Fånga in dom?
Brukar ha uppe mina Gerbiler nästan dagligen i ett rum där dom brukar springa omkring.
Oftast på dagen eller kvällen när jag kommer dit vill dom ut.
Ibörjan vågade inte den unga gerbilen (ca 15 veckor nu(?)) alls komma till min hand, men nu vågar den och visar också att den vill ut då dom börjar klättra på min hand.
Det enda problemet är att när jag ska fånga in dom så springer dom alltid iväg.
Det enda lilla ljud dom hör så springer dom iväg :S
Den yngre är dessutom svårare att fånge då den äldre mer ofta kommer fram till mig när man suttit still ett bra tag, medans den yngre inte gör det lika ofta.
Brukar ta kanske 5-10 minuter att fånga in dom på det sättet genom att jag sitter stilla och väntar på ögonblicket att ta dom när dom kommer fram och blockera vägen för dom att springa under soffa eller annat ställe där det är svårt att få tag i dom.
HAR försökt mycket med att låta dom komma fram till mig och lukta på handen eller whatever, men den lilla gerbilen drar direkt när den har kommit fram till mig även om jag håller den still.
Om jag håller fram ett solrosfrö tar den det och sticker direkt.
Brukar också ha uppe henne i famnen på sängen men hon verkar inte vilja det då hon vill sticka där ifrån

Någon som har idé?
Den äldre har börjat härma den lilla nu också.

Hej
om någon av mina inte vill följa med in så att säga brukar jag ta ett av papprören som de springer igenom och busar med i sin hage , och hålla fram den framför dem .
De brukar inte kunna stå emot lusten att springa in det eftersom de älskar rör och sådant , och sen så är det bara att försiktigt lyfta in dem i sitt hem .
hitta nåt som de gillar att springa in är mitt tips 

Har samma problem, men mina gillar inte att springa in i rör längre utan dom har helt tappat intresset för det. Och finns det i buren så är dom uppgnagda på en timme 
Och så fort man rör sig springer båda iväg, både i buren och när dom är ute.
Jag har samma problem så jag brukar ta en kartong och lägga in lite godis i den och när dom (eller bara en av dom) har sprungit in i den så lyfter jag upp kartongen. Tycker det är lättare och det brukar gå relativt snabbt att få in dom där eftersom det är ju svårt att motstå något gott. ;D
Mina killar var också ganska nervösa i början, en sak som brukar hjälpa är att ha mattor eller liknande på golvet för att dom inte ska bli rädda av varandras spurtande (det låter ju ganska högt när dom river iväg), sedan något som är bra är att ha bakgrundsljud hela tiden, tex en tv så att dom inte får en chock när du rör på dig. Det är en bra grund till att få dom lite lugnare. En viktig sak för mig var att sitta med dom i flera timmar och låta dom klättra på mig, ta dom i handen och låta dom springa iväg igen, på så sätt så förstod dom att jag inte tänker göra dom illa eller att jag försökte ta det roliga ifrån dom. Visst funkar det med rör, kartonger osv men dom blir aldrig helt handtama på det sättet, ge dom lite tid och kärlek så kommer dom förhoppningsvis bli lugnare och du kommer kunna fånga upp dom när dom klättrar upp i din famn. Tid är guld!
Jag har lärde min taggmus (som tyvärr har gått bort för ett tag sen och mina två nya dvärghamstrar att komma tillbaka till mig genom att ge dem belöning in form av mat varje gång de kom till min hand eller går upp i mitt knä. Nu är visserligen mina dvärghamstrar utsläppta i en stor gallerhage, men är ändå stolt över att de jämt springer upp i mitt knä. En av dem gör det extra mycket, och hon gör även det om hon är utsläppt i hela rummet. Förstår förstås att gerbiler är svårare att fånga upp, de är ju mycket snabbare.
Min taggmus kunde springa runt i hela rummet och komma upp i mitt knä igen med jämna mellanrum. Jag brukar ge mina djur havregrym när de kommer upp i mitt knä som belöning. Som #5 skrev så måste man ge dem mycket tid så att de till slut klättrar upp på en. Men en viktig sak tycker jag är att man ska vänta med att släppa ut djuren tills de springer upp i handen på en av glädje i buren, och inte på något sätt rädda för en i buren. Det är mycket lättare att få dem att komma till en när de är lösa om de alltid brukar hoppa upp i handen på en i buren och inte har någon skygghet/osäkerhet kvar.
Nu såg ju jag att dina gerbiler kan komma till dig i buren, så det du behöver göra är nog bara att vänta när de är utsläppta tills de kommer så nära att de står mot ditt knä, eller din hand och då ge dem en belöning så att de ser det som positivt att komma till dig.
jag brukar ge mina djur havregryn när de kommer eftersom de inte blir feta så lätt av det. Men ger också knäckebröd, cornflakes, ärta/majs, grönsaker eller solrosfrön ibland också.