Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 701 ggr
tjiggit
0

Tandproblem..... -igen!

Ville bara skriva av mig lite… Om nån vart med om nått liknande så får ni gärna berätta om era erfarenheter… 

Baileys har haft en del problem med tänderna efter ett fall förra sommaren. Först gick en övertand av så jag fick slipa ner hans andra övertand två gånger. Medan de sedan växte ut igen har jag trimmat undertänderna för att de inte skall bli för långa.

Runt jul märkte jag att en av hans undertänder växte rakt igenom hans läpp. Fick åka till vetten, söva honom och sprätta upp läppen. Tanden var väldigt skev och hade dragits ut från sin position. Efter ett tag lossade den, fick då trimma den andra undertanden tills den tappade växte ut igen. Den rätade till sig och växte tillslut bredvid den andra, precis som den skulle.

Igår kväll märkte jag att han hade likt grus i tandroten på samma undertand. När jag kom hem i eftermiddags var han lite röd om övertänderna så jag tänkte att nu är det stora problem med tänderna på g. Jag fick hjälp att med en tops se om vi kunde få bort "gruset" som satt vid tandroten. Det mesta gick bort, en stund senare, efter att han fått vara i buren igen, var det mer "grus". Tog bort det som gick igen och nu verkar även det som vi inte fick bort i stort sett ha försvunnit. Jag vet inte vad det var, såg ut som bark eller jord eller nått så jag har tagit bort de stockar av bark ja hade i buren. Hoppas hans tand inte krånglar mer!

Kan det vara nån inflammation i tandroten tro…? Han äter jättebra och beter sin som han brukar.