Sår tvätt?
För er som inte har läst min förra tråd så har min ena hona hoppat på och skakat den andra…. Hon är iallafall mycket bättre idag och dricker, äter och är allt som en gerbil ska vara ;) Men iallafall. Jag ska rengöra alla henne sår och undrar om man kan använda sår tvätt? Eller är det för starkt? Vill ju inte att det ska svida och göra ont :'( Eller ska jag bara använda koksaltlösning och göra rent det dagligen?
Jag hade använt mig av koksalt. Svider det inte av sårtvätt? Har själv inte använt sårtvätt på mig själv på många år såhar glömt :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Vi skulle göra koksaltlösning men ja…. Mamma vill inte klydda och varför det skulle vara svårt vet jag inte (?). Men vi var iväg och köpte Allsollösning och de sa att den är mild :)
jag använder timjante både på mig själv och mina föräldrars katt för att tvätta sår.
det är väldigt milt tycker då jag när jag använder det på mig själv.
timjan är nämligen antiseptiskt.
jag skulle låta såren vara och hålla koll ifall det uppstår tecken på infektion (rodnad, svullnad, varbildning, gerbilen blir allmänpåverkad burrig och slö). Sårtvätt har bara effekt när såren är färska och öppna, har det gått flera timmar stör du bara läkningen genom att peta där.
Gerbiltänder är dessutom väldigt långa och nålformade, så du kommer inte åt att tvätta hela såret på djupet. Blir det infektioner och liknande behövs antibiotika.
Man kan behöva känna runt betten så det inte blir knölar som känns som små ärtor, eftersom såren är djupa är det inte säkert att eventuell infektion syns med blotta ögat.
Okej, vill ju mest bara hålla rent o såren nu som sagt. Är det dåligt om man hittar något ärt liknande? Vet inte om set är något eller om det BARA är sårskorpan?
Om du hittar en ärtliknande knöl kan det vara tecken på infektion, och då behöver du ta gerbilen till veterinären. Sårskorpan ser du ju, den är hård och lätt att identifiera. Infektionen skulle sitta djupare i huden i såfall.
Okej, tack! :D