Hur gör ni med toaletten?
Måste bara få veta era lösningar då min gerbil Tulio alltid dränker sin toalett i spån! Jag har funderat på att köpa en sån där hörn-toalett med tak för hamstrat, men jag vill att han ska ha en större yta så han riktigt kan baaada och gräva sig in i den lite också!
Just nu bor han i ett akvarium men ska flytta över till en SAMLA-låda när han fått en kompis. Visa mig gärna bilder på era toaletter! :)
Och hur gör ni med matskålarna? Jag lägger bara ner maten på spånet just nu så han får leta lite också, men det är ju inte lika lätt att hitta ouppäten mat då som riskerar att bli gammalt..
Jag har en skål från ikea, eftersom den är ganska djup kan dom inte skvätta in massa spån. Det är inga problem för dom att hoppa upp och ner ur den!
Matskålen har jag på en trähylla så den inte blir begravd av spån, haha.
Här är också en bild på skålen jag har, kommer inte riktigt ihåg vad den heter just nu men någon annan vet säkert! 🙂
#1 Jaha okej! Så det funkar alltså med en djup skål, som själva locket inte är så stort?
Hylla i buren har jag också funderat på, hur har du gjort med den?
Fin bild förresten! :)
#2 Bara öppningen är tillräckligt stor för gerbilen att hoppa in i så funkar det jättebra, gerbiler är ju väldigt duktiga på att hoppa högt! Hittade förresten burken från ikea, den hette "förvar":
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262/
Hyllan är bara själva "golvet" och fyra ben som jag har satt fast med träplugg. Väldigt enkelt. 😃
jag har en ugnsform i porslin som är på en ganska så hög hylla… mina gillade inte att ha en glasburk för enda stället jag kunde ha den på, skulle de bums ha så mycket spån som möjligt i. de verkar gilla ugnsformen, det enda jag önskar är att jag hade hittat nån som var några cm djupare…
#3 Haha, jag kollade på burkar på IKEAs hemsida och tänkte just på att åka och köpa den där du länkade!
Okej, jag funderade på en hylla längst ena sidan ungefär. Så det nästan ser ut som en hylla man har på väggen, fast mycket bredare då :P
#4 Jasså, en rätt liten då antar jag? Hur har du maten då?
Jag har sammma burk som #1, den är väldigt bra och mina gerbiler älskar den! Förut tyckte dom om att boa i den också, så köpte en till som det inte skulla va sand i, den har jag lite nergrävd och det är deras favoritsovplats ^^ (sorry för lite OT)
Med maten så har jag den på en slags "trappa" (http://www.zoo.se/natural-living-steps-trixie-gnagartrappa-ofargad-m.html) och den är väldigt bra, tar inte för kort tid att gnaga sönder ;) Brukar också ställa maten på deras hus.
#6 Jag har köpt en nu, får se vad han tycker om den sen :) blir det en höjdare skaffar jag in en till! Och jag fick faktiskt idéen om att det kunde bli ett ognagbart hus också, om man har ett stort rör av metall som man kan sätta fast som lock så blir det rätt fiffigt! Tror jag har något sånt hemma.
#7 Japp jag ser! En hylla tänker jag absolut skaffa mig! Tack så mycket för hjälpe!
Har en vanlig blomkruka, får aldrig spån i den och en vanlig hamster matskål från djuraffären som står på bottnen av buren 🙂
#99 min blomkruka blev överfull och samma sak med matskålen. Haha.. du kanske bara har en mes väldigt höga kanter då, eller en duktig gerbil? ;)
#10 En duktig gerbil nog ;) Lägger krukan i hörnet som hon gräver minst i och matskålen kan ju få lite spån i sig men då gräver hon bara runt i den när hon vill ha mat 😛
#11 ja exakt något sånt! Hade dock tänkt göra den bredare och längst långsidan så att det blir som en extra hyllplan ungefär!