BEHÖVER LITE HJÄLP!!
min gerbil har lite rött snor runt näsan! Torkat. men e han förskyld? eller har han varit? )=
Ps. dem har inte varit i en kall miljö!..
Någon som vet? Jag sitter här mitt ute i skärgården och oroar mej!

De kan ju bli smittade av en förkyld människa. Deras snor är rött om jag inte har helt fel för mig…
Sen kan den ju faktiskt också utveckla allergi mot spånet… Vad har du för bottenmaterial i buren?

spån, men vi har haft det så länge och han fick det för två dar sen..=( (snor runt nosen alltså)
Vet du kanske vad det annars kan vara..eller nån annan kanske?!!
Tack iallfall! <3

ps. vi har haft spånet några veckor! (=
En allergi kan komma plötsligt….. det är ju ungefär som den berömda droppen som får bägaren att rinna över, det går att "fylla på" till en viss gräns, sedan rinner det över.
Jag skulle nog prova att byta ut spånet.

Okeeey, finns det nått annat slags spån som e allergifritt?
Du kan prova Toalätt som inte dammar så. Finns också sk dammfritt kutterspån, men de säljs nog bara i balar om ca 28 kg, är eg stallströ.

Jag har en gerbil som är allergisk mot spån var av näsan blir röd och irreterad, när vi bytte till Toa-lätt så blev näsan bra. Det är inte samma gräv möjligheter men hon är frisk om nosen iaf vilket för mig är viktigt. Skulle tipsa dig att byta till detta. Finns att köpa på ICA affärer en gul pappers påse med en katt på (ej så stor)och andra djur affärer med.
Hoppas hon blir bättre ;)

hoppas jag..c(=