Djuraffär
Hej! Är gerbiler så dåliga från djuraffär? Jag är orolig för att mina killar inte ska leva lika länge som någon annan gerbil…
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Det är såklart olika från varje gerbil, vissa djuraffärsgerbiler kan ju leva jättelänge!
Men eftersom du inte får veta hur gerbilens föräldrar osv har för hälsa eller om dom bär på sjukdomar, som du gör ifall du köper från en seriös uppfödare, är det svårt att veta.
Jag har köpt mina killar från en djuraffär och det är nog olika från gerbil till gerbil. Och om dom i djuraffären har gerbiler som har haft seriösa hem innan dom kom til djuraffären:)
Helst tycker jag man ska köpa från uppfödare eftersom man får veta hur djuren haft det innan, vilka föräldrarna är osv.
Men det är olika i varje djuraffär, och vart dom fått djuren ifrån. mina gerbiler är från Arken zoo i Karlstad, va nästan helt tama när vi hämta dom och är jätte pigga. där hade dom det ganska bra också, dom bodde i ett akvarium med hus och sandskål, dock inte så mycket spån men när dom har mycket spån och ligger nergrävda så kan man ju inte titta på dom, och inte välja vilken gerbil man vill köpa sen.
när vi köpte mina undulater så köpte vi från början två stycken från Djurmagazinet, ena va från en tidigare kull (och från en annan "uppfödare") och han har aldrig visat minsta tecken på att ha varit sjuk, medans den andra satt helt uppburrad när vi kom hem, och nästa morgon låt hon död på burgolvet… vi fick en ny undulat eftersom hon hade dött så fort, men den andra (som va den förstas syskon) dog ett halvår senare.
Lite OT med undulaterna men tänkte att det passade att skriva det med eftersom det är vad som kan hända när man inte vet var djuren kommer ifrån.
#3 ok, mina små killar är pigga och glada. Synd med undelaterna…
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!