Piff är alldeles ensam nu.
Min egyptiska gerbil Puff dog ju nyligen så nu är Piff alldeles ensam. Frågade på en sida där de hade både mongoliska och egyptiska gerbiler om det skulle fungera att sätta ihop 2 mongoliska med 1 egyptisk. Men då börjar tydligen gerbilerna vanligtvis att bråka med varandra.
Har kollat runt lite men hittar ingen som föder upp egyptiska gerbiler i Sverige. Vad ska jag göra, måste Piff sitta alldeles ensam? Stackarn, hon är bara 2,5 år.
Vad skulle du göra?

Testa att höra med Anders Bygert (Bygert på zoonen), han har de flesta udda djur man kan få tag på i Sverige. Om han inte har själv kanske han vet någon som har…

vad tråkigt, hoppas det löser sig :)
Hur gamla blir egyptiska gerbiler? Samma som "vanliga" mongoliska eller?
Tack
Egyptiska blir vanligtvis 2-5 år. Justdet Bygert, men det var väl ett tag sedan han hade egyptiska? Jag kan iaf fråga. :)

Vet faktiskt inte riktigt vad han har :P Bara att han har mycket djur ^^
Hoppas att det löser sig för dig och Piff i alla fall :)

Ja, jag hoppas också att det löser sig för dig och Piff. Hoppas att ni hittar en/två ny/a kompis/ar till Piff!
^^
Om jag hittar någon som föder upp är det bästa att köpa två unga honor då?
Hoppas du hittar nån!
Är de svåra att få tag på hade jag nog satsat på två unga så du inte hamnar i samma sits igen med en ensam. Om det funkar att sätta ihop flera så. Jag har ingen erfarenhet alls av egyptiska gerbiler.

Säg till om du får nåt svar ifrån Bygert! För att snacka med han är ju ett hett tips som sagt.. Han inte bara har mkt djur utan är även väldigt kunnig.
Men om du inte hittar några egyptiska - vilket jag väl förstår att det måste va supersvårt! Dom kryllar ju inte precis överallt som med vanliga gerbiler..
Men om inte så har du 2 val;
1) Avliva Piff för att du inte vill att hon ska va ensam
2) Låta Piff sitta ensam men då ägna extra mkt tid åt henne
Vad som är bäst får du avgöra själv, beroende på hur bra Piff klarar av att sitta själv.
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Ok, då får det bli två unga honor om jag hittar några, är det väldigt viktigt att de är unga?
Skulle inte vilja avliva Piff.
Jag vet ju inte riktigt hur hon egentligen mår efter Puffs död. Men det enda hon gör när hon är i buren är att sova, gräva, bada sandbad och äta. Hon sover väldigt mkt och verkar väldigt osäker. Men jag ägnar mkt tid åt henne nu.

Jag hoppas att du hittar två nya honor att sätta ihop med Piff!
Åh, :/ Har i sjävla verket förlorat 2 gerbilder, alltid tufft.
Jag vet inte riktigt vad su ska göra.
2 av mina gerbilder hette faktiskt Piff & Puff och såklart var Puff ledaren, men Piff klarade sig (kanske för att dom inte var bröder) Men sen så Bill & Bull när Bill gick bort (inte ledaren) så vart Bull helt förstörd :/ Minns bara när han kollade vars Bill for.. :'( Bull lite i förtid tack vare att hand tvillingbror gick bort Bill.
Fel, glömde skriva dog*
Alltså blir det: Bull dog lite i för tid tack vare att hans tvlillingbror gick bort Bill alltså*

Okej, nej det är inte roligt när ens älsklingar går bort.
Ja.. :| Piff klarade sig för Puff var inte hans bror men Bull var Bills bror så då klarade han sig inte
Oojojjoj menade har förlorat 4 gerbilder!

Även jag har förlorat en del älsklingar, men vill inte sno tråden genom att skriva om dem här. 
Detta är Piff's tråd. Hoppas du hittar nya kompisar åt Piff.
Tack, har inte hittat några kompisar ännu. Igår var jag och köpte nya leksaker till Piff och så ger jag henne extra mkt bananchips, hon blir lite lyckligare då och så behöver hon gå upp lite i vikt.
Farytail: Du får gärna låna tråden om du vill. :)

#16 Tänk på att bananchips är extremt onyttigt! Är doppade i kokosolja som inte är en hälsokur precis..
Att äta motsvarande mängd Malacogodis ger mindre kalorier. (Alltså att bananchips innehåller mer kalorier än malacogodis)
// Emma, aka Althea
#17 Jag torkar egna bananchips som endast består av banan. :)
Hon får ungefär en skiva varannan dag. Förut fick hon nästan aldig bananchips.

Jaha, okej så bra =)
// Emma, aka Althea

#18, vad duktig du är! Torkar du det i ugnen då? Mina gerbiler ratar de köpta bananchipsen som kan vara i blandningar ibland.
Hörde förresten från någon uppfödare att gerbiler förstör emalgen (tror jag det var) genom att äta banan så var försiktig med att ge banan för att undvika att hon får tandproblem :)

Vad roligt att du gör ditt eget godis till djuren. Det tycker jag själv är roligare än att köpa. Det känns mer som om man har bakat in lite kärlek i godiset när man gör eget…haha som jag pratar

#21, då är vi flera :) Har testat på att torka morötter och ärtor men ärtorna blev ingen hitt haha

Haha okej. Än så länge har jag bara testat med müsli-kakor. Men det var väldigt roligt! :D Ska göra fler snart!

Föresten så har jag hört att de har egyptiska gerbiler på zoozity i Danmark. Har du kollat om det finns där?
Jag ska iof dit på fredag, kan ju alltid kolla om det finns egyptiska gerbiler där. Så att du vet. Piff vill väl ha en ny kompis.
#24 Du får gärna kolla om det finns egyptiska gerbiler där. :D
Kollade på zoocity.dk men hittade inga egyptiska, men jag är ju inte heller så bra på danska. De ska heta Gerbillus Perpallidus eller Gerbillus Campestris på latin.

Okej, då ska jag skriva upp det och se om jag ser någon! Är ju inte säkert att de har det längre. Men de har tydligen haft dem innan i alla fall.