Hjälp! Vad är detta??
Upptäckte idag när vi hade vår ena gerbil, Labero, uppe att han har en stor svart "blåsa"/bulle/knöl på ena bakbenet, precis där foten börjar. Den är blank och ganska hård (eller iallafall inte mjuk).
Han har alltid haft en svart liten prick på foten där men som vi alltid har trott varit päls (vilket det mycket väl kan ha varit) men kan det ha varit det som har börjat växa helt plötsligt?? Han har haft pricken sedan han var 6 veckor och vi fick honom och han är nu ca 10 månader.
Vad kan detta vara?? Är superorolig! 😕
Oj! Vad lustigt! Har aldrig sett eller hört talas om något liknande. Det jag tänker på är annars i så fall papillom eller tumör, men ser inte alls ut som något av det tycker jag. Jag hade besökt en veterinär för undersökning av vad det kan vara.
Ja, vi tycker också att det ser väldigt konstigt ut! Och den kom så himla fort!! 😮
Det jag spontant kommer att tänka på är en varböld. Kan kan ha fått in en träflisa i foten som har svullnat upp tro?
Å andra sidan, min första gerbil fick något som såg väldigt likt ut på svansen, det visade sig vara en tumör. 😕 Det såg ut som ett blåbär.
#5 Det låter ju ganska likt det här, som också kan liknas med ett blåbär. Vad gjorde ni åt den? Gick ni till veterinären och tog bort den?
Nej, eftersom jag var liten och hade dålig koll upptäcktes det för sent, så gerbilen fick akutavlivas av min far då hela svansen plötsligt sprack en dag. Så kolla med en smådjurskunnig veterinär.
Jag håller tummarna för infektion som kan behandlas med antibiotika.
Hej allihopa! Har idag pratat med veterinären och hon sa att det troligen var en blodblåsa och att den brukar självläka, annars fick vi komma in. Skulle den spricka och det kom ut blod var det heller ingen fara bara han inte slickade/kliade i det då det kunde bli infekterat. Är glad att det inte var något allvarligt!