Fråga om min gerbil
Hejsan!
Jag har min första gerbil som jag nästan fick gratis från djuraffären eftersom han bott själv där sen december, han rök ihop med sin burkompis så dem fick säras. De tyckte synd om honom som var kvar där så länge, så det var nästan därför jag fick honom för 50 kr.
Jag köpte honom i onsdags (fem dagar sen) och allting funkar superbra.
Men idag när jag tänkte kolla om han ville komma upp på min hand så la han sig efter ett tag ner i ett hörn, under en gren, och liksom, låg avlångt. På mage. Brukar de göra så? Eller blev han kanske rädd för mig, så det blev som ett "gömma sig" läge?
Fönstret var lite på glänt också så han kanske blev rädd för ljuden? (bilar som åker förbi lite då och då)
Kanske bara är jag som är lite nojig, men som sagt min första gerbil och jag kan inte deras beteenden helt utantill än :)
Ser nu från sängen att han lägger sig så lite då och då. Är det ett normalt beteende? Det känns inte riktigt så.
Att han lägger sig ner är inget konstigt. han lägger sig helt enkelt ner och vilar. Är min gissning utan att ha sett din gerbil.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#2 Okej, jag trodde de grävde ner sig och vilade eller la sig mer som hamstrar, att de kurar ihop sig. Blev lite orolig om han kanske hade fått ont i magen, men nu rör han sig aktivt igen :)
#3 en del gillar att lägga sig öppet och raklånga. Jag har en och annan här hemma som gillar att slappa så emellanåt :).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#4 Vad skönt att veta! Det ser ju rätt gulligt ut när han gör så nu när jag vet att det är helt normalt. Hihi.
Min Zimba gör så när han är trött på morgonenXD
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!