Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 903 ggr
rebeccanymo
2

Ensam gerbilhane

Hej, inatt har min ena hane på 2,5 år gått bort och bägge kommer från en bra uppfödare och jag har stamtavlor på bägge. Men eftersom jag inte vill att min älskade ska vara ensam resten av tiden av hans liv så for jag genast och beställde två han bejbisar från min närmaste djuraffär. Jag undrar nu om det är jätte dumt att beställa från grossist? Borde man kanske avmaska den gamla killen innan bejbisarna kommer? Och jag undrar även om 4-5 dagar är för lång tid för min gamling att vara ensam? Sista frågan, efter att dom varit på neutralmark i delad bur i några dagar, kan man sedan sätta in dom i gamla buren eller måste jag köpa en ny? /Rebecca

Denna kommentar har tagits bort.
Anne.K
2

Jag tycker du ska kontakta en seriös uppfödare istället. Då kommer du vinna mycket mer på det och få trevliga gerbilungar som redan är vana vid hantering. Dessutom behöver du inte avmaska din nuvarande gerbil om det är så att du ändå inte går på utställningar eller ofta köper in nya gerbiler. Köper du dessutom ungarna ifrån en seriös uppfödare så är oftast ungarna redan avmaskade hos deras uppfödare.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

rebeccanymo
0

Jag vet att grossister inte har så bra förhållanden till djuren, men här var jag bor är närmaste uppfödare 14 mil bort och jag har ingen aning om hon ens är uppfödare längre, mina råttor är från henne och hon är väldigt seriös. Men nu blev det så akut och jag vill verkligen inte att min gamling dör av depression.. Jag tänkte ställa ut dom men det blev aldrig av, så alltså så behöver jag inte avmaska honom?

Anne.K
0

#3 vart i landet finns du? Vi är ju nu några uppfödare runt om i sverige. Dessutom finns det oftast möjligheter till transport om du fattar tycke för en uppfödare som bor långt ifrån dig. Så länge du inte ser symptom på mask eller kommer visstas med honom bland andra gerbiler utanför ditt hem så är det inte nödvändigt att avmaska.

rebeccanymo
0

#4 I norrbotten, Haparanda. Men jag behöver verkligen sällskap till honom nu så han inte dör av depression. Nej, inge symptom på mask, har kollat bajset och han är helt normal i beteendet, bortsett från att han är väldigt stressad och känslig efter att hans bror dog…

ulrikame
0

jag bor i övik

nån som vet vart närmaste uppfödare finns för mig?

Anne.K
1

Ni båda kan kolla uppfödarlistan som finns här till vänster. #5 ja om du märker att din kille mår dåligt så är det ju klart du inte ska vänta för länge. Men hör runt med lite uppfödare först innan du går via grossist. Är det ingen som har ungar till dig snabbt nog så får du väl göra som du först tänkte.

GerbilisenM
0

Jag har själv en rätt så gammal hona som förlorade sin syster och jag köpte inte en ny för då skulle ju den bli ensam så fort min nuvarande dör!

Och den som blev ensam har klarat sig utmärkt! 😃

[hamster-expert]
0

har hört av en på en djuraffär som hade en gerbilhane som blev ensam att han klarade sig utmärkt själv. Tror faktiskt de som blir ensamma på äldre dager kan trivas eller stå ut med att vara själva. De verkar inte bli lika deppiga av att bo ensamma när deras kompis dött som t.ex råttor och möss.

Om han inte verkar må dåligt kan du nog låta honom bo själv. Om du känner att han behöver vänner tycker jag att du ska köpa 2 eller 3 st så att det inte blir en gerbil som måste bo själv när han dör.

Tycker nog även att du i så fall borde köpa från en bra uppfödning så att du inte får hem väldigt rädda djur, det kanske inte är så kul för honom att känna deras stressade eller oroliga energi.

rebeccanymo
0

Jag har redan beställt två bejbispojkar från grossist och det för att jag inte kan hitta någon uppfödare i närheten. Min gamling är väldigt nervös och stressad nu när han är ensam och det har han aldrig varit förut. Så nu blev det två grossistgerbiler. Jag hämtar dom idag klockan fem när jag slutar jobba. Tänkte att jag ska filma sammanförandet i detalj och hur man ska gå tillväga när man för samman dem, om det finns någon intresserad så kan jag försöka få upp videon/videorna någonstans dag efter dag, tänkte att det kan vara kul att se och även lärorikt :)

[hamster-expert]
0

#10, ok, blir han stressad av att bo själv så är det ju bra att du fixar hem två snabbt, även om de är från grossist. Jag har just nu två dvärghamsterhonor från Imazoo. Djuraffären sa att de skulle beställa 2 vita åt mig, och då fattade jag först inte att de skulle vara från imazoo. Sedan fick jag veta det och då blev jag orolig att de skulle vara väldigt skygga eller aggressiva. Först bet en av dem mig, men nu har båda blivit några av de socialaste hamstrarna jag haft hittills. Har bara haft en hamster från djuraffär förut som blev tam på så kort tid. En av dem klättrar jämt i mina kläder och den andra tycker det är skönt att bli klappad.

Så dina gerbiler kan ju bli jätte bra fast de är från en grossist. Men annars så tänker jag själv inte köpa från grossist igen, då risken finns att de kan ha dåligt psyke.  Men det har i alla fall funkat bra för mig den här gången =).

Du kan gärna lägga upp en video med hur det ser ut när de träffas, ska bli kul att se. ^^

rebeccanymo
0

Åh, skönt att höra! Med lite tid så hoppas jag att mina nya blir lika tama som mina gamla (min gamla), och skulle dom inte fungera med mig så hoppas jag iallafall att dom kan ge lite livskvalité till min äldre herre.

Jag ska filma lite och försöka ladda upp, jag gjorde en ny tråd så kolla gärna där, det är där jag har tänkt ladda upp videorna!

rebeccanymo
0

Kan någon svara så fort som möjligt? Är tre timmar för kort stund för att faktiskt sätta ihop dom helt och hållet? Dom visar inga tecken på bråk eller så.. Snälla svara snabbt

Anne.K
0

#13 jag rekommenderar dig att hålla dom avdelade en natt iaf för att vara på den säkra sidan och sedan sätta ihop dom på riktigt i morgon bitti istället om de fortfarande verkar trygga med varandra. För när du sover så är det ju svårt att hålla uppsikt.

rebeccanymo
0

#14 Tack, jag lät dom sova separerade inatt, när jag kommer hem från jobbet så ska jag försöka med att få ihop dom helt :)