Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 733 ggr
narbonne
0

Byta sågspån och gravid

Jag har en liten fråga ang att byta sågspån i råttburen. Jag är nämligen gravid i vecka 30( fick för en månad sedan veta att jag var gravid) men jag undrar nu om det är farligt/skadligt för barnet och byta sågspån i råttburen? Tänkte eftersom man inte får byta i kattlådan kanske det kan vara farligt att byta sågspånen med? Ska snart till mödravården men tänkte om någon här visste mera, har sökt på internet men inte funnit något.

Anne.K
0

När jag var gravid så skötte jag alla gerbilburar själv. Kattlådan däremot fick min sambo ta hand om. Men bara man tvättar händer noga så är det ingen fara :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tassy]
0

vad är det som gör att man inte får byta i kattlådan? Vad är det för skadliga ämnen? Är det ifrån katten eller sanden?

Anne.K
0

Det finns en bakterie i kattens avföring som kan vara skadligt för barnet när man är gravid (minns inte nu vad det hette). Men det är lite hysteri pp det ibland när det egentligen inte är någon fara så länge man håller god hygien både i kattlådan och sig själv efter man varit och rensat den. Tvättar man sig noga och även spritar händerna efter man städat kattlådan så är det en vääääldigt liten risk att barnet får något under graviditeten.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tassy]
0

Ah, dåså! Då skulle jag inte oroa mig för att städa hos gerbilerna iallafall 😃