Sena?
Hej! Min kompis gerbilbilden blev tama efter 3 dagar men mina har jag haft i 3 v och dom är inte tama! Hur ska jag göra? Jag känner mig jätte stressad över detta snälla hjälp!!!!
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Snälla
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Man måste ha tålamod, vissa gerbiler blir tama snabbt och andra inte. tre veckor är inte mycket så ge dom en chans. Ett tips är att ta upp dom varje dag och låta dom springa i sängen eller något liknande. Dom kan också ha bra och dåliga dagar så ifall att du försöker att ta upp dom någon dag och dom inte vill så kanske dom bara har en dålig dag men om du har tålamod så kommer dom att bli tama. Lycka till :)
#2 tack! Den ena är tam när det passar honom. Annars inte alls.
Men om han är tam ibland så går det nog åt rätt håll så jag tror att det kommer gå jättebra för dig :)
Jag är bara nyfiken, vad räknas som tamt enligt dig?
Du har startat massa liknande trådar nu sedan du skaffat gerbilerna och vi alla har hela tiden sagt att ha TÅLAMOD! Allt går inte över en natt. Utan det är tid och tålamod som gäller. Och precis som ovanstående säger så är det inte alltid de vill komma upp varje dag, även om de är tana så vill de vara ifred ibland. Och även jag blir nyfiken på vart du sätter din gräns på att klassa de som tama?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Att jag kan ta upp dom tycker jag räknas som tama. Men dom andra 5 jag haft har varit tama från början och blev lite förvånad när min kompis Gerbiler (som hon köpte i veckan) redan är tama…
#7 alla gerbiler är individer och olika. Sedan hänger det även på deras genetiska bakgrund. Deras föräldrar kanske var av sämre "kvalite" och då blir även ungar sämre. Köper man från djuraffär så är det ett lotteri med vad för individer man får hem.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ja tålamod är nog det bästa man kan skaffa sig oavsätt vad för djur man har skaffa. Samtidigt kan tamhet tolkas så olika.
Säg att vi ser på tamhetsträning som en slags uppfostran så görs ju detta på många andra djur också, likaså katt och hund. Hundar går ju många på kurser med och det är daglig träning under många månader så i det sammanhanget kan man snacka om att ha tålamod. Finns ingen (rent realistiskt) som tror sig kunna "tämja" eller uppfostra en hund påå tre dagar. Ser man då till tre veckor så är ju det ingenting.
Tålamod lönar sig oftast alltid i längden vad det än handlar om.
P.S Skulle inte kunna säga att jag själv har så värst bra tålamod, men ibland får man helt enkelt hålla hårt i sig själv.
Mvh Annika
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Det tar som sagt olika lång tid för gerbiler att bli tama, för varje individ är ju speciell. Det är precis som att man lär sig cykla olika fort. Så ha bara tålamod och stressa inte. 🙂
Min ena gerbil, Milo, han är höjdrädd, så när jag har han i handen så klämmer han sig fast och blir platt som en pannkaka. Han har inga problem alls med att bli upplockad, det är när han väl är i handen han blir lite rädd (fast efter ett tag brukar han vänja sig). Han tycker inte alls om att sitta på min axel eller klättra runt, vilket hans kompis Cola älskar!
Tänkte att det bara var värt att nämna, gerbiler kan ju vara tama även om dom inte klättrar runt som galningar. 👍
Säger som dom andra att du ska ha tålamod med att göra dom tama, för mig va mina redan tama när jag fick dom även att dom är från affär, så vi hade väldig tur. Sen är det olika från gerbil till gerbil hur tama dom blir, till exempel har min ena alltid viljat komma ut ur buren och sprungit upp för armen och satt sig på axeln medans min andra gerbil är lite rädd för att springa på armen.
Men bra att du kan ta ut dom, sen att dom inte vill ibland är inte konstigt, mina är också så och då brukar jag vänta lite och sen så vill dom komma ut senare 🙂