Hjälp, klorna är långa!
Min ena gerbil har nu börjat få oroväckande långa klor. De ser ut att växa i en rasande fart, särskilt på baktassarna. Jag vet att han tidigare haft ganska långa, men har då antingen nött ner dem, eller helt sonika bitit ner dem själv. Men nu verkar han alltså inte göra det.
Kan man klippa klorna på dem precis som med katter om det behövs? Eller finns det något annat jag kan göra för att klorna inte ska växa ännu mer? Det känns ju inte klokt att han mer eller mindre ser ut som ett livsfarligt rovdjur på baktassarna… 
Han ville självklart inte sitta nog stilla för en bild, men jag försökte ta en i alla fall…
Jag skulle försiktigt klippa av dem, de ser inte bekväma ut att gå med! Annars vet jag inte riktigt vad man kan göra, aldrig sett så långa klor på baktassarna.
Nu har jag ju aldrig haft det problemet med gerbiler, men om våra hamstrar får för långa klor så klipper vi dom med en vanlig nagelsax (dvs inte en nagelklippare).
- Therese
Tack för svaren, då ska jag försöka klippa av dem lite. Känns lite halvjobbigt dock, för han är jättesprattlig! Men som sagt, ser inte helt bekvämt ut. Och jag har ingen aning om hur de plötsligt blev så långa!
Han har ju samma sorts burinredning som tidigare… rejält med spån att gräva i osv, så man tycker ju att det inte borde kunna bli så. 
Finns det några tips för att förebygga att det här händer igen?
Oj ja där har det hänt något så gerbilen inte har slipat sina klor naturligt. Klotång till typ marsvin/katt är små och behändiga. Saxar och nageltänger bör inte användas, utan verktyget ska vara rundat och sluta sig jämt om klon för att den inte ska riskera att flisa sig.
Vira in gerbilen i en handduk och ta hjälp att hålla tassen still, så varken ni eller gerbilen kommer till skada.

klipp dem, brukar inte vara några konstiheter, dem är ganska lätta att hålla i till skillnad från en kanin eller dylik :)
Brukar alltid klippa/fila ner mina gerbilers klor framförallt innan utställningar osv.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#4 Jag ska be pojkvännen hjälpa till så fort han kommit hem, så kan en av oss hålla och den andra klippa. Jag gissar att det är bättre att bara klippa lite lite om man är osäker, än att riskera att klippa för mycket?
#5 Vi har ju katt, så en liten klotång har vi, vi måste bara hitta den först. Men med lite hjälp att leta så ska vi nog få tag på den…
För att förhindra att det händer igen kan du tex lägga in något pappersrör (större än en toarulle) och stenar är väldigt effektiva! 
Med vänliga hälsningar Mika & Oso 
Jo det kan vara så att ni får klippa lite i taget, flera gånger. Pulpan kan ha blivit lång och måste då få krypa tillbaka igen innan man klipper klon normallång.
Jag har en bytta med fågelsand och lite släta stenar i buren, under vattenflaskan. Men kan nog vara så att det helt enkelt inte nöter ner nog mycket…
Det konstiga är att det bara är den ena som har fått så långa klor… Hans bror har inte alls det problemet. Visst, hans är långa, men inte jättelånga.
Fågelsand bör man undvika, då det innehåller krossat snäckskal och gerbilerna äter ibland av sanden.
Sätt in lergods, typ blomkrukor etc som han kan krafsa på. Problemet är ju dock att det är baktassarna, de används mest att skyffla bort strö när de gräver. Vet inte riktigt hur man ska komma åt problemet.
Hmm, jag har aldrig märkt att de äter av den sanden, däremot slinker sanden ur deras sandbad ner ibland. Men ska byta ut det i så fall! Kan blästersand funka istället, som "kloslip-underlag"? Det bör jag nämligen ha rätt god tillgång på. 
Ja, jag försökte kika närmare på hans alla tassar nu, och kring klorna på framtassarna ser det lite rött och irriterat ut, men klorna i sig är normallånga där. Bak däremot, är det också irriterat, och klorna är längre. Jag förstår inte alls hur det blev så.
Kan det ha något att göra med att han inte är någon ungdom längre, och därmed inte orkar hålla efter klorna som han brukat? Eller kan det vara något annat som ligger bakom? Han är ju inte sjuk på något sätt, dock. Annat än att han smalnat av lite de senaste månaderna då.
Kontrollera gärna hans tänder också. Kan inte svära på att detra stämmer då det är något jag bara hört men har hört att långa bakklor och tandproblem kan dyka upp tillsammans. Som sagt bara hörsägen och inget jag har erfarenhet av men skadar ju inte att ta en titt i gerbilens mun och se så att hälsan är under kontroll.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Han hade tandproblem förut, men det gick över. Det kanske är så att båda problemen ofta kommer på samma gerbil eller så? Att det är något genetiskt?
Han och hans bror är ju ändå djuraffärsgerbiler, och jag har ingen aning om deras ursprung tyvärr. De som sålde visste inte ens hur gamla de var, mer än en uppskattning… 
Du kanske kan försöka fila ner dem lite med nagelfil? Då kan du ju ta lite i taget då och då.
Dubbel
Klipp med klotång eller nagelsax en liten bit i taget. Och håll stadigt i gerbilen - bästa tipset är att vira in honom i tex en handduk och låta bakbenet hänga utanför som du ska klippa, Du har fått mycket bra tips redan sp jag önskar dig lycka till. :)
Nu har vi testat flera gånger att klippa klorna, men det går bara inte! Han sprattlar och försöker bitas, och jag är rädd att klippa fel, då han rycker och sprattlar så väldigt.
Kollade tänderna nu också, och såg tyvärr inte så mycket (av ovan nämnda orsak) och att ta honom i nackskinnet hjälpte dessvärre inte. Det ser ut som att åtminstone en framtand är avbruten, så nu vet jag ärligt talat inte hur man ska göra längre.
Jag antar att det inte är någon större mening att åka med honom till veterinär för kloklippning? Kan ju knappast vara bra med lugnande till en sådan liten kille som han. Han har blivit rätt så spinkig på sistone, trots fri tillgång till bra foder, nötter som godis osv, och väger nu bara 62g ungefär. 
Vad skulle ni ha gjort i den här situationen?
Om tanden är trasig så är det ju svårt att äta hård mat så jag skulle nog ge honom lite mjukare mat som leverpastej, havregryn m.m
Annars vet jag inte vad jag skulle göra… Har hört att det är farligt att söva så små djur fast det kanske inte gäller med lugnande?
Ja, havregryn och liknande älskar han, så det är inga problem att få i honom mat. Vad jag sett äter han även det vanliga fodret ganska bra.
Nej, jag har för mig att det innebär en del risker… Och frågan är om det är värt det. Vet inte om någon veterinär som är bra på gnagare heller, även om de på djursjukhuset tagit reda på fakta och frågat andra kolleger när det varit något. Känns som att nedsövning/lugnande är lite mer komplicerat än att behandla vätskebrist t ex.
Klipp försiktigt och införskaffa en kruka Som man lägger ner, då kan dom gräva så att klorna slits ner. Utan håll bara annars kan dom fastna i hålen!
Tråden är gammal.
Hur gick det? 🙂