Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 534 ggr
Wony
2013-07-27 20:27
0

Vill ha tips!

Just nu får min hane samma mat han alltid fått, dvs Vitakrafts hamstermat som jag blandat i osötad müsli i, och mina honor får Pretty Pets, då det var vad de åt i affären, och påsen jag köpte tar ju inte direkt slut snabbt. Dessutom får de då och då rått/mus-pellets som de gärna gnager på, samt en godisstång när jag städar buren (1-2ggr per månad).

Nu funderar jag på om jag gör klokt i att låta alla fortsätta med det de får, låta alla äta Pretty Pets, byta till något annat foder för alla, eller att göra själv? Vad är bäst för djuren?

Och om jag gör den själv (vilket väl borde vara billigare i alla fall), vilka näringsvärden måste jag hålla koll på? En tanke jag haft är att använda en grynblandning, sedan tillsätta t ex nötter, frön, quinoapuffar osv. Låter det vettigt?

moawi
2013-07-27 23:29
0

Pretty Pets är nog i så fall ett bättre alternativ än Vitakraft :) Byt maten långsamt (under några dagar) så går det bra. Jag säljer foder på min hemsida om det skulle vara intressant, vet dock inte om det är billigare än Pretty pets då jag inte har koll på vad Pretty pets kostar 🤔

Jag vet att det var många som rekommenderade Pretty Pets för några år sedan men inte så många som använder det nu vad jag vet. Jag googlade på innehållsförteckning nu och näringsvärdena ser bra ut men själva ingredienslistan ser väldigt lång och mysko ut. Fast det kanske är vitamin- och mineraltillsatser förresten, det är väl nyttigt antar jag ^^

Wony
2013-07-27 23:37
0

Jag har inte påsen med mig just nu, eftersom jag är bortrest, men vad jag vill minnas är de flesta ingredienserna på slutet olika grönsaksextrakt och sådant. En påse Pretty Pets på ca 1,3kg kostar 129kr, och det går ju inte mer än 1-1½ matsked om dagen per gerbil. Tror en påse räcker ungefär två månader. Det jag gillar är att det luktar gott om det, och de verkar äta de flesta av pelletsen, petar inte ut det godaste… Däremot vet jag inte någon affär online som säljer det, och det är sällan jag är på orten där jag köpte gerbilerna, där Pretty Pets finns. 

Jag har aldrig testat fröblandningar osv till honorna, så jag vet inte riktigt hur de gör, om de är kräsna eller inte. Hanen brukar peta ut nötter och frön ur müslin först, så honom får man inte ge för mycket, för då äter han ju bara fettet.

ks.gerbil
2013-07-28 10:36
0

gerbil nature är en bra matblandning om man inte kan blanda själv.

kom ihåg att en matblandning med massa vitamintilsatser är inte den bästa då precis som vi mår gerbilerna bättre av naturliga saker.

Gerbil-hemsidan hittar du R