Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1178 ggr
elliot isaksson
0

köpa gerbil (ökenråtta)

tjena jag funderar på att köpa gerbil men hittar ingen uppfödare nära kiruna har jag sökt för dåligt hjälp tack! =)

Anne.K
1

Känner inte till några uppfödare där tyvärr. Men även om man bor långt upp i landet kan man ta kontakt med uppfödare längre ner och så kan man ordna skjuts åt djuren via olika sidor tex. Djurtransport i fokus. Den närmsta uppfödaren åt ditt håll som jag lyckas komma på är väl Midgårds uppfödning som finns i stockholm.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

elliot isaksson
1

ok tack för hjälpen. men jag har hört att man inte ska köpa från djur affär varför för det finns en i gällivare. 🤔

linn8
1

#2 jag har haft väldigt tur med mina som är från djuraffär. Dom är tamare än dom jag köpte av uppfödare. Så det är olika. Det är som ett lotteri.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Anne.K
1

#2 anledningen till det är för att man vet inte vad man får hem. Har du otur så får du hem agressiva eller sjuka gerbiler från djuraffär. Många gånger köper zooaffärer in djur från grossister och där finns ingen kontroll alls på aveln och man vet inte vad man får. Många gånger så får man även hem gerbiler av olika kön då djuraffärer misslyckas ibland med att se rätt och så slutar det med att köparen har massa ungar som fötts. Köper man ifrån en seriös uppfödare så vet man vad man får. Gerbilerna är väl hanterade från början och friska. Man får rätt kön och snälla gerbiler. Och man får alltid med stamtavlor där datum på när de föddes står med, deras släktträd. Kontaktuppgifter till uppfödaren och vilken färg gerbilen har. Man får även livslång support från de flesta seriösa uppfödarna där man alltid kan få hjälp med sina funderingar.

elliot isaksson
1

ok jag tar dem från djur affär det blir lättare men det beror väl på hur dem har det där försmå burar tex

elliot isaksson
1

vet ni nån som kan ta hand om dem när man är på semmester?

elliot isaksson
1

ja men jag hämtar dem ju där ifrån så jag ser ju vilka som är aggresiva när man tar upp dem i handen och ska sätta dem i bur tror jag iaf.

Gerbilles
1

#2 Om du köper från djuraffär vet du ingenting om djurets bakgrund, därmed har du ingen koll på vad gerbilens föräldrar har för hälsa och temperament. Du kan därför antingen få en jättetrevlig gerbil eller precis tvärtom. Eller så får du en frisk gerbil med bra hälsa eller en med dålig. Det är som #3 säger, ett lotteri.

En del personer får också hem dräktiga gerbiler eller gerbiler av olika kön, vilket leder till ungar. Dock hör ju det också med hur bra och kunnig butiken är.

elliot isaksson
1

jo jag förstår vad tror ni om djurmagazinet gällivare?

Gerbilles
1

Oj, vad seg jag är, Anne.K hade ju redan hunnit skriva allt jag skrev … 😛

#6 Du kan ju alltid lämna av dom hos en vän?

#7 Har aldrig varit där så vet inte. Hur är burarna? Personalen?

linn8
1

mitt tips är att köpa hanar(om det är både hanar och honor i samma) dom har oftast ingen koll på hur gamla ungarna är. Be dom visa dig båda ungarna så att du ser att det är samma kön.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

elliot isaksson
1

felet är alla i släkten tycker dem är äckliga och kompisarna också

😕

elliot isaksson
1

ja jag tenckte ta båda hanar

linn8
1

Gerbiler är inte äckliga. Min föra råkade äta en plutt och han satt och tvättade sig i en halv timme och sen drack han jätte mycket vatten.

panini
1

#6 Det beror inte på att de har små burar. Det beror på att grossister inte avlar på temperament. De avlar lite hur de vill och struntar i djurens välmående och temperament.

Om Jag hade varit du så hade jag anstränga mig lite extra med att kontakta en Uppfödare och försöka med transport. Jag har själv djur från Midgårds (som finns i Västerås), och jag bor ju längre ner i Skåne. Så det gäller att hitta transport.

Och som uppfödare så får man ju anstränga sig lite extra mycket för att få hem sina djur från seriösa uppfödare. Själv så har jag ju djur från Tyskland, Holland, Finland och snart Danmark och en massa andra ställen här i Sverige. Så det går nästan alltid att lösa med transport.

Lycka till! ;)

elliot isaksson
0

ja men vad är det värsta som kan hända jag kontaktar en uppfödare tro inte att jag är i mot det men jag undrade bara men jag har alldrig haft gerbil bara hund jag har läst i ett år om dem nu men jag ska bara testa ha dem ett tag sen kanske köpa jag har kollat upp man får göra det hos djurmagazinet och som linn säger man kan få bra djur också. =)

Anne.K
1

#16 du gör såklart som du vill. Men mitt råd är ändå att köpa från en seriös uppfödare för att inte stödja grossistaveln.

elliot isaksson
0

ok men jag tror jag tar magazinet tack för all hjälp