Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1315 ggr
[LinaMollerup]
0

hamster boll till gerbiler?

Jag har läst att det inte är så bra för gerbiler att ha en hamster boll men tror ni att det går om man har en större boll så att deras rygg och svans inte blir böjda?

moawi
0

Då skulle man nog behöva en rejält stor boll. Personligen låter jag mina gerbiler enbart springa fritt då jag tänker att det blir naturligast, samtidigt som de blir mer aktiverade när de får utforska på egen hand.

Jag har visserligen aldrig sett hur gerbiler beter sig i springboll men rent spontant känns det som om de borde bli stressade och inte riktigt vet vart de ska ta vägen, men jag kanske har fel. Oavsett så tror jag du gör bäst i att rasta dem i t.ex. badkaret i stället, där blir det svårt för dem att springa bort.

[LinaMollerup]
0

okej, jag vågar inte ha dom fritt på mitt rum för att jag är rädd att dom ska smita men jag ska fundera mer på om jag ska köpa en väldigt stor boll så att jag kan låta dom vara i hela huset.

Tack för svaret!

[GerbilLooover]
1

Själv skulle jag inte skaffa boll till mina gerbiler, då dom får panik i små utrymmen. Sen också att det kan va svårt att hitta en boll som är tillräckligt stor, tycker du kan ta ut gerbilerna på sängen eller i badkaret istället, eller kanske göra en hage till dom :)

Anne.K
1

Jag avrekommenderar boll till gerbiler. Inte nog för att det är svårt att få tag på en tillräckligt stor boll, men även för att det blir för instängt och gerbilen kommer kissa och bajsa i bollen och ihop med det instängda så är det inte nyttigt att springa runt i sin egna avföring och andas in det hela tiden. Det blir dessutom varmt i en sådan boll då luftflödet blir för dåligt. Så jag säger iaf NEJ till att använda springbollar till gerbiler. Jag ser inga fördelar med att använda sådana, de ger bara obehag för gerbilen.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[LinaMollerup]
2

Jag kommer inte att köpa någon boll utan jag kommer att bygga en utomhushage till nästa sommar :)

Anne.K
0

#5 låter bra, glöm dock inte att när du har dom utomhus att inte lämna dom obevakade i hagen. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning