tid och pengar
Tjo:)
Frågar på om gerbiler för mamma vet inte om hon ska låta mig ha gerbil eller akvariefiskar…
Hur mycket kostar inköpet av tillbehör + gerbil?
Hur mycket kostar dom per månad?
Hur mycket tid tar dom?
Tack för svar;)
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
kolla den här länken….
http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71422bb9cb462244057a09-att-bli-en-gerbilagare#articles-2
sen så finns det fler artiklar att läsa…
jag har haft mina i två månader snart och jag är helnöjd med att det blev gerbiler jag köpte :)
Tack! :)
Men nån som vet hur mkt det kostar också? :)
I månaden för mig ca 150 - 250 men det beror på lite Mina Gerbiler kostade 200 st
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
ta kontakt med moiz här på gerbilerifokus. hon har hjälpt mig jättemycket :)
Två gerbiler brukar kosta runt 300 kr. Sen ska gerbilerna ha någonstans att bo, rekommenderar ett akvarium eller en SAMLA från ikea. Ett akvarium kan man hitta begagnat på blocket för ca 500 kr och en 130L SAMLA kostar 189 kr. Hus och sånt kostar kanske ca 150 kr. Spån kan man köpa billigt på Granngården för 70 kr. Mat kostar 70 kr. Sammanlagt blir det väl runt 1000 kr, blir ju lite dyrare/billigare beroende på ifall man köper akvarium eller en SAMLA. 🙂
Sen är det ju bra om man är beredd på eventuella veterinärbesök som kan kosta en del, men gerbiler är friska djur så det är inte säkert att det behövs. Men kan vara bra att veta!
I månaden vet jag faktiskt inte hur mycket mina kostar, inte mycket i alla fall. Går mest åt kartonger och toarullar här hemma! 😃
Minst en halv timme om dagen, men ju längre desto skojigare! 👍
Måste bara tillägga att gerbiler kan på svamp av att bo i porslins hus
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Gerbiler brukar kosta 150 kr/st hos uppfödare. Akvarium kan man hitta på blocket i lite olika priser. En samla låda kostar 189 kr och är en bra bur. Maten kostar runt 70 kr. Spån kan man köpa billigt på granngården för 70-80 kr. Sand köper jag på Biltema för 70 kr kanske?, tror man för 17 kg. Hus behöver man inte köpa, det räcker med att ta en kartong och göra en öppning.
När jag köpte mina första så blev det runt 1000-1200 kr. Men köpte då också ett akvarium för 500:- så det finns ju att hitta billigare. Men sen i månaden så kostar de inte så mycket. En spån-bal kan ju vara i 3-4 månader. Sanden varar kanske i 2-3 månader. Mat vet jag inte hur ofta man måste köpa det, jag föder ju upp så då går det ju lite mer. Men i kanske 1-1,5 månad. Så det blir ju inga jättekostnader. Kanske 100 kr i månaden?
Tid kan ju vara i 30 min till 3 timmar. De vill helst komma ut varje dag och mysa och springa av sig. Det är väll inte så kul att sitta i buren i 23 timmar om dagen eller?
Tack för alla svar! :)
Gerbiler är mycket mer lättskötta och tusentals kronor billigare än ett ordentligt inrett och välskött akvarium.