Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1497 ggr
Gerbilles
3

Ganska så chockad ..

Jo, jag hade precis bytt spån åt gerbilerna. Cola och Milo utforskar och gräver, precis som vanligt när dom får nystädat. Men så börjar Cola buffa och putta på ett av husen. Jag trodde att han försökte gräva sig under huset och att det därför rörde på sig. Men nej, Cola hade istället fastnat i ett av husets fönster. Så där står jag med ett hus i handen där Cola sitter fast och kämpar och sprattlar allt vad han kan för att komma ut. Ropar då på mamma och pappa. Cola biter mig plötsligt i fingret och han släpper heller inte, när han väl gör det blöder mitt finger som bara den men han hade väl panik stackarn. I alla fall kommer vi fram till att enda sättet att få ut Cola är att bryta sönder huset, så då gör pappa det. 

När huset är förstört och Cola äntligen är fri börjar jag gråta, både av chock och för hur illa det kunde ha gått. Cola verkar i alla fall må bra, rätt så chockad och så men annars verkar han vara okej. Lite lugnare än vanligt men det kan man ju förstå! 

Tror ni att han kan ha gjort sig illa på något sätt när han satt fast sådär? 😕

Gerbilles
0

Oj kom på nu att jag kanske skulle lagt tråden i "hälsa och sjukdomar", så någon medis kanske kan fixa det? 🙂 Var ju alldeles chockad så tänkte inte riktigt på det!

Han verkar inte riktigt vilja äta, har provat ge han mandelflarn och solrosfrön men han vill inte äta något av det. Har i alla fall stoppat ner en skål med ärtor och bönor, eftersom Cola verkligen älskar ärtor och förhoppningsvis kan han kanske mumsa i sig lite.

ks.gerbil
0

vad jag kan förstå så satt han fast i en sån fönster med träkors i mitten? eller var det bara en vanlig rund? om det va en sån med kors i mitten ta bort korsen på alla andra hus som har det, (om du har några). jag tror inte han gjort sig illa på något sätt men titta till honnom nu under kvällen och imorgon så han mår bra. han kan ju vara under chock men jag tror inte det hänt något mer än det.

förra året hittade kiro en väg att smita under en krukfat som låg längs ner i buren, han satt kvar där under hela dagen stackarn, när jag och Moa (Moiz) hittade honnom så va han dränkt i kiss och va helt slut, han va väl chockad men han hade inte gjort sig illa, tror inte det hänt något med cola heller, håll koll nu under ett par dar men han återhämtar sig nog snabbt!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Gerbilles
1

#2 Han hade fastnat i ett sånt fönster med kors där dom hade gnagt bort korset, alltså satt han med huvudet och magen på ena sidan och resten på andra. Hade inte sett att dom gnagt bort korset förrän det hände! Men tror nog också att han mest är chockad, fast man blir ju lite nojig är ju en riktigt hönsmamma. 😉

Usch! Cola satt bara fast i någon minut eftersom jag var där när han fastnade i huset och vi hann få ut han hyfsat fort. Men det var verkligen jätteläskigt när han satt fast sådär med hela kroppen och sprattlade!

ks.gerbil
1

hur i hela friden satt han fast hahah, gerbiler.. ahh, sånna små dumskallar ;) kiro är ju inte bättre haha xD

man blir ju orolig det är klart, är själv en riktig nojjig och orolig matte haha ;)

låt honnom få lugna ner sig lite så kommer han nog äta och dricka som vanligt :)!

Gerbil-hemsidan hittar du R

lizzie20
1

Vad läskigt :S Men jag tror inte han skadat sig… Fast du kanske borde hålla ett extra öga på honom ;)

//Lisa :)

moawi
1

Så länge han inte verkar kall och orkeslös (=chock) så bör det inte vara någon fara :)

Gerbilles
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar! 😃

#4 Haha, jadu .. Han trodde väl det var en ingång till huset, men så var han lite för stor och så var han helt plötsligt fast .. Nyfiken knäppis! 😟En sak vet jag, jag ska inte ha fler trähus med fönster i närheten av Cola! 😛

-----

Cola verkar piggare än igår, han åt lite mandelflarn förut och har grävt lite, nu sover han igen. Han verkar inte ha ont någonstans men när han satt fast skavde han bort lite päls på ryggen, annars verkar allt bra med han. 🙂

[GerbilLooover]
1

Så bra! :)