jag vill ha gerbiler!!
Berätta allt jeg behöver veta för att mina framtida gerblier ska må så god som möjligt!!!
Jeg har haft möss och råttor innan, men eftersom jag har blivet för lat för att städa burar 2 gånger i veckan så kommer jeg adoptera gerbiler istället. Berätta gärna vilken bur är bäst och hur stor den ska vara och hur mykket inredning jag ska ha!!!!
Det har gått några år sedan jeg hade gnagare så det finna tyvärr inga burar eller leksaker kvar :(
Det som oftast rekommenderas är ett beg. akvarium på minst 100L. Alternativt en SAMLA låda från IKEA på 130L. Ju mer inredning ju roligre för gerbilerna, men det nödvändigaste är så klart matskål (om man inte vill lägga det fritt), sandskål, vattenflaska. Samt någon sorts hylla där man kan ställa sanskålen och matskålen så att risken för att de gärver ned dem minskar.
Sedan en bunt toarullar, hus, kartonger eller lite vad som, förutom plastinredning. Andra material man skall undvika är hamstervadd, eller tyg av annat slag. Annars uppskattar dem i stort sett vad som, lite grenar kanske.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
#1 Nix!! Jeg har läst genom alla artiklar om skötsel. Men nu behöver jag bara bilder på akvarier :D