Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: burar-inredning
Läst 386 ggr
ulrikame
0

göra om i buren mm

då jag har varit sjuk i bla feber de senaste veckorna så har jag inte låtit småpluttarna komma upp till mig..

när jag har gett vatten och mat så har jag haft munskydd och platshandskar på mig.

har upptäckt att de har ett hörn bakom huset som enligt de INTE ska vara nåt spån i… jisses vad de jobbar när jag lägger dit spån och trycker till det lite så att de ska kunna gräva en gång där istället.

hur ofta gör ni om i buren, typ fyller på mer spån där det ser lite tomt ut eller plattar till spånet  så att det ska bli lite hårdare???

eller lägger till mer rullar mm??

jag gör det lite nu och då för att de ska få aktivera sig med att göra om det så att det är som de vill ha det…

kan man göra det för ofta så att man stressar de istället???

tacksam för svar

Anne.K
0

Jag tycker inte man ska rasera deras gångar och så då stressar det bara. I de vilda så har gerbiler oftast permanenta gångar och hålor där de lever och bor i. Har de detta så har de inte behovet att gräva. Så jag tycker att man ska ta detta lite i åtanke även när de gäller våra tama gerbiler. Istället kan man berika buren dagligen med papper, kartonger, kvistar, grenar och annat man kan tänkas komma på. Och så låter man bli deras gångar så som de själva valt att gräva dom.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

panini
0

Jag rör aldrig gerbilernas gångar, kan vara någon gång jag har varit klumpig och rasat en. Sen så är det så som Anne säger ;) Det enda jag gör är att ge nya kartonger varje dag, alla dess sorter. Någon gång så ger jag de grenar, tar ju lite längre tid att gnaga upp :P