dominansbråk?
Jag har två hanar, de är bröder och ungefär 2 månader gamla. Den ena har vuxit om den andra på bara några dagar och dominansrider ofta. Jag har sett att han doftmarekerar på deras trähus också.. Det är han som "vinner" när dom dominansbråkar, det är det att dom bråkar nästan hela tiden. Absolut inte allvarligt men dom piper och den andra blir helt underlägsen. Det är också den underlägsna som alltid kommer upp och är hur mysig som helst. När jag släpper ner honom igen kommer den lite större och brottas med honom.. Det har jag aldrig varit med om med mina andra gerbiler som jag hade förut, därför blir jag fundersam. Är det Dominans dom gör upp om så jag är säker? När blir hanar könsmogna? Kan det vara så att "den bråkiga" är lite före i utvecklingen eftersom han är lite större?
Eftersom de är 2 månader så är de förmodligen könsmogna och troligtvis gör dom upp om vem som ska vara den dominanta. Se bara till att hålla koll på dom, och märker du att det börjar bli allvarligt så var beredd på att sära dom. Men annars försök ha lite is i magen men var som sagt beredd på att om du har otur så kan de spåra ur.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning