Äta kött?
Kan gerbiler äta kött, typ en liten skinkbit?
Inte läst något om det någonstans utan bara att de äter ungefär som hamstrar och hamstrar kan ju äta någon köttbit ibland.. Möss också har jag för mig!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Skinka är väl ganska salt? Och salt mat ska man ju alltid va försiktig med..
Men, ja dom ska ha animaliskt ett par gånger i veckan =)
Ägg, kyckling & fisk är superbra! Det innehåller det mesta i animalisk väg. Skulle man av nån anledning enbart vilja ge en sorts animalisk föda skulle jag absolut säga ägg! Det innehåller väldigt mkt!
Sen kan man ju även ge zophobaslarver emellanåt om man vill det =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Funkar också rå köttfärs tror du?

Jag är alltid skeptisk till rå köttfärs, men vet att hamster & råttägare ger de så det borde va lugnt. Själv föredrar jag ändå att ta undan lite av de stekta när jag gör tacos etc =)
// Emma, aka Althea
#3: Väldigt intressant att höra tycker jag. Varför är du skeptisk till rå men inte stekt? Nu vet jag ju att det kan finnas en delbakterier i rå så det kanske är dumt att fråga, men när den är stekt har man ju oftast i lite kryddor och steker gärna i smör och lite sådär. Vet inte hur du brukar göra din köttfärs men så gör jag i alla fall :) Kan ju bli ganska onyttigt för gerbilerna om man inte är försiktigt kan jag tänka mig, eller? Tänk på att jag inte är speciellt kunnig inom ämnet :P

Jadu..rå animalisk mat känns inte bra i hjärtat helt enkelt =)
*ler* Jag nojjar mig så för bakterier etc..
När jag steker köttfärs så gör jag det i en teflongryta och använder därav mkt lite smör. Och jag tar bort en del köttfärs till dom innan jag kryddar.
Jo, man ska ju va försiktig med stekt mat, det stämmer. Men med tanke på att dom får köttfärs mkt sällan utan brukar oftast få ägg eller barnmat på burk istället så är det nog ingen fara på taket =)
// Emma, aka Althea

Jag ger mina gerbiler ägg och äggfoder mest, då jag själv är vegetarian så finns det inget kött här hemma :S Men jag funderar på fixa mjölmask som man kan föda upp, senare, då jag flyttar till landet i augusti.
Fungerar daggmaskar också? Min gerbil fick tag på en när de var ute, och smaskade i sig den. (Inte hela dock)

#7 Vilda djur (som daggisar) vet man ju aldrig vilka bakterier dom bär på & kan föra med sig till gerbilen.
Att springa omkring & jaga efter daggisar ute att ge dom är inte smart med andra ord ;-)
Men skulle dom få tag på en & smaka lite så är det väl inte världen heller..
// Emma, aka Althea

Barnmat, nämnde du Emma? Vad för sorts barnmat då ? Mina gerbiler vill inte äta så mkt kött och animalisk föda, jag har prövat med det mesta …
Men fisk har dom inte fått. Ägg har jag för mig att jag har provat men dom gillade det inte tror jag. (varför är dom så krääääsna?)

När jag köper barnmat gör jag det i första hand till råttorna, sen så får gerbisarna en liten smakbit av det.
En barnmatsburk måste nämligen gå åt på 2 dagar, sen blir det dåligt.
Vad för sort ja..Ja, det är väl bara att ställa sig i hyllan & välja ut ett par som ser bra ut =)
// Emma, aka Althea

Vad KAN man ge dem då? <3
Någom som har lust att ge mej en lista

Du är inte den enda som har kräsna gerbiler! 
Mina första gerbiler som jag köpte åt inte någonting förutom deras "vanliga" fröblandning.
Under "åren" har jag träffat på lite olika personligheter och matgalningar. Vissa har precis som mina första varit väldigt kräsna och inte velat ha någonting. Men sen har jag ju även stött på några riktiga matgalningar! Som slänger i sig allt de kan komma åt. Tyvärr så har jag inte haft så många som har varit mittemellan…

Man kan ge dem bl a:
- Ägg
- Fisk
- Kyckling
När det gäller animaliskt…Men annars kan man ju ge dem grönsaker & frukt m.m

Vill man kan man även prova på & köpa hem ett par mjölmaskar el. zophobaslarver till dom =)
// Emma, aka Althea

Ja det funkar bra det med!
Jag testade att ge mina gerbiler mjölmaskar. Några tyckte om det, vissa struntade i dem helt! Enda nackdelen var väl att det var aldrig någon som åt upp hela masken…utan tog lite smakbitar bara, och lämnade kvar resten. 

Ja, det är väl kanske inte så trevligt..hehe.. Men om man ger larverna några timmar innan man ska städa buren, så blir dom ju inte liggande hur länge som heslt iaf
// Emma, aka Althea

Jo, det är en bra idé!

mina gerbiler är kräsna och det enda kött dom vill ha är myggor och skrankor ..:S 
Jag ger mina gerbiler äggpulver som jag köper i djuraffären. Det blir ytterst sällan något annat då de flesta helt enkelt inte äter något annat. Men äggpulver är väldigt poppis och dräktiga/diande honor får extra mkt. ;)

det här med ägg, ska man ge den rå eller stekt eller kokt??

Inte stekt. Stekt borde man egentligen inte ens själv äta.. Rå kan man ge men har aldrig provat. (förutom till råttorna) Jag håller mig till kokt
// Emma, aka Althea
oj detta visste jag inte när du sa några gånger per vecka :S jag har aldrig haft tanken att ge de .. men ska väll ge de nu 
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Mina gerbiler har heller inte velat äta kött, jag har försökt med det mesta. Sen fick jag höra om zophobaslarver när jag frågade efter mjölmaskar hos djuraffären. De är tydligen int elika feta som mjölmaskar och uppfödda i en steril miljö. Gerbilerna älskade det! De slogs om dem och åt upp var sin hel, dessutom hade de kul när de tog "kol" på larverna. Det var bara deras lilla matte som tyckte larverna var lite läskiga :)