Orolig ägare..
Nu är det så att min ena gerbilhane Hercules bara växer runt midjan, vilket gör mig väldigt orolig. Jag har minskat mängden på mat, och tagit bort det fetaste innehållet. (Dock så får han sånt innehåll innan jag går och lägger mig, eftersom det är viktigt att han får i sig lite av det feta.) Jag har även känt han på magen, och då tyckte jag att han var mjuk och inte hård.
Men i alla fall, min första tanke var ju att djuraffären hade misstagit sig och sagt fel kön. Men de gånger jag har tittat så ser det ut som en hane, då han har två bollar och sedan ett långt avstånd mellan könet och anus. Jag tittade för en stund sen, och då tyckte jag att ena såg större ut än den andra? Jag har försökt att ta kort, men han vill inte vara still, vilket gör det väldigt svårt att få en bild att visa för någon som har ett vanare öga än vad jag har.
Han är cirka 6-7 månader gammal, vet inte exakt eftersom han kommer från en djuraffär..
Jag har vägt honom och hans burkompis under några dagar. Legolas är hans burkompis.
4:e Augusti
Legolas: 105 GRAM
Hercules: 117 GRAM
5:e Augusti
Hercules: 120 GRAM
6:e Augusti
Hercules: 120 GRAM.
7:e Augusti
(Vägde inte Legolas denna dag)
Hercules: 120 GRAM
8:e Augusti
Legolas: 102 GRAM
Hercules: 121 GRAM.
☻/ This is Bob. Copy and paste him
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
Jaha oj, ja det bra ju lite skumt…. Brukar de få vara ute och springa dagligen för motionens skull? Jag skulle säga att du skaffar en liiiiten matskål och ger bara mat när de har ätit upp nästan allt, och bara en gång om dagen. Har gjort så med mina hanar nu så de får en matsked och det verkar fungera, sakta men säkert ;) Det jag mest oroar mig för är om det är en tumör! Men du säger ju att du inte känner något hårt, och han verkar ju gå upp i vikt himla fort. Och han är ju en hane såklart, om han nu har brett avstånd mellan könet och anus, och han har ju pungkulor. Så du har ju hamnat i en knepig situation just nu -.-" Men vi väntar och ser om någon mer kan svara på detta ;)
Om du kan, kan du då ta bild och visa hans kön?
#3 En aning skumt ja.. För det är konstigt att han går upp i vikt, även fast jag har dragit ner på deras mängd på foder.
Jag har endast en stor skål eftersom det inte ska hamna massor utanför och de brukar skvätta in massor spån i den så den försvinner totalt, hahha. xD Kanske inte behöver köpa mindre, då jag fyller på kanske tre-fyra teskedar med mat både morgon och kväll, beroende hur mycket det finns kvar. Om det finns kvar så fyller jag såklart inte på mer, utan väntar tills allting (det mesta) är slut. :)
Jag brukar ha de ute på golvet eller i badkaret några gånger i veckan, i ungefär 1 timma.
Oroar mig också att det är en tumör, men han är ju inte hård? Usch, man oroar sig så mycket över det.. :(
Jag hoppas verkligen inte det är något fel på honom, bara att han är större i kroppsform! :/
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
#5 Jag har försökt att fota hans kön.. Men han är inte riktigt bekväm med det ännu, så det blir svårt. Kan se om jag kan fråga min broder, så kan jag hålla i honom samtidigt som min bror fotar.. Ska se om det går att ordna bild! :)
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
Ja då har du antagligen en matglad gerbil. Det du ger tycker jag är för mycket. Då det antagligen är han som äter upp ungefär 70% av maten. Så är det med min lilla tjockis ;P Så även om där inte är mat så betyder det ju inte att de är hungriga, utan han äter bara för att han är beroende(matmissbruk). En rutin man kan följa är ungefär såhär: Morgon: 1-2 msk deras vanliga mat. Eftermiddag, sätter du in grönsaker (eller frukt, men inte lika ofta) och tr ut deras vanliga matskål. Kväll: Sätter in den vanliga maten och fyller på 1 msk (beroende på hur mycket mat där är kvar) Men grönsaker eller annat ska bara ges 3-4 ggr i veckan. Och de dagar så kan du ge de 1 msk på morgonen och en på kvällen ;) Men sr få till att även väga den andra hanen så att inte "tjockisen" är den som äter all maten!
Din gerbil är klart och tydligt fet, inget annat :P. Ge mindre mat (en matsked om dagen) och motionera honom varje dag. Se till att han får komma ut ur buren och springa av sig på en stor yta. Har själv just nu en hane som har fått lite för mycket trivselvikt så har fått börja vara noga med vad han äter samt att ge han ordentligt med motion.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Med en matsked menar jag att båda två ska dela på en så inga missförstånd tillkommer :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Klokt skrivet Anne.K ;)
#8 Åh, okej. Jag kan göra efter den där rutinen, så får vi se hur det går. :) Tack så mycket, hoppas verkligen det kommer att hjälpa! Vill ju inte att han ska vara överviktig.. :(
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
Glömde skriva att när du nu börjar med att ge de SI och så mycket mat, så kan du minska sakta till ungefär en matsked ungefär ;)
#9 Tack så mycket! Ska motionera honom mycket mer och sedan ge honom mindre mat. :) Hoppas det kommer att hjälpa!
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
#13 Självklart! Tack så mycket för råden! :D
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
Jag säljer foder för överviktiga via min hemsida om det vore intressant :) Vet inte vad du ger dem nu men många foder i djuraffären är för feta eller proteinrika, speciellt om gerbilen redan är överviktig.
#16 Åh, okej! :) Ska dock pröva den rutinen som panini rekommenderade först, och så om det hjälper! Annars blir det att köpa foder utav dig! :)
Jag ger de Gerbil Nature, samt färskfoder. ^^
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over
#17 Ja okej, det låter ju bra :)
Tänkte passa på att fråga nu - hur fort brukar deras viktnedgång vara? :) Jag vägde Hercules igår, och han ligger nu på 115-117 gram i vikt! Så han inte går ner i vikt i rasande fart! Ifall jag måste öka med maten, så han ligger på en stadig vikt men går ner sakta men säkert. :)
De senaste dagarna har jag följt rutinen som panini rekommenderade, men de har inte fått någon färskmat idag, eller igår. Eftersom de har fått gurka de senaste 4 dagarna, så de inte får diarré (pga. för mycket färskmat).
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over