Slagsmål - delade på dem
Jag var tvungen att dela på mina två gerbilbröder imorse. De har ofta bråkat efter att jag gjort rent buren men fram till igår alltid löst det och varit "bästisar" däremellan. De började bråka ordentligt igår tidig eftermiddag, fortsatte på natten och jag lät de hålla på i hopp om att det skulle lösa sig även denna gång. Imorse hittade jag blodspår runt om i buren, upptäckte att Hope hade sår längs hela översidan av kroppen och svansen + att de slogs riktigt ordentligt: jagade varandra, rullade runt och var helt galna.
Jag var stressad på väg till jobbet men fixade i ordning transportburen till Hope så länge. Kollade lite snabbt på såren och såg att de var hyfsat ytliga - jag gjorde bedömningen att det räcker att tvätta när jag kommer hem ikväll. Han verkade lite trött (såklart), men undersökte ändå transportburen, började äta direkt när jag gav honom mat och var som vanligt nyfiken och kom upp i handen osv. Det är nog ingen större fara med honom alltså.
Faith klarade sig utan en skråma och var precis lika pigg och nyfiken som vanligt. Han är en gerbil med hyperenergi gånger tusen: det spelar liksom ingen roll vad jag gör för att roa honom - två sekunder senare vill han att det ska hända något nytt.
Det känns jättetrist att jag var tvungen att dela på dem: utöver bråken efter burrengöringarna har de verkligen verkat få ut mycket av varandra, men jag vågade inte ta risken att komma hem ikväll och hitta Hope död därinne… Tror ni att jag gjorde rätt? Det såg verkligen illa ut. Varför kan det ha blivit så? De är brorsor, ca. 1,5 år gamla och har bott tillsammans hela livet. Aldrig varit åtskiljda mer än ett par minuter…
Ungefär samma sak hände mig för någon månad sedan. Fast då gick det riktigt illa.. Den ena honan hade inte en skråma på sig, men det andra honan var biten över hela ryggen och svansen. Så nu har hon tyvärr bara en halv svans kvar. Efter några dagar fick hon en tydlig infektion och vi fick åka till veterinären och få pencilin (stavning?) och hon blev frisk och kry igen. Såklart så bor de åtskilda nu. ;)
Tyvärr så fick jag även förra veckan sära på två gerbilpar till, men då hann det inte gå så långt att någon blev skadad!
Anledningen som jag tror är att den skadade möjligtvis "vill ta över makten" över den dominanta, och det går såklart inte den dominanta med på. Många gånger när jag gör rent så kan de också småbråka. Det blir ju en helt ny miljö och då måste den dominanta visa att det är den som bestämmer.
Men håll koll så att den skadade inte får en infektion. Man kan se små bulor under huden och de börjar lukta (kan tyvärr inte förklara lukten, men man känner att det luktar annorlunda och "hemskt"). Då måste den genast till veterinären!
oj du måste ha blivit jätte rädd!😕 du måste nog hitta varsin ny kompis till dom… ibland kan det vara svårt att para ihop hanar med varandra med det brukar gå bra om det är stor åldersskillnad och så.
lite tips om hur du skulle kunna para ihop dom
1. låt gerbilerna träffas på neutral mark.
2. när du tycker att det fungerar bra kan du låta dom gå in i (den nystädade) buren men sätt ett galler i mitten av buren för säkrighets skull!
3. när gerbilerna tycks vant sig vid varandra kan du ta bort gallret och se hur det går. piskar gerbilen med svansen eller visar hot är det bäst att börja om från början. men låt dom därimot bestämma rangordning
Eftersom de redan slagits på allvar så skulle inte jag rekommendera att försöka få ihop dom igen då det troligen kommer smälla på nytt då. Istället föreslår jag att du skaffar dom varsina nya kompisar i form av hanungar så att dom inte behöver sitta ensamma.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Det är aldrig kul när man måste sära på gerbiler sådär, tänk på att vara uppmärksam på skadorna. Trots att bettet inte brukar var så stora så går de oftast djupt med stor risk för infektion, var alltså noga med att rengöra såren och om du blir osäker ta den skadade till veterinär.
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Tack för svaren.
Jag tvättade såren ordentligt igårkväll och fortsätter med det varje dag ett tag. Har rätt bra koll på skador hos djur och än så länge ser det ok ut. Det jag är mest orolig för är att han fortfarande verkar chockad; han känns lite "handlingsförlamad" på något sätt - svårt att förklara. Han äter, dricker och kommer fram/upp i handen när jag sträcker fram den - men t.ex. har en toarulle legat i buren sen han flyttade in där: i vanliga fall skulle den ha varit borta på 2 minuter. Han fick även en del hushållspapper vilket han brukar tugga sönder och bädda med, men han tog bara några halvhjärtade tuggor innan han lät det ligga där det låg.
Kan det vara pga. stressen/chocken bråket måste ha inneburit? Hittills har jag bara gett honom lugn och ro, småpratat lite med honom som vanligt såklart men hållt miljön runt omkring väldigt lugn. Finns det något annat jag kan göra för att underlätta för honom?
Mina hanar bråkade och min ena fick ett ärr över ögat som aldrig riktigt läkte.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!