sjukisar? :(
hejsan jag har två gerbiler, en hane en hona som lever separat (mamman och pappan dog för ett tag sen 😭) och är tre år. honan har nu plötsligt blivit super hängig och andas tungt och nu började det klicka i andningen också… :( jag har gett henne gurka och ställt en varm lampa vid buren (inte hela täckte över en stor del med en viss gerbil filt :3) jag bytte spånet lite snabbt och damsugade ur bottnen ifall det kan ha vart dammigt. jag sökte lite och kollade i min gerbil bok och det pekar på antingen förskylning eller någon slags luftvägs inflamation typ… jag undrar vad ni tror och vad man ska göra??? hon är rättså aggresiv och kan inte hanteras utan handskar så det är lite svårt att undersöka henne mer nogrant… sedan har min lilla hane (som förövrigt är en av mina bästa vänner så jag gör vad som hälst för honom! ☺❤) fått något i örat! drt är inget sår eller så (tror jag) utan det liksom sticker ut… riktigt äckligt faktiskt… hans andra öra är så rent och fint det kan bli typ :) har ni någon aning om vad det kan va?? jag är lite orolig för att det ska vara typ larv ägg efter som vi köpte "godis pinnar" till dom för ett tag sen och dom har förut haft larver på sig :S tacksam för svar!! ❤
Låter som att honan har luftvägsinfektion. Uppsök veterinär för att få antbiotika så fort som möjligt. Dock är hon gammal så det är inte säkert att hon klarar sig.
Hanen kanske har papillom-virus? Det är ofarligt så länge han inte kliar eller på något annat sätt störs av sin lilla utväxt i örat. Dock är det smittsamt, kanske kan du förebygga genom att använda handsprit mellan tillfällena då du håller i gerbilerna och hålla burarna lite avskilda. Jag är inte säker men jag tror inte papillom går att behandla, det försvinner av sig själv som en förkylning skulle jag gissa, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
#1 tack så mycket jag hoppas hon klarar sig! hon är stark ☺
#1 föresten vet du någon bra smådjurs klinik i stockholm som kan ta hand om dom? det är ju inte många som kan gerbiliska ;)
idag verkar hon faktiskt mycket piggare men flämtar fortfarande…
Jag bor egentligen inte i Sthlm men det finns en klinik som jag har hört ska vara speciellt duktig på gerbiler. Om jag bara minns vad den hette. Undra om inte veterinären hette Sanna…
Här! Tror det är denna: http://www.marhagen.se/
Roslagstull lär vara bra
TACK SÅ MYCKET! haha :3 ska kolla det imorgon! (måste sova nu heh)
Jag har också hört mycket gott om Rogslagstull, har flera vänner som anlitat de bl.a. till gerbiler… Har däremot ingen egen erfarenhet av de och min senaste erfarenhet från veterinärer i Stockholm med omnejd är från 1999/2000.
Gissar också på luftvägsinfektion hos honan…