Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 587 ggr
Zirel93
1

Bra Godis samt färskfoder att ge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag ska hämta hem 3 små gerbilpojkar nästa vecka och tänkte kolla om någon har en bra lista på vad man bör ge dem för färskfoder så man täcker in allt dem behöver? :)
Har köpt prestige Gerbile Nature att ha som basfoder då jag fått detta rekomenderat till mig. Men vad bör man tillsätta för att de ska få en så bra kost som möjligt?
Samt, om man vill ge dem lite "godis" vad tipsar ni om då? :)

Undrar även hur man ska tänka på foder occh sånt nu i början medan dem fortfarande växer? Nått man ska ge mer av? Nått man bör undvika?

Fizzy
0

Grönsaker och vissa bär och frukter är alltid bra godis. Jag har en burk med mjölmaskar i kylskåpet och massor av grönsaker som: Broccoli, morötter, majs på burk och gurka.

Även barnmat går att de dom. Så lite lök som möjligt i barnmaten och inga kryddor såklart. Du kan även göra egen så vet du vad som är i.

Jag vågade inte ge mina något annorlunda när dom var små utan dom fick basfoder i början. Men jag är ganska rädd av mig. Sen började jag "googla" efter information om vad dom kan äta. Man blir chockad faktiskt.

May the Gerbils be with you :3

[EmmaPemma1]
0

Du kan ju söka på sökfunktionen och då kommer det nog komma upp jättemånga bra tips :)

ks.gerbil
0

leta genom vår artikel förråd vi har en massa bra artiklar om mat och kost!

gerbil nature är som sagt en bra basfoder om man inte vill blanda sjäv.

nu den första tiden du har dem är godis och mat dina bästa vänner för att få dina gerbiler att vänja sig vid dig, godis kan vara pumpafrön, jordnötter, solrosfrön och mandlar (om du köper i affären titta så de inte är saltade eller liknande), även om de är feta fröer är det viktigt att de får lite sådna också de har viktiga fetter gerbilerna behöver för att må bra. men annat nyttigt godis kan vara all slags färskmat dem gillar, va försiktig med hur mycket du ger, speciellt när dem är små, det är inte farligt men de kan få en lös mage av för mycket färskmat. utöver grönsaker, bär och frukter (du har en lista HÄR på min hemsida men titta genom vår artikel förråd det finns massa roliga tips och massa andra bra artiklar om kost som sagt!) så är det viktigt att de får proteiner också, man kan ge proteinrikt mat som t.ex. kokt lax/kyckling/köttfärsk/ägg, soja bönor m.m. 1-2 ggr i veckan

hoppas du får svar på dina frågor här 🙂

Gerbil-hemsidan hittar du R