Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 966 ggr
Nina71
0

sätta ihop två äldre gerbiler, behöver råd

hej!

jag har skrivit ett inlägg tidigare där jag söker damsällskap till min Tord (2,5 år) som nyligen blivit ensam efter att ha levt tillsammans med sin bror. 

nu har jag kanske fått napp! det är en hona som blir 2 år i september. hur troligt tror ni det är att hon är fertil? vill helst inte ha ungar. OM hon ändå skulle bli dräktig, kan det innebära någon risk för henne att få ungar såpass sent i livet?

mycket tacksam för svar!

nina

Anne.K
1

Jag själv skulle inte rekommendera en 2 åring då risken fortfarande finns. En del andra säger att det är lugnt. Men jag personligen tycker honan bör vara Minst 2 och ett halvt år, helst 3 år för att risken ska vara så liten som möjligt. Förlossningskomplikationerna ökar hela tiden ju äldre honan blir (ifall hon blir dräktig). Speciellt för förstföderskor. Så man får i sådana fall vara beredd på att det kan gå illa.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Nina71
0

tack för svar! hm. ja jag vill HELST inte ha ungar men det vore absolut ingen katastrof, på många sätt vore det ju också roligt. men jag vill absolut inte riskera honans hälsa (liv). svårt. vad betyder "gå illa", kan hon dö?

Anne.K
0

#2 ja honan kan dö om det vill sig illa. Ungar som fastnar på vägen ut eller som inte kan komma ut lverhuvudtaget blir ju en livsfarlig situation för honan.

Anne.K
0

Överhuvudtaget ska det såklart stå.

moawi
0

Jag har aldrig hört om en hona som dött under födsel, eller ens hört om honor som fått komplikationer vid födseln oavsett ålder på henne (däremot vanligare i så fall att honan inte lyckas ta hand om ungarna senare på grund av fel ålder för avel, oerfarenhet, temperamentsfel m.m.). Så av den anledningen har jag fått uppfattningen, även om det inte är så bra för honan att få ungar sent, att de allra flesta brukar klara det fint.

Jag säger inte att det därmed är fritt fram att köpa honan men jag ville bara inflika med en liten fundering… Jag förstår ju ändå att det ibland kan vara svårt att få tag på den sortens gerbil man söker och att man ibland tvingas ta vad man får. Någon som har mer koll på det här med födslokomplikationer hos äldre honor?

Anne.K
0

#5 Det jag vet om att avla på för gamla honor är att dels så kan det hända att honan producerar dåligt med mjölk vilket resulterar helt enkelt i att ungarna svälter, vilket nu inte på direkten påverkar honans hälsa så sett utan mer ungarnas naturligtvis.

Men sedan kan också åldern bidra till mindre kullar vilket i sin tur kan göra att ungarna kan växa sig större i magen och då på så vis fastna på vägen ut. Läste om ett fall som just detta hade inträffat, där en gerbilhona bara hade en unge i magen som fastnat och kom inte ut, vilket i sin tur resulterade i att honan tyvärr dog. Honan i detta fallet var för gammal för att få ungar. Så visst händer det. Sedan att det är mer vanligt att de går bra är en annan femma. Men viktigt tycker jag är att man är medveten om att risken ändå finns. Och genom det då överväga om risken är värd att ta eller ej.

Nu kan ju även sådana här situationer säkert ske även med en hona i rätt ålder. Men riskerna är ju större ju äldre honan blir.

Att föda ungar är ju alltid en risk oavsett om man är gammal eller ung för alla arter. Men riskerna ökar med åldern, det är ett faktum.

rebeccanymo
0

Hej, inatt har min ena hane på 2,5 år gått bort och bägge kommer från en bra uppfödare och jag har stamtavlor på bägge. Men eftersom jag inte vill att min älskade ska vara ensam resten av tiden av hans liv så for jag genast och beställde två han bejbisar från min närmaste djuraffär, jag undrar nu om det är jätte dumt att beställa från grossist och om man kanske borde avmaska den gamla killen innan bejbisarna kommer? Och jag undrar även om 4-5 dagar är för lång tid för min gamling att vara ensam? Och sista frågan, efter att dom varit på neutralmark i delad bur i några dagar, kan man sedan sätta in dom i gamla buren eller måste jag köpa en ny?

rebeccanymo
0

Förlåt för att jag skriver här, men har lite panik och skulle behöva hjälp. Eftersom det ovan handlar om samma sak…

Anne.K
0

#7 skapa en egen tråd så får du snabbare svar :)

rebeccanymo
0

#9 hur gör man det? Är helt ny här

Anne.K
0

Precis ovanför där listan med alla trådar står till vänster så ser du en svart meny där står det bland annat "Nytt inlägg". Klicka på den så får du upp så att du kan skapa en egen tråd :).

Nina71
0

hej! tack så mycket för bra synpunkter och råd. jag har beslutat mig för att ge det en chans ändå. tycker helt enkelt att vinsten (att två gerbiler får slippa vara ensamma) väger upp riskerna. men som sagt: tack för engagemanget! uppskattar det mycket.

ulrikame
0

#12 du får skriva här så vi får veta hur det går :)

Nina71
0

absolut, det ska jag, med nöje! :)

isafisa
0

Jag satte ihop ett liknande par tidigare. Det funkade fint, men ca 3-4 månader senare blev hon dräktig. Hon födde utan problem EN unge, men den överlevde inte. Jag särade sedan på dem och honan levde tills hon blev en bra bit över 3 år. 

Jag hoppas det funkar bra för dig och att dina skippar det där med att skaffa ungar :P

Nina71
2

ja jag hoppas också att det inte blir ungar! men jag är medveten om risken… barnen (människobarnen alltså…) i familjen hoppas ju på ungar såklart. så skulle det ske så får vi se det som ett roligt projekt :) men som sagt, helst inte. 

jag återkommer med rapport! nu känns det bara så kul att få hit en hona. hon kommer efter helgen! jättespännande.