Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 857 ggr
Marie79
2013-09-08 07:55
0

HJÄLP

Mina söner har ett akvarium var med 2 gerbiler (hanar) i vardera. (bröder alla 4) 

I Fredags kväll hittade ena sonen den ena gerbilen död, dessutom hade den andra antingen ätit på han efter att han dött eller haft ihjäl han. Vi frågade en på djuraffären hur vi skulle göra nu när han blev ensam och hon rekomenderade att vi INTE skulle sätta ihop honom med de andra då hon trodde att han haft ihjäl sin bror. (de har aldrig förut bråkat) Hon hade inte hört talas om att de åt på en död flockmedlem i det fria vilket jag hittat fakta om. Nu är själv i sitt akvarium. 

Senare samma kväll såg vi att Den andra pojkens ena gerbil var jätte slö och såg glanslös ut. När vi plockade upp honom var han alldeles kall och kunde inte hålla balansen. Vi la honom i hans lilla bur och satte dit en lampa som värme. Vi gav han barnmat, havregryn, vatten och gurka. Efter någon timme hade han piggat på sig och återfått balansen men han ser fortfarande hängig ut och är MAGER jätte mager. 

Då slog det mig att kolla tänderna och jag tycker det ser ut som att alla gerbilerna har långa tänder i underkäken. De har haft hus som de gnagt som bara den på, hö, och fruktpinnar. Kan det vara något genetiskt att de har bettfel eller något sånt?

Kan det vara pga av tänderna som han mådde/mår som han gjorde?

Tror ni den första gerbilen hade ihjäl sin bror? Eller dog han av samma åkomma som den som nu mår dåligt och att brodern helt enkelt gjorde som de gör i det vilda? 

Om den sjuka inte klarar sig, vågar jag då försöka sätta ihop de två hanarna som då blir ensam? Och vad gör jag annars med han som lever ensam nu? 

Idag ska vi åka till en uppfödare som ska hjälpa oss att klippa tänderna på dem. Hoppas det blir bättre då.

Anne.K
2013-09-08 08:03
0

Om gerbilerna blir ensamma så kan du tyvärr inte försöka sätta igop dom med varandra då vuxna gerbiler ytterst sällan går att få ihop med varandra (bortsett från hane och hona kombinationer). Nu vet inte jag hur gamla era gerbiler är? Eller om ni vill fortsätta med gerbiler efter dessa grabbar gått vidare. Men mitt förslag är att skaffa 2 bebishanar var till de 2 olika burarna. Så att inte era grabbar behöver sitta ensamma.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Marie79
2013-09-08 08:07
0

Dom är 1 år och jo vi vill absolut fortsätta ha dessa underbara små djur. Hon i djuraffären sa att det var inga garantier att det skulle gå bra trots att det var ungar och att de inte tog tillbaka djur. Hon menade på att vi då tillslut skulle stå med en gerbil vardera i 3-4 burar istället :(  och 3 till 4 akvarium har vi inte plats för :-( 

Han verkas så deppig min ensamma kille :(

Anne.K
2013-09-08 08:11
0

#2 det är aldrig garantier men det är väldigt sällan man misslyckas att få ihop vuxna hanar med 6 veckors ungar. Jag rekommenderar er att ta kontakt med en seriös uppfödare som kan sälja ungar till er och även hjälpa er med ihopsättning. Och oftast tar även uppfödare tillbaka ungar ifall det inte fungerar i det nya hemmet (jag har som policy att jag tar tillbaka i alla fall).

Marie79
2013-09-08 08:16
0

Hittar inte någon i Västerås el i närheten som föder upp just nu :(

jossi03
2013-09-08 08:17
0

Lyssna ej på djuraffären, prata med folk här istället om råd och tips, har själv haft dålig erfarenhet av affären. Många av de som jobbar har ju absolut ingen kännedom om smådjur utan de är där för att sälja mat och tillbehör, djuren är bara något som ska ingå i deras sortiment. Fick själv lämna tillbaka 5 st små till djuraffären efter de sålt mig 2 hanar och 1 hona vilket de ljög om hur gammal de var också. När jag var inne där någon vecka senare så bodde de i en liten låda med någon cm spån i botten, Tyckte synd om dem och kände mig hemsk men jag hade ej möjlighet att behålla alla själv och de var ingen som ville ha dem..så lyssna ej på djuraffären!

Anne.K
2013-09-08 08:40
0

#4 det finns Midgårds i västerås som föder upp gerbiler som du skulle kunna kontakta. Sedan har vi även Kristallens uppfödning men jag tror henbes gerbiluppfödning ligger på is just nu. Men prova midgård och hör om hon har några ungar på gång.

Marie79
2013-09-08 08:51
0

Det ska jag göra …. Tack Men tänk om det är som de i djuraffären säger att han bitit ihjäl sin bror? Vågar man då ge han en ny kompis?

[ElisabethYL]
2013-09-08 09:01
0

Klart du vågar.. Den nya kommer knappast utmana en gerbil som är året äldre..

Se bara till att ta hjälp av någon kunnig för ihopsättningen och varför inte be uppfödaren om att de kan bo ett par veckor extra där för att se så det inte finns tecken som kan leda till sånna bråk..

Marie79
2013-09-08 09:42
1

Har mailat henne nu, hoppas hon har några på G.

Men först fokus på att få den sjuke bra.

Marie79
2013-09-08 09:46
0

Såg nu på hemsidan att hon INTE har några planerade kullar 😕 Ååå vad ska jag göra…

[ElisabethYL]
2013-09-08 09:54
1

Is i magen… Vänta tills du fått svar - i bland kan uppfödare ha funderingar på parningar som inte kommit med på hemsidan.., kanske hon vet om någon annan som planerar en kull

Marie79
2013-09-08 13:02
0

Nu har vi varit och kollat tänderna. Tänderna var inte för långa utan såg bra ut. Så bara att låta han vila och ge bra mat så han går upp i vikt. Han är bättre än han var igår i alla fall men inte bra och på tog för mager. De andra har också minskat i vikt men är inte lika däran som han.

undrar vad det beror på?

Fick även tipps på att om det inte finns en unge att fp tag på till han såkan det fungera lika bra med en hona över 2 år.

Anne.K
2013-09-08 14:22
0

#12 har du provat att avmaska gerbilerna? Sedan angående en hona till era hanar är inget jag rekommenderar då risken finns att ni får kull med ungar. Det är aldrig en garanti att honan är steril efter 2 år. Varit en del som åkt på den niten tyvärr. Jag har annars ungar på gång i min uppfödning. Dock bor jag ju en bra bit bort men det är ju ändå ett alternativ.

Marie79
2013-09-08 16:14
0

Nä inte avmaskat 😕 Hur gör jag det??? 

Vart bor du?

[ElisabethYL]
2013-09-08 16:16
0

Fråga Svenska Gerbilföreningen om avmaskning - det är de som vet mest om sånt… Borde finnans någon länk till deras hemsida under länkar..

Anne.K
2013-09-08 16:20
0

#14 antingen gör du det hos veterinären eller så gör du det själv hemma. Avmaskar du hemma så kan du köpa receptfritt läkemedel på apoteket som heter axilur. Då ska det vara oral lösning. Behandlingen ska då pågå i 5 dagar. Första och sista dagen ska hela buren steriliserad och lika så leksaker och hus. Avmaskar du hos veterinären behöver du enbart behandla en gång och sterilisera allt i buren en gång. Så att avmaska hos veterinären är helt klart smidigare. Jag bor i Skara (västra götaland) så det är ju en bit från västerås (om det var där du bor?).

Gerbilles
2013-09-08 16:37
0

Finns ju en uppfödare i Stockholm, hon har just nu två kullar vad jag vet. Du kan kanske fråga om hon har kvar några hanar? Här hittar du en av hennes trådar.

Gerbiler börjar väl äta på sin kompis ifall den dör? För att annars lockar kroppen rovdjur, i alla fall i det vilda, tror knappast att en örn kommer flyga in i buren. 😉 Kanske är jag som är ute och cyklar helt, men har för mig att dom gör så. Tror inte att han hade ihjäl sin bror, utan att han gjorde som dom gör i det vilda, vilket du också var inne på. 🙂

Anne.K
2013-09-08 16:44
0

#17 det stämmer fint det du säger. De äter upp de döda just för att de inte sja locka till sig rovdjur.

Anne.K
2013-09-08 16:44
1

Åh min mobil stavar som en kratta hela tiden.

Marie79
2013-09-08 16:54
0

Tack för alla svar. Ska köpa axilur imorgon och sätta igång direkt. 

Någon som har ett hum om ungefär vad det kostar att avmaska 3 gerbiller hos vet? Tror dock jag gör det själv.

Skara känns lite låmgt men ska kolla upp henne i Stockholm.

Vad skulle jag göra utan er 🙂 Tusen tack 😍