Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 602 ggr
panini
2

AKUT HJÄLP!

Idag så är det den värsta dan i mitt liv!!!! Kom in på mitt rum nu på kvällen med mamma och vi skulle fixa med djuren som vanligt. Jag kommer till Ailis och Agnes bur och ger mat när jag ser fullt med blod på hyllan i buren, ser mer blod på glaset och sen ser jag Agnes, sitter i hörnan till det långa röret helt uppburrad och Aili skrämmer bort henne. Tar ut Aili och får sen upp Agnes i en låda då jag inte vill ta i henne. Blir chockad när jag ser hennes sår! Hon har bara 20% hår på svansen och resten är helt uppgnagt och blodigt. Sår en massa blod över ryggen och kollar där. En massa små och stora sår som täcker HELA hennes rygg. Vi har tvättat av det med Desivon så gott vi kan! När jag då ser det här så blir jag chockad och börjar stor böla, ser inget för jag gråter så mycket! :'( Just nu sitter Aili i en liten Duna bur (vill inte sätta henne i akvariumet igen för det är blod överallt!) och Agnes sitter i en samla låda bredvid mig. Hon dricker hela tiden (hon måste ju ha förlorat MYCKET blod) och har sett henne äta lite…. Imorgon bär det av till Fågelkliniken med stackaren. Vet inte om jag kommer ha kvar henne så länge till…. :'( Kommer bli en sömnlös natt! Mitt älskade lilla hjärta!

panini
0

Men allt är mitt fel. Är sjuk så har sovit inne hos mamma i pappas säng. Så detta hände säkert under natten. Men det kan ha hänt under dagen också då jag inte varit där inne. Vill inte smitta någon liten! Så ja, ni kan helt skylla på mig. Allt är mitt fel och det är det värsta jag har varit med om….!

lollynonna
0

Nej vad hemskt!😕Hoppas hon återhämtar sig snabbt! 

Styrkekramar från mig!❤️

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

panini
0

#2 Tack!

lollynonna
0

#3🙂

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

panini
0

Jag kan ju lika bra berätta att Aili har hoppat på Agnes några gånger i lekhagen. Har inte varit så allvarligt men Agnes har pipit till sen när man satt ner se igen så har det inte varit nått. Har inte tänkt ens på att det har varit något allvarligt! Men ja nu hände ju detta…. :'(

moawi
2

Det är inte ditt fel, sådant kan hända så himla snabbt så det är omöjligt att vara där som en hök hela tiden!

Ta en liten lampa och sätt över ett hörn i hennes bur. Ge mat som hon tycker om och är lätt att äta tex mosad banan eller något annat de brukar ha svårt att motstå. Ge mycket papper som hon kan sova och hålla värmen i.

Lägg gärna en handduk över buren så hon får lugn och ro att återhämta sig.

Efter ett stort bråk kan de bli mycket chockade, vilket i sig kan vara livshotande. Det är därför du bör ge henne värmelampa, handduk över buren osv.

moawi
1

Det jag tänker är att det lär stressa henne att åka till veterinären, vilket inte är bra om hon är i chocktillstånd. Hade jag varit i din sits hade jag bara åkt om jag vetat att det bara var sista utvägen och hon behövde avlivas pga sina fysiska skador.

moawi
1

Om det är till någon tröst så var jag själv med om samma sak för en knapp månad sedan. Jag skulle sätta ihop en hona + hane, honan brunstade och de parade sig. Allt tycktes vara frid och fröjd tills jag vaknade mitt i natten av att de bråkade. Det var hanen som blev attackerad och jag satte honom i en transportbur, knappt vaken var jag. På morgonen upptäckte jag att han var alldeles kall och slö. Jag blev livrädd och trodde att jag höll på att förlora honom. Alla gerbiler jag haft som varit i detta tillstånd har dött bara några timmar senare. Hans skador var inte lika omfattande som på din Agnes, men han var i allvarligt chocktillstånd. Jag gjorde i ordning en sjukbur åt honom och gav honom lugn och ro. Sakta men säkert blev han bättre. Till slut vågade jag pusta ut. Nu, en månad senare, ligger han mot alla odds på ett hustak med sin dräktiga flickvän (som tidigare höll på att få honom dödad), men nu sover de tätt, tätt ihop ❤️ I natt blir det nog ungar.

Hoppas verkligen Agnes klarar sig, och kramar till dig Johanna! Du får messa mig om du undrar något i natt eller bara vill prata av dig, du har ju mitt nummer.

panini
0

Har tyvärr ingen lampa jag kan sätta över. Men ska lägga på en handduk och ge henne lite mosad banan. Har gett henne ett stor kartong hus med en massa papper i. Tycker nästan att Aili var mer chockad och stressad än Agnes. Agnes verkar mer lugn och ligger nu och sover. För mig så tycker jag verkligen det verkar nästan lite livshotande. Som sagt så är mer än halva hon ett stort sår! Är så rädd att det ska bli infekterat nu när det är så varmt och röt månad! Ska se om jag kan lägga in bilder imorgon! Tack!

panini
0

Undrar vad jag ska göra med Aili? Ska hon endån ha en kompis? Kommer inte att lite på henne längre (alltså gällande att ha henne tillsammans med en vän :'()

panini
0

#8 förlåt sig inte ditt inlägg :) Stackars lillen! Kul att det slutade lyckligt iallafall ;) Jag skriver om jag undrar något eller blir mer orolig om tösen lilla! Men vill bara inte väcka dig

Anne.K
1

Usch vad hemskt. Var själv med om liknande bara häromdagen när jag skulle sätta ihop en vuxen hona med en 5 veckors bebishona. Allt gick bra i början och jag gjorde inom konstens alla regler. Men helt utan förvarning trots konstant bevakning så flög den vuxna honan på ungen och skadade den såpass illa att det fick bli akutavlivning. Tog sedan kontakt med Tsunamis då jag var förtvivlad och fick lära mig något nytt. Att det är ett naturligt beteende för honor när de är obesläktade eller när de inte växt upp tillsammans. Så med denna nya kunskap avråder jag dig att sätta ihop dina honor med nya honor. Men vill du ändå försöka så kan ingen hindra dig. Men var medveten om riskerna. Jag fick lära mig den hårda vägen och förlorade en honunge jag tänkt spara :(.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Gerbilles
0

Fy va hemskt. Du har ju redan fått bra råd och jag vet ändå inte så mycket av sånt här då det aldrig hänt mig. Men håller tummarna att allt går bra och att lilla Agnes klarar sig. ❤️

Och såklart är det absolut inte ditt fel, du kunde inte veta att det skulle hända!

panini
0

#12 nej Gud vad tradigt. Aldrig kul när sånt händer :( Jaha det visste jag inte, då har man lärt sig något nytt ;) Men jg ska inte sätta ihop Aili med en ny hona. Vill inte att detta ska hända en liten fluffboll igen! #13 Ja nu för vi hålla tummarna för henne

[GerbilLooover]
0

Vad hemskt, vi håller tummarna för Agnes och hoppas hon blir bra igen :( ❤️

panini
0

#15 Tack!

moawi
0

#12 Förlåt om det blir lite off topic nu, men menar du/Tsunamis att man inte bör sätta ihop obesläktade honor alls eller bara att man behöver vara lite extra försiktig? För jag menar, även honor måste ju få sällskap :)

panini
4

Men kan ju berätta att hon är mycket bättre idag. Hon sover mycket, äter och dricker och gnager och gräver :')

panini
0

#17 ;)

Anne.K
0

#17 av vad jag förstod av det patricia sa till mig var att hon hade kommit fram till av egna erfarenheter att obesläktade honor inte fungerar med varandra. Och att det är ett naturligt beteende när de attackerar en främling även om man gjort ihopsättningsproceduren korrekt. Får hoppas att hon kanske kan delta i tråden och berätta lite bättre, eller om du moa tar kontakt med henne och frågar det du undrar. Jag personligen kommer aldrig göra ihopsättningar längre mellan två honor. Riskerna är för stora enligt mig.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lizzie20
0

Usch vad hemskt, skönt att hon mår bättre iallafall! men det var verkligen inte ditt fel…❤️

//Lisa :)

panini
0

#21 Tack