städa
innan jag skaffade mins goa småpluttar så läste jag på en hel del om de. fick veta via ett inlägg /artikel här att om man har 100 L akvarium med två gerbiler i så behöver man bara städa ur buren 1 gång per månad.
kanon tänkte jag för jag har ett akvarium på 325 L. men i måndags fick jag för mig att städa ur den i alla fall. vilket jag ångrar nu för ca 80 % av spånet kunde jag återanvända :)
men nu blir det en julstädning istället :)
men det är riktigt skönt att få det bekräftat att jag verkligen inte behöver städa ur buren mer än 4 ggr per år :)
Dock innebär inte större bur = mindre städning än 1 gång/månad. Du måste se till att det ligger urin och avföring i buren = bakteriebildning. Detta gror ändå även om inte allt spån är skitigt, så tyvärr går en del till synes rent spån till spillo med större bur. Så du måste städa 1 gång/månad av hygienskäl.
Precis som Tassy redan sagt så behövs fortfarande städningen. Det blir inte en bra miljö för gerbilerna om man enbart städar 4 gånger om året. Det kan sluta med att gerbilerna blir sjuka om man städar för sällan då det blir för mycket bakterier i buren som inte är så nyttiga.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
självklart tar jag bort dyngigt spån mm.
sen så bajsar och kissar de i sandbadet så det rengör jag minst varje dag.
när jag städade så var det spånet längst ner som maan kan säga var smutsigt. det tog jag bort och fyllde på med nytt. det andra spånet som var rent tog jag längst upp så att det är lätt att få bort…
det jag menade var att det verkar som att tömma den ordentligt, dammsuga och torka den verkar inte behöcasd mer än var tredje månad +-. ser jag att det verkar bli för smutsigt så SJÄLVKLAT kommer jag att städa ur den ordentligt då….