Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 616 ggr
Ikajo
5

Hyllning till Gävleborgs Zoo

På Gävleborgs Zoo tar de bara in djur från uppfödare eller djur som fötts hemma hos någon. De tar aldrig in från grossister, de har hellre inga djur alls än att köpa från grossister istället för uppfödare. Jag har aldrig blivit så glad och glatt överraskad av att gå in i en djuraffär. De har vunnit mig i alla fall. Så mycket jag kan kommer jag handla där när jag behöver, för att stödja!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anne.K
1

Ja det är väl ett steg åt rätt riktning om inte annat. Dock är jag frågande över hur seriösa dessa "uppfödare" är som lämnar in sina djur till en djuraffär? De förlorar ju all kontroll om val av köpare och att kunna hålla koll på sina linjer.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Ikajo
0

De som jobbar i djuraffären är veterinärer.

Anne.K
1

#2 att de är veterinärer säger ju egentligen inget.

Ikajo
0

Jag blev i alla fall positivt överraskad, jag har letat efter kompisar åt min hane utan att lyckas och nu kommer jag inte bara kunna hitta hanar de kommer också vara avlade på temperament och inte för vinstmaximering.

[Tassy]
0

#4 Hur vet du det, har du träffat uppfödaren? 🙂

Visst är det bra och ett steg i rätt riktning jo, absolut. Men tyvärr kan jag inte se något seriöst alls i en uppfödare som säljer till djuraffärer… så det faller ju på att det är enkelriktat.

[etsan]
0

Detär jättemysiht där, verkligen kredit till de! Min mamma länner de som jobbar där, så pån min prao-vecka i maj så praoa jag där! Jättemysigt. :-)

Anne.K
0

Kan bara hålla med Tassy. Man vet ju inget om uppfödarna eller gerbilerna.

ulrikame
0

jag tycker att det är bra att det finns uppfödare som säljer till djuraffärer så att man på så sätt får bort massaveln på djuren.

de uppfödarna har säkert kollat upp så att de känner sig trygga med affären.

Anne.K
0

#8 finns tyvärr inget som säger att dessa uppfödarna inte avlar på löpande band då det är så lätt att bli av med deras kullar till djuraffären utan att behöva ta något ansvar över vad som händer med dom sedan.

Ikajo
4

De anställda sa själva att om någon kom med djur kunde de vidarebefordra mitt nummer till den personen så att vi kunde göra upp med varandra utan mer inblandning från affären och de lyssnar gärna till kunder som vet mer om de djur de är intresserade av. Djuraffären struntar i om de inte har djur inne så länge de inte kommer från grossister. Du tror inte de märker om någon kommer väldigt ofta med djur?

Seriöst känns det rätt trist att skriva något på den här sidan, man får nästan inget positivt vad man än skriver. Jag letade efter gerbilbebisar över hela Sverige under sommaren utan att hitta några som jag kunde få hem. Mina alternativ är begränsade och jag har bara kunnat vända mig till djuraffär. Om jag då upptäcker att djuraffären jag går till, som inte är en av de stora kedjorna, inte köper in grossistdjur så är det klart att jag tycker det är bra. Chansen att få något friskare djur ökar, efter att ha förlorat i stort sett alla mina djur utom ungarna på ett halvår så är friskhet något jag värdesätter. Intresset för mina djur är inte mindre eller svagare för att jag tycker det är positivt med en djuraffär som tar ansvar!

Det här inte första gången jag har fått ett dåligt bemötande på den här sidan. Man kan välja sin attityd och inte hela tiden ha ett överlägset tonfall. Om det här händer igen kommer inte jag komma tillbaka till den här sidan. Nog är nog.

lollynonna
0

#10 håller med, vissa är inte jättetrevliga ,men jag tycker att det har börjat gå lite uppåt då de inte tar in från grossister!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
0

djuraffärerna alltså 🤐

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Tassy]
1

Men alltså, det är ett diskussionsforum! 😕

Om allt ska vara blommor, blingbling och inget får ifrågasättas rekommenderar jag att man startar en blogg eller liknande.

Vad är fel med att belysa brister?

Ja, det är SKITBRA att dom tar ifrån uppfödare. Från AFFÄRENS sida är det ett STORT FRAMSTEG. Men som uppfödare är det inte seriöst att sälja till affärer! Man har ingen koll alls på eventuella sjukdomar, genetiska defekter och annat som är VIKTIGT i sin avel som kan komma fram när djuret är vuxet! Är det dåligt av oss här inne att belysa det i stället för att låtsas som att det regnar? Alltså sorry men jag blir jävligt förbannad och besviken på sådant resonemang. Det är förbannat trist att vara moderator i såna här situationer.

Det är fortfarande levande djur, inga handelsvaror vi pratar om.
Det är lätt att lura sig och tycka saker är okej trots att det finns påtagliga brister. Det är lite som alla som låter sig luras i matbutikerna av t.ex. "fläskytterfilé", det låter ju fint och bra med filé, eller hur? men det finns inget som heter så! Det är vanlig jäkla kotlett utan ben som saluförs på oärlig grund. Och nu menar jag inte att denna djuraffär luras, men man ska inte låta sig luras genom att bli lockad av "uppfödarfödda djur" när faktum kvarstår att den seriösa aveln uteblivit delvis. Bättre än grossist? ja definitivt? att betrakta som likvärdigt med attt köpa av privat uppfödare? knappast om du är noga med dina djur.

panini
0

Jag måste hålla med Tassy! Finns inget jag kan tillägga för hon har sagt allt! ;)….. Förutom en sak.. Om du inte trivs på den här sidan, så finns det inget som hindrar dig att välja att stanna eller lämna förutom dig själv! Vi andra kan inte ändra oss hela tiden för att anpassa oss till alla andra! Jag har lämnat många sidor för dåligt bemötande osv, men hittar inget på denna sida som skulle tyda på att folk skulla vill lämna den. Har aldrig funnits i min värld att vilja lämna denna sida för alla är så fina och snälla! En sida jag trivs bra på! Men alla har ju en egen åsikt….

Ikajo
2

Jag driver en helt egen iFokus sida, jag tror jag har koll på diskussioner. Det är fortfarande ett faktum att attityden gärna blir överlägsen. Man måste inte ha en blogg för att man vill lyfta fram någon, eller i det här fallet något, som man tycker är bra. Om jag kunde hitta uppfödare i min omgivning så att jag visste exakt vilka djur jag får så skulle det vara det första jag gör. Men så enkelt är det inte!

Ni får det att låta som om jag inte bryr mig om var djuren kommer ifrån, att jag struntar fullkomligt i vart djuren tar vägen. Det gör jag inte. Jag bryr mig väldigt mycket. Annars skulle jag inte letat mig halvt fördärvad efter ett par gerbilbebisar, jag la till och med upp en förfrågan här. Utan resultat. Jag flyttade nyss till en ny stad och tänkte att jag skulle kolla om det fanns bebisar här, första butiken jag går till visar sig vara långt över förväntan. Därför ville jag lyfta fram en bra exempel, till skillnad från alla andra affärer jag sett. Det finns uppenbarligen fler som känner till butiken och håller med mig om att det är en bra butik. Det är väldigt lätt att döma andra utan att veta något. Ägaren ville hitta ett jättestort sandbad till gerbilerna. Trots att hanarna var äldre än nio veckor så var de ändå kvar med en äldre hane. Hade det vart någon av kedjorna hade de garanterat skickats tillbaka för Avlivning vid det här laget.
Det märktes att de i butiken själva var väl medvetna om att det var levande varelser de hade hand om. Jag är inte dum men jag blev ändå glad över det bemötande jag fick och den inställning dem hade. Alternativen är få. Jag kan inte åka över halva Sverige för att köpa ett par djur, det är ohållbart. Så då känns det skönt att det finns bättre alternativ än att vara förvisad till en djuraffärskedja som köper in från grossister.

Du klagar på att vara moderator på en sån här sida…du skulle se diskussionerna som blossar upp på Feminism i Fokus…vi måste hålla ett öga på saker så de inte slutar i personangrepp…

#14 Det här är andra gången på mindre än ett år jag blir idiotförklarad. Min storasyster startade sidan för att den som har frågor och funderingar ska kunna komma med dem. När jag fick min första gerbiler för tre år sedan gick jag med för att kunna ta del av informationen som fanns, även om det givetvis gick snabbare att fråga min syster. Det är väl trevligt att det fungerar för dig men jag accepterar inte att bli idiotförklarad. Det ligger väl ändå i sidans intresse att få folk att känna sig välkomna? Jag vet att jag försöker göra det, då har jag ändå ett bra mycket mer laddat ämne än ni får här. Eller ska nästa person också få tryckt i ansiktet hur naiv hen är? Utan att de som skriver vet något om den andre och dennes situation?

[Tassy]
0

Nej, faktum är att du övertolkar det som sägs och tar det personligt. Det är där det går fel och det är därför du upplever att vi talar emot det du säger, vilket inte är fallet egentligen. Jag kan förstå att du tycker det är hemskt jobbigt om det är så. Om du backar tillbaka lite och försöker se objektivt på tråden, så kanske du får en ny syn på det hela? Jag skriver detta i en snäll och hjälpsam ton, utan syfte att narras eller vara spydig/överlägsen.

Jag vill att mina medlemmar ska trivas, självklart. Men jag vill inte att man ska tassa på tå över saker och ting som kan vara lite känsligt. 

Det är bra att du säger ifrån, vi kan alltid bli bättre och medlemmars åsikter är såklart varmt välkomna, men jag vill även trots att jag sitter i en "maktposition" kunna få ge svar på tal utan att folk blir rädda för mig. Jag vill få argumentera tillbaka och försvara mitt tankesätt utan att skrämma bort folk från sajten eller att de blir rädda att bli utslängda. (Jag har slängt ut 2 personer under min tid som värd, varav den ena är permanent borta, och den andra är Medarbetare vid det här laget.)

Sen vill jag bara inflika att ingen har idiotförklarat dig. Du kan inte bara vända det vi säger hur som helst! Det är bara genuint elakt och får oss att framstå som något vi inte är. Åter igen, du övertolkar.

och din syster startade inte gerbiler iFokus, det gjorde en helt annan person, och sedan har jag drivit sajten större delen av tiden. Det var jag som lämnade över värdskapet till din syster………

Anne.K
1

Det är ingen här i tråden som varit elak. Eller haft någon överlägsen ton. Man ska väl kunna komma med andra synsätt utan att ses som någon översittare? Ska alltid vi som har andra synsätt bara gömma oss undan och vara tysta? Det funkar ju inte så på ett forum. Jag själv försöker bara vara realistisk och komna med andra infallsvinklar på det hela. Men eftersom man tydligen ses som en otrevlig person då så ska jag väl hålla tyst fast att allt jag sagt har varit med gott uppsåt.

Sevgi
0

#13 Jag tänkte på det du skrev om sjukdomar som kan komma fram när djuren är vuxna. Om man som seriös djuravlare inte borde sälja till djuraffärer pga denna sjukdomsrisk så säljer man väl inte till andra heller? Förutsatt att om man köper från uppförde personligen kan man fortfarande ha kontakt, men uppfödare är inte veterinärer och kan inte allt dem heller. Och som jag läste och uppfattade det skrev TS i #10 att man kan byta nummer med uppfödaren, och då tror jag det finns goda chanser till att få uppfödaren till det djuret man väljer att köpa. Grattis till dig TS som hittat en toppenbra djuraffär! Önskar att jag bodde närmare så jag också kunde handla där, eller om jag hittade en lika bra i Stockholm :)

[Tassy]
0

När man säljer till djuraffär har man inget mer att säga till om vart/till vem gerbilerna hamnar. Man har ingen möjlighet alls att ens kolla om något skulle dyka upp sjukdomsmässigt.

Säljer man själv kan man neka oseriösa köpare, och iallafall ha en sportslig chans att ha koll på eventuella sjudomar. Ett bra exempel är doftkörteltumörer som tenderar att dyka upp hos framförallt hanar. Dom flesta vet vad det är, och det är inget man föredrar att avla vidare på då det verkar gå i arv. Eller som jag själv var med om, nästan en hel kull dog knall och fall runt ett års ålder. Det var rätt många köpare som hörde av sig då, och den linjen lades omedelbart ner. Tänk om jag hade sålt via djuraffär och fortsatt avla den linjen? 😮 sorry, jag köper inte ditt argument för fem öre.