Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 4358 ggr
Cazzos
0

Djuraffären

Det finns en djuraffär i Huddinge centrum som har små burar för deras gerbiler, det är typ 4 st i en lite bur som är mer anpassad för en liten hamster.

Ingen köper gerbilerna verkar det som så de får absolut ingen motion, de har ett springhjul men jag har läst här någonstans på Gerbiler iFokus att det är naturligare för dem att springa/hoppa med rak svans, eller vad det nu va Skrattande

Jag tycker bara att det är fel att de låter deras gerbiler, hamstrar, marsvin och kaniner vara i samma rum som minst 20 fåglar som kvittrar och piper HELA tiden. Jag lovar er, de låter HELA tiden, de blir aldrig tyst sålänge man inte säger "SSCHHHH", men de fortsätter så snart man själv blivit tyst.

Vad tycker ni? Alltså om gerbilernas miljö. Jag tycker att det är orättvist

annaforsgren
0

Det är nog ganska vanligt att gerbiler lever så på djuraffärer :/ Jag tycker att det är hemskt att de ska behöva bo med massa fåglar runt sig och bo trångt. Djuren blir stressade och mår inte alls bra, gerbiler på djuraffärer har oftast inte tillräckligt med spån heller så de börjar gräva i hörn osv.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

isafisa
0

Du kan säga till dom eller anmäla dem, de ska inte ha fåglar och gnagare i samma rum!

[Tassy]
0

Som Isa säger så är det olagligt.

cecilia34
0

Är det ? olagligt alltså ? Intressant i så fall, har en djuraffär här som jag länge tyckt illa om. Där jag räddade min mamma mus ifrån för ett år sen, och där hade de alla i samma rum. Mamma mus, eller Jaspis, bodde där helt ensam i en högsmal gallerbur och de trodde dessutom att hon var en pojke. Hon var nio månader när jag hämtade henne och då tycker man ju att de borde kunna veta vad det är för kön.  Men de brydde sig inte alls.

DEN butiken hade jag gärna sett slå igen. Ska gå dit igen och kolla om de fortfarande har fåglar och övriga djur ihop. I så fall ska jag baske mig anmäla denna gången, gjorde det inte sist även om jag funderade på det. Morr

[Tassy]
0

Jag tror, om jag minns rätt, att det står i L81, eller om det är L108… Hum, nåja, lagen som gäller djuraffärer iallafall. Där står det.

cecilia34
0

vad betyder L81 och L108 ? Var hittar man denna information ?

[Tassy]
0

L108

L81

L80

Det är djurskyddets olika paragrafer.

isafisa
0

Köttätande djur och djur som är eller skulle kunna utgöra deras bytesdjur bör hållas åtskilda på ett sådant sätt att de inte skadar eller stressar varandra

Utdrag ur L81

Eftersom gerbiler är bytesdjur och fåglar i många fall äter smågnagare så är de alltså olämpligt att ha dem i samma rum. Även om inte undulater äter gnagare så vet ju inte gnagarna om det, fågel som fågel liksom :)

isafisa
0

Dessutom är ju som sagt fåglar högljudda… så i vilket fall som helst är det schysstare mot djuren att ha dem åtskilda.

[Tassy]
0

#8 solklart. Glad

vickis
0

bromma zoo har också så där små burar och jag har skrivit om det här någon stans på gerbil sidan och då var det någon som sa att det finns lag på mått på burar som alla måste följa likaså djuraffärer:!!!!!!!

bara så att du vet!!OskyldigObestämd

Förvånad

Glad

cecilia34
0

#7 Ok, tack. Ska läsa igenom detta och se om man kan göra något

Creation
0

#8 Det handlar inte om vad gerbilerna vet och inte vet. Gerbilerna vet inte att vi människor inte utgör något hot heller, betyder det att vi ska akta oss för dem?

Fåglar äter inte i många fall gnagare. Rovfåglar och vissa papegojor kan kanske äta gnagare, men de utgör långt ifrån en majoritet av världens fågelarter. De sällskapsfåglar som säljs i djuraffär lever oftast på en helt vegetarisk kost. Råttor är ett större hot för gerbiler än fåglar är. Därför kommer nog ingen myndighet att dela på arterna.

Tyvärr finns det ingen lag som kan separera gnagarna från sällskapsfåglarna, så djuraffärerna är fullt lagliga i den frågan. Tyvärr. Kanske om man kunde bevisa på något sätt att det är skadligt för djurens hörsel, men det är ett projekt som är svårt att anordna.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fralice
0

Min stads båda djuraffärer har fåglar och gnagare ihop :S

hamstergerbil
0

ZooAB i Lödde har ett litet rum på ca fem kvadrameter och har både fåglar och smådjur i det rummet. Burarna till tex gerbilerna är max 10x20x10, för upp till tio stycken i varje bur! på tok förlitet alltså!

cecilia34
0

#15 Nej, det var det värsta !!!      Skrikandes

Creation
0

#14 Ja, det är som sagt lagligt, så det är inte konstigt alls.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fralice
0

17:Jaha .. Någon skrev nyss att det var olagligt! :P

Michaela-N
0

I l80 står det tydliga riktlinjer för hur djuraffärer ska skötas.

winklarn
0

Har själv varit in och klagat hos deras butikschef men han är en sån surgubbe som tror sig veta allt och struntade i allt jag sa..

Tråkigt att det ska finnas butikspersonal som är okunniga om djuren dom har! :/

[tiffs92]
0

så det är något fel när en gerbil gräver i hörnen?

[tiffs92]
0

De vill bara sälja de tar alltid det billigaste materiallet. när jag köpte mina gerbiler tog de upp dem i svanen, som man inte ska göra.

Cazzos
0

#21 Vad menar du?

#22 Ja, de tänker bara på sin framgång och pengar. De borde tänka på djuren och skaffa större lokaler och ha enskilda rum för djuren och att marsvin, kaniner, hamstrar och gerbiler får så bra miljö och hantering som möjligt.

Om man inte har råd med detta (stora lokaler osv) så ska man inte driva en djuraffär över huvudtaget tycker jag.

[tiffs92]
0

#23 ja i plasten på buren?

vickis
0

dom på bromma zoo är också små…:)

Cazzos
0

#24 Förstår fortfarande ej vad du menar med "så det är något fel när en gerbil gräver i hörnen?" med tanke på att du skrev ordet "så" i början så tolkar jag det som att du menar att Det är Okej för en gerbil att gräva i hörnen.

Om du dock hade skrivit "Är det något fel när en gerbil gräver i hörnen" så skulle jag inte kunna svara på det för att jag själv inte vet om det kan vara en beteendestörning eller allmän tristess. Hamstrar brukar göra det vid trånga utrymmen för att försöka "gräva sig ut"

[Tassy]
0

om gerbilen ofta gräver i hörnen handlar det om en osund beteendestörning.

Cazzos
0

#27 Jag vet inte om just dessa gerbiler jag sett i djuraffären i Huddinge gräver i hörnen eftersom att de bara ligger och sover eller gömmer sig i ett hus men jag har nog sett bortgrävt spån i hörnen, men de står nog inte där konstant och gräver, gräver, gräver.

[tiffs92]
0

#27 min ena gerbil gör det. vad ska jag göra för att han ska sluta?

[Tassy]
0

Ett redat etablerat beteende är mycket svårt att få bukt med. Se till så att dina gerbiler har mycket burströ som håller för att gräva gångar i, och att det finns toarullar och liknande att gräva och krypa i. En stor bur (minst 100L) är också en viktig förutsättning. Även rastning utanför buren en stund varje dag är bra.

[tiffs92]
0

#30 den gör det när jag precis har släppt in den och i en kartong låda.

[Tassy]
0

Då är det ingen större fara om den bara gör det där.

Ninnelille
0

#15 lite efter men jah.. jag vet! och hamstrarna bara springer från sida till sida och beter sig fullkomligt tokigt! och ngn sorts ekorrar, jag blir tårögd av att bara se dom. det riktigt syns hur olyckliga dom är, bara springer o springer helt okontrollerat. det är fruktansvärt hemskt!

i alla djuraffärer jag varit i, utom 1 (!) så är alla djur i små små burar tsms med tex fåglar.. det finns bara 1 enda, som djuren har STORA utrymmen, gerbilerna har djupt med spån och alla djur där verkar ganska glada tycker jag :) så det är där jag alltid handlar!

Är det verkligen olagligt? ska nog anmäla lödde då..

Ilya
0

Nu blir jag förvirrad.. en del säger att det är olagligt att ha fåglar och gnagare i samma rum.. andra säger att det är lagligt.

Nån som vet vad som egentligen gäller?

Ilya
0

Edit: Hittade nu denna tråd ifall någon mer har planer på att gå till djuraffären och ställa dom mot väggen ang detta!

Cazzos
0

#35 Tack!

medde
0

#35 Men nu är du fel ute igen. Det finns inget att ställa "dom mot väggen" för. Du är helt fel ute. Vilket du även visade då du skrev och undrade i #34 

Men om du nu läser tråden du länkande till är det en tråd som denna. Samt det du nog tänker på var hänvisning till paragraf och där fanns även att läsa vidare"  Förutom detta så kan jag inte komma på något annat som skulle förhindra ex fåglar och råttor i samma rum men skiljda burar"Hur du än vrider och vänder så har butiken det lagligt och om du tvekar ring och anmäl. Vilket kommer inte att fälla butiken på något sätt. Eller rent av gå dig och tala med dom personligen om vad du tycker. Jag kan lova dig dom kommer att lyssna på dig och förklara sin sak och vad som gäller.

Vad än är om man är imot djurbutiker, så kan man inte få bort dom och bästa är då att främja dom som faktiskt är bra, så dom andra faller på eget grepp.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Tassy]
0

#35 Öh, det var jag som länkade den tråden åt dig 🤔

men appropå andra tråden så missade jag L81, kollade som jag skrev bara L80. Men om deras planlösning stämmer med Meddes beskrivning så verkar det vara helt lagligt. Jag kan inte yttra mig mer i frågan då jag ej varit där och sett med egna ögon.

medde
2

338 Visst stämmer den. Vilket är då så synd att det blir nästen personligt och "tuffa" ord som skrivs för min vill få sin sak hörd. det är det som är trist och skapar enbart osämja och tråden blir inte alls till något vettig i slutändan.

Men jag tar en butik i försvar då jag anser den fel blivit utsatt, det är inte att hylla som det skrev utan att bara se till saken konkret att så här det. Men visst gillar jag denna butik och jag bor inte ens i området där den ligger. Men just för att den är som den är åker jag dit och gör mina inköp.

Varför alltid ge sig på butiker?  Då dom har faktiskt många lagar att följa och dom som inte gör det, Dom kan man berätta om,  men i slutändan som brukar dom falla på dåligt.  Men ge kredit till som sköter sig i stället för djurbutiker kommer alltid att finnas. Jag jobbar själv mycket aktivit inom en org för djurrättigheter men jag måste i det hela ändå se ett förnuft och agera utifrån det. Börjar man trumma på och samtidigt ha fel i sin sak, då tappas förtroendet och det hela slutar med att ingen lyssnar. Då kan man lika bra lägga ned sitt arbete.

[Tassy]
0

#39 Jag håller med dig.

medde
0

#40 🙂 Mvh medde

Ilya
2

Ni pikar mig inte bara i förra tråden, utan är tvungna att göra det i denna med? För ja, detta börjar bli rena pikningar. Tänker inte svara mer då det inte är värt det. Jag har mina åsikter kring den djuraffären och har som sagt nämnt i förra tråden att det finns sämre, men det betyder inte att denna är bättre för det. Ett till exempel på det är gerbilerna, som varje gång jag kommer in där, står och gräver frenetiskt i hörnen eftersom dom ej har spån tjockare än 1 cm så dom kan gräva ordentligt.

Ni båda är ganska snabba med att vara vassa i tonen, när en av er är Sajtvärd och faktiskt sa i förra tråden att "vassa toner undanbedes vänligt men bestämt" så tycker jag ärligt talat ni borde ta en titt på det själva.. ni går två emot en i ännu en tråd som ni dessutom puttat upp?

Och Tassy, du har inte ens sett djuraffären så varför ska du ännu en gång bara sitta och bara hålla med om allt medde säger? Det börjar bli lite löjligt och man kan tydligt se att det börjar likna något annat än en vanlig diskussion. Och ja, du länkade den.. tre dagar efter att jag länkat tråden. Men so what vem som gjorde det först? 

Förstår inte ert resonemang ärligt talat.. tycker det har blivit ganska så otrevligt bara. Nu har jag sagt mitt och svarar inte på mer "tjafs" från er sida.

[Tassy]
3

#42 Ursäkta? Det är du som för en vass ton konstant här, du kom in i tråden som en ångvält och respekterar inte andras åsikter. Knystar du ett pip till på det där sättet åker du ut med permanent skrivförbud, är det klart? Nu har du fått en skarp varning. Du kan inte acceptera att Medde tycker djuraffären är bra, trots att hon förklarar varför hon tycker så. Du vägrar ge dig, och ska promt ha sista ordet. Men nu räcker det.

medde
2

#42 Tonen lade du själv i tråden. Du fick ganska snabbt tråd redigerad. Vidare står du på dig och agerar att du vet, för att sedan fråga om hur det är i lagen. Vidare klagar du på butiken och då visar det sig att du även handlat därifrån. För att det inte fanns annat i närheten.. Självklart börjar jag undra över det  inläggen och hur mycket "stunns" dom har.

Att vidare påstå att Tassy enbart håller på mig är nog ganska fel det med i uttryck. då jag har förklarat som hon sa hur det ser ut i butiken samt enl vad lagen säger om det samtalet gäller. Vilket Tassy har kunskap om, så kan hon nog inte göra annat, för enl lag har butiken gjort och agerat runt sina djur.

Cazzos
1

Er diskussion låter som om det är på ett personligt plan, och jag förstår inte hur det eskalerade från en länk till "vassa toner"? Vad har det med denna tråd att göra?

[Tassy]
1

#45 Tyvärr har det ingenting med denna tråd att göra, utan en annan liknande tråd som spårade ur. Jag ber om ursäkt för att din tråd får ta skiten när vissa inte respekterar när man säger ifrån.

medde
0

#45 Kan hålla med dig. Jag försökte endast svara att butiken inte bryter mot regler samt min personliga åsikt om dom. vilket är enbart positivt. Men tyvärr kom det in inlägg som fick redigeras av värden. Klart man reagerar och vill berätta att butiken inte bryter mot lagen.

Cazzos
0

Ok, jag förstår! :)

BettaSplendens
0

Jag har tur som har en väldigt bra djuraffär om man jämför med vissa ev era skräckscenarier 😕 Här är fåglarna och smådjuren åtskilda och alla hamstrar och gerbiler har akvarium med sandbad och träsaker. Tyvärr lite lite spån men annars är allt super! Dom har också mycket bra skötsel och lämpliga burar till dom andra djuren. Butiken heter Zoogiganten och ligger i Lomma 🙂

[Raquel.asplund]
0

Hej, ville bara säga att jag känner till den där djurbutiken i huddinge centrum och köpt mina första gerbiler där. Jag tycker inte dom hade det så dåligt. Burarna var inte små och dom hade allt dom behövde och dom var inte tillsammans med andra djur. Det finns såklart dom som gör det bättre, durmagazinet i umeå har det ganska bra.

Denna kommentar har tagits bort.
AngoStar
0

Arken zoo i Falun har det ganska bra åt sina djur :) Förutom att vissa smådjur har saltsten :/ Men alla djur förutom fåglarna och kaninerna bor i ett akvarium/terrarium :) Kaninerna bor i en inhängnad och fåglarna i ett eget litet "rum" i stora gallerburar. Det jag tkr är bra är att gerbilerna har bara träsaker och mkt spån! :)

//Elina ♥

yoanna
0

Jag ska snart köpa 2gerbiler men vill köpa dom från en bra djuraffär där dom mår bra under tiden dom är där, så jag undrar vilken butik i Sthlms området som ni verkligen skulle rekommendera då? 🙂

Anne.K
0

#53 köp från uppfödare istället. Det ska ju finnas någon där borta i sthlm.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

thea_thea
0

#49 Den handlar jag ifrån också😃 Innan sålde dom hamstervadd och saltstenar (huh😮) men det verkar som dom slutat nu :) 

Den i Löddeköpinge ska man akta sig för, en skitbutik med alldeles för dåliga burar och djur,  5 kaniner och 3 marsvin i en kvadratmeter stor bur för kanske 2-3 år sen. Vi ska inte ens tala om hur dvärghamstrarna bodde. Har inte varit där sen dess, så vet inte hur det är nu. Jag skulle anmäla.