Jag ska bli med gnagare!
Äntligen har jag lyckats övertala min sambo/pojkvän till att jag ska få skaffa gnagare!
Villkoren är att han inte ska behöva städa buren eller något, och det är självklart inga problem. Men det krävdes sin lilla övertalning! 
Men nu till min fråga… Gerbil, hamster eller dvärghamster? Då vi fortfarande bor hos hans föräldrar (lång historia kort: han bor nära mitt gymnasium, det bråkas mycket hemma hos mig och vi är superkära och vill vara med varandra varje natt. därför bor jag där!) och kommer ha buren på hans rum får jag inte Degus eller råttor då buren kommer ta upp för mycket plats av rummet.
Såå… Vad tror ni blir bäst för mig? Jag har hört att hamstrar inte vill sitta still alls i handen… Hur är det med gerbiler? Hur ser en vanlig dag ut för era älsklingar? :D
Är så glad och spänd!! Drömmer flera gånger i veckan om att jag har en hamster (skulle bli lika glad för gerbil också då jag tycker de är lika söta!), så detta är verkligen som en dröm som blir sann, hahaha
Planerar att köpa Degus senare i framtiden, men just nu är det en liten hamster, dvärghamster eller gerbil som jag ska lägga ner mitt intresse på 
Och jag har läst på hur mycket som helst i ett halvår om gnagare så jag vet ju helt okej mycket, men inte skillnaderna på dessa tre. Vet hur de ska skötas och så liksom….
en kort summering:
* gerbiler kräver störst yta, är doftfria i princip och lever längst. De är inte nattaktiva som hamstrar och är roliga att sitta och titta på. De ska vara minst två st. De går att klappa på dem men de har spring i benen. Gamla gerbiler brukar dock kunna bli rätt gosiga.
* hamstrar luktar en del, kräver mer städning för att hålla buren fräsch. De lever betydligt kortare tid, ska vara ensamma, kräver mindre bur. Hamstrar är väl lite lugnare än gerbiler, mer klappvänliga även om de också är nyfikna och spralliga. Vill gärna sova dagtid. För en del oväsen om nätterna.
* Dvärghamstrar ska också vara minst två, kräver inte så stor yta, luktar en del men inte som en hamster. De är väldigt nyfikna och spralliga, jag har aldrig stött på en som direkt går att klappa eftersom de aldrig är stilla. De är ofta rätt svåra att få tam dessutom.
Tack för ditt svar!
Hur menar du med att de "luktar"? Luktar de mer än vad hundar luktar? Luktar det kiss, eller bara hamster? Är det en äcklig lukt? Har aldrig tänkt på detta innan 😮 Jag har haft Degus och tycker inte att dessa luktar. Vet du något om de luktar mer/mindre än Degus?
Som jag har förstått det räcker det att städa en gerbilbur två gånger i månaden om man har ett akvarium med mycket spån i? Och en hamster = en gång i veckan? 🙂
Hmm… Det lutar minst åt dvärghamsterhållet isåfall, om de är såå spralliga och aldrig sitter still 😛
Hamstrar kissar gärna i hörnen i buren så man får städa väldigt ofta för att lukten inte ska sätta sig i själva burmaterialet. De luktar mycket mer än Degus enligt mig.
En större gerbilbur duger att städa en gång i månaden. Hamsterburen är det en gång i veckan hela huren, och toahörnen varje dag om du ska behålla buren fräsch.
Mina kissar inte i hörn/annan del av buren (förutom bebisar och gamla Ture, som jag redan berättat) och behöver bara göra rent mina hamsterburar 1 gång i månaden. Gerbil burarna gör jag rent ungefär varannan månad då de gör alla sina behöv i sandskålen.
#3 Åh, det lät ju inte så himla lockande, men jag antar att det positiva kommer väga upp, för hamstrar är så himla söta och goa 😍
#4 Hmm… Ganska förvirrad nu 😕 Har du en bild på din hamsterbur kanske? 🙂 Nyfiken! En gång i månaden bara alltså? Du måste väl byta spån och så en gång i veckan? Eller 🤔 Eftersom de tydligen ska lukta…
Nej, bytar spån en gång i månaden. Men jag bytar sanden några gånger i veckan, för det är det enda som luktar ;) Ska försöka ta lite bilder :)
Åh, där ser man 😂Vad snällt!
Vad fint dom har det!! Tycker dunaburarna ser så mysiga ut :D
Så fiint 😊 Hahah vilken busig Ture! Fy :D
Jag har haft både gerbiler, dvärgar och en guld.
Gerbiler är mitt absoluta favoritdjur, det beror främst på att jag tycker om när de är pigga och nyfikna. De är roligare att interagera med tycker jag, de kan klättra upp på handen själva, nosa osv. De sitter knappt stilla men det är det som är så kul tycker jag! Det händer alltid något hos gerbilerna, helt enkelt.
Jag hade en helt underbar guldhamster. Hos henne hände det väl inte lika mycket ;) Hon luktade väldigt lite. Aningen mer än gerbilerna men ingen jättestor skillnad. Det där är individuellt också men så länge man städar buren så är det ingen fara :) Hon var mer klapp- och keldjur, satt still i handen. Det var inte så kul att inreda hennes bur jämfört med gerbilerna. Gerbilerna uppskattar verkligen sina "leksaker", kartonger m.m. medan min guldhamster knappt brydde sig. Så hon var mer mysig att hålla i famnen och krama. Hon var långhårig så det var jättemysigt att borra ner näsan i hennes päls.
Jag har även två vintervita dvärghamstrar. De är superlena och jag älskar att sitta och hålla dem i händerna, klappa dem och mysa en stund. Inte lika kul att inreda deras burar heller och inte lika mycket interaktion mellan djur-ägare. Men de är verkligen supersöta. Synd bara att de inte är lite större, man vill ju bara ha mer att gosa med!
Detta är alltså mina erfarenheter, nackdelar och fördelar enligt mig. Vad som är en nackdel för mig kan ju däremot vara en fördel för någon annan ;)
Tack så jättemycket! :)
Haha, ja så är det ju. Jag tycker också det är gulligt med mycket spring i benen och nyfikenhet, men hamstar är ju så söötaa. Det blir nog en hamster eller två dvärgisar ändå! Åh, vet inte vad jag ska ha =( =( =(