9 mån gamla gerbiler tama?
Hej! Min son fick just ta över en klasskompis gerbiler. De är två 9 mån gamla systrar. De blev aldrig tama hos sonens kompis (fick aldrig chansen?). Sonen vill så gärna att de blir tama. Hur stora chanser har vi att lyckas om vi följer alla råd här? Och hur mkt russin eller annat får man ge dem i sina försök att få dem tama? Mkt tacksam för svar!
gerbiler skulle man kunna tämja när som helst då de är så lättlärda och nyfikna djur så vilken ålder dem än har går det. dock kan det vara lite svårare om de är från djuraffär men det är inte omöjligt bara man är kostant och tålamodig.
så det viktigaste ni får tänka på är, ha mycket tålamod det kan ta ett tag innan man får dem tama även om gerbiler är lättlärda djur, va kostant öva flera gånger om dagen sitt vid buren och bara prata och titta på djuren gå fram och tillbaka och rör er även sådna små saker kan hjälpa otroligt mycket, ta det sakta i gerbilernas tempo snabba inte på för det kommer inte hjälpa utan göra det värre och ge inte upp!
här är ett par artiklar med tips på hur man kan få dem tama:
angående godiset kan ni använda till exempel pumpafrön, jordnötter och solrosfrö, de ska vara naturliga inte saltade eller liknande, men mer om sånt finns det massa artiklar för så sök lite så hittar ni massa :)
jag skulle även tipsa om at läsa andra artiklar med skötselråd och likande om ni inte haft gerbiler tidigare det finns massa roligt och nyttigt att läsa och lära sig gerbiler är fantastiska djur!
Stort tack för svar! Vi läser på mkt just nu, både sonen och jag. Mkt har ändrats sen jag hade en ökenråtta (! Är det någon över huvud taget som använder det ordet nu?) när jag var liten. Vi har semester nu så vi kan lägga massor av tid på detta. Tror det är ganska avgörande för hur sonens engagemang kommer hålla i sig! Tack igen!
Tack! :-) Låter man barnen få djur måste man nog inse att det är man själv som är ansvarig. Så länge jag tycker att det är kul kommer väl sonen oxå göra det tänker jag..? Om jag tröttnar kommer han tröttna. Så det här gör jag främst för min son, men gerbilerna är väldigt gulliga de med!!
Vi fick med en rätt så stor plastbur med någon slags burbotten och sen plastsidor med en gallerlucka som tak. Massor med spån har de och mkt leksaker. Här inne har jag ju sett fantastiska burar som jag så klart blir avundsjuk på, men den de har duger nog bra. Ja… Hm… Om vi ska få vettiga foton på dem måste vi nog få upp dem ur buren :-). Den ena är definitivt på god väg. Den andra är blygare.
#6 Jag tycker det låter som en duna du har, hur stor är den? 2 gerbiler ska helst ha en bur som rymmer minst 100 liter, jag har en samla låda (130 liter, från ikea) som är väldigt billig och bra! :)
det låter som en duna, de kan funka men det beror lite på hur stora dem är och hur gerbilerna själva är. som ovan säger borde buren vara minst 100 L till 2 gerbiler med minst 15 cm spån. sen finns det undantag, nu håller du på att tämja gerbilerna och en lite mindre bur med lite mindre spån kan funka så länge man tämjer dem men sedan mår gerbilerna bättre i ett större bur med mycket spån.
men nu chansar jag bara på att det är en standard duna, alså runt 70 L men den du har kan ju vara större!
Hej igen! Det står Ferplast på buren och den rymmer strax över 100 liter. Den är 71 cm lång, 46 cm bred och 31,5 cm hög. Den ena gerbilen går att ha uppe nu, den andra är så rädd att jag gett upp lite men det räcker ju att en av dem vill vara uppe för att det ska vara roligt. När vi bara sitter och tittar på dem är det full fart på båda två!