Spår av blod runt nosen?
Hejsan!
Sedan vi bytte spånsort i buren så har en av våra små filurer fått spår av blod runt nosen, kan detta bero på allergi mot det spån vi använder eller vad är mest troligt? Någon som fått liknande symptom även fast det inte varit allergi?
MVH
Jocke
Mina har haft så nån gång. Det kan bero på förkylning, eller som du säger allergi. Vänta och se om det försvinner, det gjorde det för mig :)
Det är inte blod, det är snor. 😉 Gerbilers snor är rött.
Luktar eller dammar spånet mycket så bör du byta sort. Det är nånting som irriterar nosarna på dem.
Först och främst är det inte blod, utan gerbilers snor och tårvätska blir rött med kontakt av syre. Ville bara poängtera det.
Men i vilket fall så kan det antingen vara allergi eller förkylning. Så jag skulle råda att ni provar att byta till ett dammfritt alternativ under några dagar för att se om det blir bättre. Försvinner snuvan så kan det vart allergi och då kan inte gerbilerna leva i spån utan får hållas vidare på dammfria alternativ.
Är det förkylning så kan man sätta en värmematta under buren på en liten del och en lampa över buren i ett hörn (inte över hela för då blir det som ett bastu om det är akvarie ni har), så kan gerbilerna värma sig vid behov. Och viktigt att under tiden hålla undan gerbilerna ifrån drag, tex inte ha buren ståendes vid ett fönster.
Blir det ingen förbättring av något alternativ när ni provat under några dagar, så kontakta veterinär om hälsan försämras.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
haha tassy hann före :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning