Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 795 ggr
PlusPlus
1

kostnader av gerbiler

Hejsan. Mitt första inlägg här på gif. Varit här och läst ett tag men inte postat något ^^ Men till saken, jag går i tankarna på att skaffa gerbiler i framtiden när jag känner att jag kan nog mkt för att känna mig säker osv. Men jag undrar om det finns någon som föder upp i värmland elr dalarna? Även motala, askersund och Örebro är intressant. Även en sak till jag funderat på, det står att gerbiler är "billiga i drift". Vad skulle ni säga att den genomsnittliga kostanden för att sköta, mata och underhålla 2-4 gerbiler är? Vet att det är svårt att sätta en exakt summa men på ett ungefär? Skulle ni säga att det är dyrare än att ha 2-4 råttor? Inklusive buffert för veterinär :)

PlusPlus
0

Såg uppfödarlistan nu och närmsta uppfödare var nog skara. :) Men ja, ungefärlig månadskostans för att ha gerbiler? :p

panini
0

Om jag köper en stor bal spån på granngården brukar de kost 79kr och jag beställer mat på zooplus.se tror att det kostar 2st 69kr. Sen hus och grejer och leksaker bestämmer man själva :) Så kanske 50kr utan leksaker, om man bara har en bur med gerbiler :)

Anne.K
2

Om man jämför med tamråttor så tycker iaf jag att gerbiler är billigare. Främst ur hälsosynpunkt. Gerbiler blir sällan sjuka medans råttor tyvärr dras med en del åkommor och kommer högst troligt kräva minst ett veterinär besök under deras livstid. Oavsett om man har gerbiler eller råttor så bör man ha en veterinärbuffert så att man alltid är redo om något händer. Jag själv har ca 3000 kr undanstoppat till mina gerbiler ifall jag behöver vård eller medicin. Btw så är det jag som är uppfödaren i Skara ;). Om du vill prata gerbil är du hjärtligt välkommen att PM:a mig :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

PlusPlus
4

Oj, ja det var då inte mkt ^^ Har haft råttor i 13år och jag vill inte veta den totala summan vet. kostnader som jag betalat genom åren xD men det är så underbara djur så dom är värd varenda krona :) Ja det gör jag isf ^^

GerbilisenM
1

Allt ja vet är att det inte finns uppfödare här uppe. Norrbotten Arvidsjaurs län. Jag har mycket att lägga ut men har inte kommit på hur man gör än.

Haha jag kan ju inge 😃

Kameo
0

Jag har 4 gerbiler.

Ungefär 1 gång i månaden köper jag mat för 79:-, vilket är den enda "regelbundna" utgiften.

Spån köper jag vid behov, men har inte behövt under det år jag haft gerbilerna… Köpte nämligen en säck på 25kg för ca 250:-

Leksaker och så, beroende på kvalitet, kostar ju lite grann, och lär få ersättas då och då, men där kan man ju även använda kartong och grenar.

Akvariet jag har fick jag gratis så det kan jag inte uttala mig om, innan det hade jag en SAMLA-låda från IKEA, men den gnagde de hål i så jag fick byta! :P

Med vänliga hälsningar,
Filip

Fizzy
0

Lägger kanske 100kr i månaden. Ibland har jag det ekonomiskt svårt så får köpa lite billigare varor som på senaste tiden och då är det 50-60kr i månaden. Men kompenserar det ofta genom att ge dom lite av grönsakerna i kylen.

Matpåsen brukar räcka 2 månader för min del. Har två gerbiler. Som sagt så är en varierad kost med grönsaker och foder väldigt sparsam.

May the Gerbils be with you :3