Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 614 ggr
sannews
2013-08-27 21:53
0

Mager

Jag har 2 gerbiler som är 4 år nu och i förrgår kväll märkte jag att på den ena hade ögat klibbat ihop lite jag tog blöt bomull på och så kunde hon öppna det igen men igårkväll märkte jag att hon har blivit ganska mager och hon sitter mest i ett hörn och vill inte göra nåt och nät kah försöker ge mat och vatten så vill hon inte ha. Och nyss märkte jag att ögat har klibbat ihop lite igen. Jag vet inte om hon har fått någon infektion eller nåt eller om det bara är att hon börjar bli gammal jag vill ju hur som helst inte att hon ska lida. Är det någon som kanske vet vad som är fel?

Anne.K
2013-08-28 06:36
0

Kontrollera gerbilens tänder. Kan ju va så att de är för långa eller kanske blivit skadade och gör att hon inte vill/kan äta. Är det rött runt ögonen när de klibbar ihop? Sedan kan gamla gerbiler magra av, men att hon inte vill äta tyder ju på att något inte står rätt till. Hur låter gerbilen när den andas? Klickar den eller låter det normalt?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

carolineed
2013-08-29 08:26
1

Du kan testa att gå till djuraffären och be om

sockerlösning

eller om du kan fixa det själv. Min gerbil har en bruten/stukad tass och om han skulle sluta äta/dricka skulle jag ge honom detta. Då blir de piggare och äter mer. 

Dock får du ha koll på att den inte får för mycket heller, kan bli motsatt effekt. Och inte bra för gerbilerna att vara för tjocka heller :)