Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1138 ggr
[Lizzier_83]
2013-09-09 13:28
0

Rör till gerbil?

Liten fråga. Vi har aldrig haft Gerbil tidigare och kommer inte att skaffa förän vi läst på ordentligt om vi överhuvud taget skaffar. 

Min son är åtta och har tidigare haft hamster, den dog av ålder och sen dess har han inte haft något djur. Nu för ett tag sedan kom det lite försiktiga frågor igen om ett djur och då han var så noga med sin hamster så känns det inte omöjligt. Tanken var ju en hamster igen men när vi var i djuraffären och kikade så smått på burar och liknande så såg han en gerbil och blev väldigt förtjust i den.          Men jag kan som sagt inte något om gerbiler. 

Kan de ha samma typ av bur som hamster?

Kan de ha rör i buren?

Kan de vara två och duger då en bur med bottenstrl 80 * 40 eller ska det vara en bur som har lite mindre bottenstorlek men som är högre, typ som en bur för råttor?

Vad är viktigast att tänka på?

[Lizzier_83]
2013-09-09 13:38
0

Oj, det måste ha tagit längre tid att leta reda på dem än att svara på frågorna :)

Naturligtvis har jag kikat runt en del och kommer att kika vidare men jag frågade främst på forumet för att få lite personliga erfarenheter, helt inte bara en massa länkar.

[Tassy]
2013-09-09 13:43
0

Nejdå, alla artiklar finns samlade i en lista (sista länken) 😉

Eftersom jag har skrivit nästan alla artiklar jag länkade så har du mina åsikter där.

Anne.K
2013-09-09 13:44
0

Som bur så bör du ha lämpligast ett akvarium på ca 100 liter. Och gerbiler ska inte ha gallerbur så att du även tänker på det. Sedan ska man alltid ha minst 2 gerbiler då det är flockdjur. Och i buren ska man ha minst 15-20 cm tjockt lager med spån och tillgång till sandbad.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Gerbilles
2013-09-09 15:13
0

Som sagt, det är lämpligast med akvarium på runt 100L, men en 130L SAMLA från ikea funkar också jättebra. 

Gerbiler kan ha rör, dock inte plaströr, men kartongrör funkar superbra. Mina älskar att gnaga på såna! 😃

Att gerbiler inte ska ha saker i plast är ju för att dom älskar att gnaga och kan då få i sig plastbitar, vilket kan leda till döden. Tyg är inte heller bra.