Vatten?
Har ett vattentätt terrarium där gerbilerna bor just nu och då funderade jag på om man kunde ha ett litet "vattenhål" eller vad man skakalla dett i ett hörn. Där dom kan dricka vatten typ och så byter man det varje dag. Tycker att det skulle vara mer naturligt med "vattenhål" än en liten skål/flaska (dom har bägge delarna nu eftersom dom inte riktigt lärt sig dricka i flaska än). Tänker absolut inte testa om det inte är bra för dom!
Går det bra att bada gerbiler i vatten och kan dom simma bra?
Är bara nyfiken :-)
Du bör inte ha ett vattenhål i buren tyvärr. Gerbiler ska inte bada då de lätt kan dra på sig lunginflammationer ifall man badar dom. Sandbad är det enda de ska bada i, inget annat. Dessutom kan de även råka drunkna beroende på hur djupet naturligtvis. Så nej, ledsen att behöva förstöra din ide men inget vattenhål till gerbilerna.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
nej du ska inte bada gerbiler i vatten🙂.ställ in en skål chinchilla sand (eller annan finkornig sand) så badar de där. det där med vatten hål blev jag nyfiken. hur menar du då?🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag har såklart sand till dom 🙂 Alltså jag skulle tycka det var lite coolt och lite mer naturligt att ha som en liten grund "vattenpöl" där dom kunde dricka (fast för dom vattenhål) i kanske ena hörnet eller något.. Svårt att förklara och nog svårt att förstå hur jag menar…. 🤔 Men det går ju inte eftersom dom gräver mycket så inget "vattenhål", men skulle vara coolt om det gick!
Tack för svar!!! 😃
Jag förstar vad du menar och det skulle säkert funka bra som vattenskål… Men du skulle ha det spånfyllt efter 5 minuter… 😃
Jag själv funderar dock på att någon gång göra ett akvarium som jag delar upp, på ena (stora sidan) har man massa spån och på andra sidan har man ett tunt lager med torv/bark. Då skulle man kunna ha en liten vattenhål som vattenskål.. räkna dock inte med att det skulle vara rent en längre stund 😉
Haha, man får komma på nått…… Synd att dom gräver så mycket (i det här fallet, annars underbart🙂) Aja, får klura vidare!
själv skulle jag inte ha ett vattenhål i buren både för det skulle kunna hända något (man vet alldrig! men ja.. jag kan vara lite nojjig) ich för att att spånet och allt skulle kunna vara blött eller att hålet skulle bli fylld med spån på fem sekunder ;) men! det ger mig en liten ide, om du skulle så gärna vilja göra något mer naturligt för dem, köp ex en stor samla eller en stor kvadratisk kruka (eller nåt i den stilen) ha olika örter, kattgräs, san,d en sandlekplats (här har du en tråd med massa inspiration till sandlekplatser), om du gillar att pyssla kan du kanske göra en grottvägg i cement eller nåt, så kan du ha grenar och kanske en liten jätte grund vattenhål? ja bara man tänker på det får man massa ideer!
#6 Vad är det du blir nojig över?