Har ni en hage?
Hejsan :) undrar om ni här inne har en hage som ni brukar rasta era gerbiler i? Vad är den byggd av och hur hög är den? Jag tänkte bygga en egen hage som är ihopvikningsbar men undrar lite över höjden, vill ju inte att de ska hoppa ur ;) Lägg gärna in bilder /anna
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Hej! Jag har tidigare haft flera Gerbiler och har alltid haft hage åt dom. Menar du inne eller ute hage?
Hej! Igen jag hade ca 45 cm och ingen har hoppad eller klättrat över. Men man får hålla koll på bebisarna dom kan klättra…
En av mina första gerbiler var en fantastisk höjdhopperska och kunde hoppa över 50 cm rätt upp i luften, upp på kanten och ut ur hagen. Pust, inte lätt att rasta den flickan😉 Men de flesta gerbiler brukar inte hoppa högre än 30 cm, dock kan de klättra över om de får fäste.
Jag tror det var någon/några som pratade om att bygga en rasthage i plywood tidigare, kommer inte ihåg hur det blev med det eller vem det var. Men då var tanken att den skulle byggas med samma konstruktion som vanliga, ihopfällbara gallerhagar som man köper. Nackdelen med dem är att de är låga och att de går att klättra på. Om man istället använder t.ex. 6-8 plywoodskivor med gångjärn mellan, och gör hagen högre, så borde den bli betydligt mer rymningssäker. Ska nog inte vara svårt eller dyrt att bygga en sådan :) Vad man får tänka på är ju bara att plywood kan innehålla giftigt lim så det är bra om gerbilerna inte börjar gnaga på det. Men så länge man inte har några utstickande kanter utan bara plan träyta så borde de ju inte få fäste med tänderna ens.

tänkte börja bygga en hage idag, den får bli 50cm hög tror jag för mina gerbiler är höjdare på att smita och hoppa. Tänkte ta en tunn plywoodskiva och dela upp den i delar, så den går att vika ihop genom att jag har fasthäftad vaxduk som "gångjärn" så har jag vaxduken på varannan sida av skarvarna så allt blir som ett dragspel. svårt att förklara men jag visar bild sen ^^ haha.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus