Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 339 ggr
lekandur
2013-09-23 10:57
0

Frågor.

Okej, nu skulle jag vilja få reda lite på lite frågor jag har :)

Bur.
Vad är det minsta måttet man får ha? Har kollat runt lite och en del säger att 45l är ok. Men andra säger att det ska vara minst 100 l. Blir helt snurr i huvudet så nu har jag gjort så att jag klickat hem tre nya akvarier ett på 50l ett på 100l och ett på 125! Kan jag använda alla eller blir det djurplågeri?

Inredning.
läste någonstans att springhjul är dåligt för gerbiler, stämmer det? Vad bör jag ha som inredning/leksaker? 
Hö, är det bra? Läste något om ohyra?!

Mat.
Jag blir alltid så fundersam gällande maten. Hur länge kan jag ha maten i skålen innan det blir äckligt? Känns inte som om mina gerbilisar inte tycker om maten från Gerbil Nature.. så vad är en ordentlig och bra blandning för mat? Och hur ofta ska jag byta ut maten? (Jag misstänker att jag slängt bort halva matpåsen i onödan..)
Mineraldroppar i vattnet är det något dem ska ha? Djuraffären (ja, jag vet att jag borde ha gått till en uppfödare..) sa att jag skulle använda det men lästa på någons uppfödarlista att det rekommenderas ej!

Hur i hela friden gör ni för att dem inte ska skvätta ur all sand?!

Kramar! 🤗

Where you invest your love
you invest your life 

[Tassy]
2013-09-23 11:05
2

Bur: lagen säger 24L om jag minns rätt, men jag skulle inte använda något under 75L, gerbiler behöver få röra på sig, och du kan inte inreda en så liten bur på något skoj vis alls.

Inredning: hjul ska du inte ha nej, det är stressande och skadligt. Bra leksaker är trähus, kartonger, papprör typ toarullar, hushålls/toapapper med mera.

Mat:

Hö kan bära med sig ohyra, men en dle tar risken och gerbilerna brukar älska det.

Mineraler i vattnet är slöseri med pengar, en bra kost räcker fint.

Använd en kruka med höga kanter som sandbad. Dom kan hoppa högt! dom kommer i och ur det mesta.

Angående gerbile nature så byt bort det om dom inte äter det. Prova att blanda själv, typ müssli med de 4 sädesslagen som bas, lite olika frön och nötter, torkade morötter, ärtor, majs mm, finns i välsorterade djuraffärer. Lite fågelfröblandning i är också poppis, men se upp för t.ex. chili och sånt i blandningarna.

lekandur
2013-09-23 11:34
5

Åh, jag blir så glad över att ha hittat gerbiler i fokus. 

Det är guldvärt att kunna fråga väldigt insatta personer! Är riktigt tacksam för svaren!

Jajuste, hur ofta ska jag byta mat ?

Kramar! 🤗

you invest your life 

[Tassy]
2013-09-23 11:37
0

Maten behöver du inte byta, fyll på när det börjar se utplockat ut. Strör du maten direkt i spånet så får dom jobba lite också. Räkna med 1 msk mat/gerbil och dag.

Anne.K
2013-09-23 11:38
0

#2 om det är torrfoder behöver du inte byta mat alls. Utan du fyller endast på med mat när maten i skålen är slut.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lekandur
2013-09-23 12:10
0

Okej tack för svaren! :D

you invest your life