Gnager sönder vattenflaskorna..
Hej!
Hur gör ni för att era gerbiler inte gnager sönder vattenflaskorna? Jag har ett 170 L akvarium och ingen möjlighet att ha flaskan utanpå akvariet med enbart pipen instickandes genom glaset.
Hänger den över kanten i ett hörn i den ståltråd som följer med.
Antingen så gnager de av vid hålet där ståltråden sitter fast i vattenflaskan, så flaskan inte längre går att hänga upp, eller så gnager de bort allt det blåa kring pipen så själva pipen lossnar.
Dom får dagligen äppelkvistar från trädgården, toarullar och kartonger att gnaga på, ändå ger dom sig alltid på vattenflaskan. :(
Är så trött på att behöva köpa nya flaskor flera gånger i månaden, dom är ju inte direkt gratis och det är långt in till närmaste djuraffär för min del. :(
Mina har bara gnagt sönder en flaska, dom slutade när vi köpte en ny som hade annan färg haha 😛
Det finns ju flaskor av glas, det skulle du ju kunna skaffa. Men dom är längre än dom vanliga flaskorna så då kanske du inte kan ha lika mycket spån i buren, om du inte sätter upp någon slags "vägg" eller nått, och på en sidan är flaskan och där är det lite mindre spån.
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/279259
Häng flaskan mitt i buren rakt ner ifrån taket. Och häng den såpass högt att de enbart når att dricka och inte resten av flaskan.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Det finns ju glasflaskor att köpa också, finns i två storlekar vad jag vet… Använder sån och det går jättebra. Tidigare har jag haft 3 olika plastflaskor…
Med vänliga hälsningar,
Filip