Hur ska vi göra
Hej.
Vi har 2 söta små gerbildamer här hemma. Min äldsta dotterns stolthet (jag själv har haft gerbiler förr men de har varit mina).
Vi har dock lite problem med dessa tjejer.
De är ca 6 månader nu o bott hos oss lite över 1 månad (köpta i butik men kommer från en privat uppfödare som la ner).
Vi misstänker att nått inte står helt rätt till med dessa tjejer.
De är inte tama ännu väldigt rädda o går inte o plocka upp men d ekan lukta på handen iaf men tar inte godis.
Men problemet ligger inte riktigt där utan deras aktivitetsnivå främst.
De är ALDRIG framme de bara är i huset/boet hela tiden man ser dem inte om man inte gräver fram dem/lyfter på huset 1 gång omd agen för s eom de lever överhuvudtaget.
De äter dåligt o är slanka på gränsen till magra (de har bra foder hela tiden egen gjort blandat med Vl gerbil nature som alla har rekomenderat).
Har bett om råd i ett annat forum o fick där rådet att ha lite spån ett par veckor för o se om man ser dem mer, vilket man inte gör så det har inte hjälpt.
Då vi misstänkte nått fel tog vi dem till veterinär men de har inte kunnat hitta nått, tänderna ser fina ut de känns finns o de tog tom blodprov (jag ville det) o inte visade fel.
Vet att en av deras bröder föddes helt utan svans o därför tänkte vi att nått är fel på dessa tjejer med fast sånt som inte syns (därav blodprovet).
Jag har suttit vid deras akvarium o har en liten kamera där o kollat dynget runt i flera dygn oför o kolla hur pass mycket de är framme. det är 1-2 timmar per dygn bara de sover alltså mellan 23 o 22 timmar per dygn o det är vad jag vet inte normalt.
Mina tidigare gerbiler har varit bra mycket mer aktiva.
Dessa tjejer gnagar knappt nått på kartonger de sandbadar inte o äter som sagt knappt nått alls (häller upp 2 matskedar åt gången i skålen o det kan räcka en hel vecka innan bara smulor o skräp ligger i).
Dottern har tröttnat redan pga att hon aldrig får se dem. Vi vald ejust gerbiler för att yngre dottern har möss som bara är framme morgon o kväll o den äldre ville ha mer aktiva djur men så blev det ju inte.
Några råd om vad som kan vara fel? Vad mer veterinären kan tänkas göra? Vad vi ska göra?
Ja det låter inte normalt enligt mig iaf. Tyvärr vågar jag inte svara på vad som är på tok. De kan ju vara en dålig avel bakom på mycket rädda och nervösa djur som skulle kunna vara förklaringen. Det bästa hade ju varit om ni köpt gerbiler ifrån en seriös uppfödare så hade ni haft trevliga gerbiler. Men nu är det ju som det är och det enda råd jag har är att fortsätta träna med dom. Blir det ingen förbättring kanske de mår bäst av att få somna in. För jag har svårt att tro att såpass skygga gerbiler kan knappast må bra. Men som sagt jobba mer med dom innan ni ger upp. Alla förtjänar en ordentlig chans.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Vi letade uppfödare men fick svaret att de inte hade några bebisar ( de vi ens fick svar från) så då fick det bli butik o då gick vi till den vi litar på o som enbart tar in från privata uppfödare o som alltid tidigare haft bra djur.
Uppfödaren hade sagt att hon ej hanterat dessa så mycket pga nedläggningen så vi viste att de inte var så handtama innan o det är ok det går o jobba med.
Men att de är vakna så oerhört lite o sover så mycket känns väldigt onormalt o att de äter så väldigt lite.
Några tips på godis de brukar tycka om? de har ratat de vi har provat (mjölklinser o solrosfrön).
Testa mandelflarn. Det är verkligen superpoppis i min gerbilbesättning iaf :) alla blir som tokiga. Så testa det, kanske är även era svaga för mandelflarn ;).
Alla gerbiler jag haft har varit fullkomligt tokiga i mandelflarn, så tipset om det är värt att testa!
En gerbil jag haft var jätteskygg och helt tokig när jag fick hem henne, men med mycket jobb och tålamod blev hon till slut ett riktigt charmtroll. Massor med godis var receptet. Lite, men ofta.
Vet att det går att avmaska gerbiler.. Kanske har de någon inälvsparasit som gör att de inte får i sig näringen från maten? (Aldrig haft det problemet med smådjur men däremot med en häst som kom till mig och mamma för en del år sedan). Men jag hade nog avmaskat för säkerhets skull i det här fallet, hjälper inte det tror jag tyvärr att det bästa för era tjejer är att få flytta till de evigt fina lekmarkerna…
Att de är skygga är något som bara är att jobba med deras förtroende, men såklart svårt när de är såpass trötta….
Hoppas det löser sig och alla här håller tummar och klor för era tjejer!
fast de brukar äta mycket/normalt när de har mask dessa tjejer äter inte alls i stort sett.
Ska prova mandelflarn o se vad de säger om det.
De fick hasselnötter plockade från en kompis träd igår o det var riktigt populärt de gnagde som tokar en liten stund sen vart de som vanligt trötta men tog med sig nötterna till huset.
Ok, då låter det inte som mask utan dålig aptit…
Tyvärr känner ag inte till någon mirakelkur mot det, men hoppas de kommer bli bättre snart..
Har man gjort röntgen mm. för att utesluta missbildningar? Om ett syskon föddes utan svans så tyder det ju på att något kan vara tokigt även med dessa.
De har absolut inte ett normalt friskt beteende. Något gör att de mår dåligt.
Röntgen är inte gjord nej.
Borde vi göra det som nästa steg?
#9 det låter vettigt om ni gör om det är så att kullsyskon haft missbildningar så att ni får reda på om något är knas som inte syns på utsidan.
Då tar jag o veterinären på måndag o begär röntgen.