Ena gerbilen har dött!! Vad gör jag nu??? =(
Hej.. vi kom precis hem och upptäckte att vår ena gerbil låg död i buren!! :( Sambon är helt knäckt och jag sitter här helt villrådig,.. hur kunde det bli så??
Ingenting har varit fel på honom innan, inga sjukdomar, han har aldrig varit skygg eller tillbakadragen, ingenting tycks ha ramlat på honom, han har haft en god relation med den andra gerbilen, etc.
Någon som vet vad som kan ha hänt?!?
Vill påpeka att vi har varit väldigt noga med våra gerbiler, vi skött om dom helt exemplariskt och de två små erövrade snabbt våra hjärtan redan från start.
--
Nästa fråga är var man så snabbt som möjligt kan få tag på en ny gerbil - vi har ju en kvar och jag vet att dom inte ska vara ensamma, utan minst två.
Så detta känner jag en väldig stress inför nu - att det är bråttom!! Djuraffärerna öppnar inte förrän på måndag och då jobbar jag och sambon hela dagen, likaså tisdag.
Finns det någon privat uppfödare i Göteborg som jag kan ta kontakt med och hur hittar jag i så fall denna??
Mår jättedåligt av det här, speciellt när jag ser vår andra älskling leta runt i buren efter sin bror.. så ge mig gärna svar så snart som möjligt.
Om ni är eller känner till någon privat uppfödare i Göteborg så maila mig så fort som möjligt på: ann.velin@gmail.com
Jag kollar mailen flera gånger om dagen.
Beklagar sorgen, vad hemskt! :'(
Du kan PM:a till tsunamis, hon är en riktigt superbra uppfödare och hon brukar ha ungar. Vet inte om hon har just nu.^^
hur gamla är den andra? om han är en liten pensionär är det okej att han lever själv annars måste du få tag på en kompis men så bråttom att det måste vara nu nu nu vänta helre och se om du har en uppfödare med ungar och om en är till salu o.s.v. bättre från uppfödare än djuraffär :)
beklagar sorgen och tyvärr har jag inegn aning om vad det kan vara men du kanske kan ta honnom till vetten och *hjärnsläpp* när man "öppnar upp" djuret och försöker se vad som kan ha varit fel, sådär låter det vidrigt men kommer inte på ordet nu kanske nån annan kan…
Han kan ha fått en hjärtattack eller en tumör i hjärnan?
När vår kanin dog (
) så tror vi att hon fick en tumör i hjärnan för hon satt och pepp som en leksak och fick rykningar.
Beklagar sorgen. Tsunamis är en bra uppfödare som finns i göteborg. Hon går att pm:a här på iFokus. Sedan har även jag en liten han unge dock är han inte leveransklar förrän i slutet av juli. Och jag finns ju i skara. Så tsunamis är ju helt klart närmare för er.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har ett par ungar som är leveransklara i v31/32 tidigast så det är om du kan vänta tills dess. Mvh Patricia
MvH Tsunamis
Tack snälla ni för de snabba svaren, det var precis vad vi behövde.. jag återkommer senare idag då vi vet vad vi ska göra.. väldigt tacksam över att så många bryr sig! <3
Hej igen.. skrev fel förut, dom är båda (eller skulle vara) 2,5 år gamla så det är väl normal livslängd, eg.
---
panini: Tack för tipset, har kollat hennes hemsida och hon verkar jättebra! (och nu skrev hon ju här också… ) Trolgitvis dog han av en hjärtattack, som du säger.. inga tecken på sjukdom så det kanske är åldern som gjort sitt? Beklagar sorgen efter din kanin, alltid lika hemskt när djur dör.. :(
ks.gerbil: Han är 2,5 år nu då.. så en liten senior. :) visste inte det var OK att äldre levde själva, men det känns inte bra ändå, så vi kommer fortsätta kolla runt.. tar inte den som dött till en vetrinär, känns bättre att begrava honom, men bra att veta om att det alternativet finns också.
Achangra: Tack så mycket för tipset, många som verkar rekommendera henne. :)
Tsunamis: Om vi inte hittat några innan dess så skulle det vara jättebra, men vi ska försöka få tag i några andra så snart som möjligt.. kanske är vi lite väl stressade med detta, men det är svårt att tänka på någonting annat just nu.
#8 Dock är det svårt att sätta ihop två könsmogna hanar. Så antingen en hanunge eller en gammal steril hona kan man välja.
Sådär. Nu har vi hittat tre stycken ungar från en djuraffär. Fick bra information om uppfödaren och de är handtama och väldigt fina.
Gjorde i ordning buren till dem och en annan bur till den vita (den gamle) sedan efter ett tag, när alla verkat ha installerat sig, så öppnade jag på luckan mellan burarna. De fick nosa på varandra, länge. Till en början gick allting jättefint och det verkade nästan för bra för att vara sant. Men efter ett tag blev den gamle aggressiv mot en av ungarna (de är ca 8 veckor gamla), sambon fick panik och vi separerade dom igen. Ungarna gömde sig under en bro för att de blev så rädda för honom.
Nu gör den gamle allt han kan för att komma igenom till den andra buren. Han biter på gallret, gräver och allt är väldigt plågsamt att se. Varför vill han dit? Och vad sjutton ska jag göra?
Så tacksam för alla tips!
8 veckor kan vara lite på gränsen. Men ge det lite tid. I början visar de äldre tydligt vem som bestämmer och det kan göra att den lilla/de små blir ganska rädda, gömmer sig o.s.v. Det kan se lite våldsamt ut och det är vanligt att den äldre jagar den yngre/de yngre. Men det brukar gå över ganska snart. Håll lite koll bara.
När de är i sina burar, kan de komma åt att sniffa på varandra då, genom galler, exempelvis?
Att han gnager på gallret behöver inte nödvändigtvis betyda att han vill komma åt ungarna. Många gerbiler har helt enkelt svårt att låta bli att gnaga på galler, det är ju naturligt för dem att gnaga så de smakar gärna på allting och kan ibland bli lite väl besatta, i alla fall när det gäller galler.
Byt sida på dem två-tre gånger om dagen, alltså att de får vara i varandras burar, i den andres doft och spån.
En ihopsättning kan ta upp till en vecka, ibland mer, så ge det tid som sagt så löser det sig förhoppningsvis!
Och just det, kom ihåg att extrakolla könen på djuraffärsungarna, om ni inte redan gjort det. Det händer ibland att djuraffärerna ser fel så det kan vara bra att kolla upp för säkerhets skull :)
#7 Ja det är så sorligt, men nu har hon det bra i kaninhimlen och äter en massa gott! ;)

Kan oxå vara så att tre nya ungar på en gång vart för mycket? De är dessutom på gränsen till könsmognad. Jag skulle nog ha köpt en eller två. Lite yngre (6 veckor) för att det brukar gå bättre. Sen ser det oftast värre ut än det är när de träffar nya och han visar vem som är "bossen". Det är viktigt att hålla koll så det inte går överstyr..
Vi tänkte bara köpa två (inte en för då kommer samma sak att hända igen) men det var tre stycken i djuraffären, alla var bröder, och det kändes inte bra att lämna en av dom ensamma där heller.. Från en början verkade allt bra med dom, de nosade på varandra och var nyfikna, men sedan blev den äldre mer aggressiv och de tre små fick gömma sig under en träbro för de blev rädda för honom. De har kunnat nosa på varandra via galler och de kan de fortfarande göra. Vi har två stycken burar och en ingång mellan dom där vi har satt ett galler ivägen. Den vita brukar inte bita på gallret, men gör det nu, så det är därför jag reagerar. Igår försökte vi igen para ihop dom och det gick inte bra. Den här gången var det en av barnen som var väldigt aggressiv vilket vi inte trodde att den skulle bli, eftersom den verkade så undergiven i sällskap med de andra Jag vet att man aldrig ska lägga sig i när djur slåss, men när det började blöda på den vita kunde jag inte låta bli. Den lilla svarta gerbilen bet sig fast i min tumme och vägrade släppa så nu vet jag hur hårt de kan bitas också. Den vita blev rejält skadad, såg det ut som, jag tog upp honom men då hängde den svarta sig fast vid honom! Fruktansvärt. Den vita var trött i sin egen bur och kröp till slut undan. Rädd för hur skadad han faktiskt blev. Min sambo sa att de var tåliga, men hur tåliga? Kanske förde vi ihop dom alldeles för snabbt, men det verkade gå så bra när de fick nosa på varandra genom gallret. Frågan är nu om vi någonsin ska våga föra ihop dom igen eller nöja oss med att de får lukta på varandra. Vi vill INTE vara med om detta igen, det känns som att vi har svikigt honom eller att han tycker det, fast vet ju inte om de tänker så, men han förstår nog att de är vi som öppnat gallret iaf? Suck, vad ska jag göra?!
Frågan är också om vi borde ta honom till vetrinären? Vad tycker ni? :/

Om han är mycket skadad så borde ni nog uppsöka vet. Kolla igenom vilka skador han har. De kan läka bra själva oxå men något kan behöva sys? Det vita är det äldre? Förmodligen är ungarna äldre än 8 veckor och de är tre st med sin egen rangordning. Den svarta är nog högst i rang i deras flock och slåss för sin plats. Jag skulle inte sätta ihop dem något mer. I sånna fall bara med en av dem. Det kan funka och ha inte de andra i närheten. Delad bur och byt sida på de två,flera gånger om dagen i flera dagar-en vecka. Du ser om de börjar bry sig om varandra. Det syns tydligt om de börjar tvätta varandra o sova ihop trots galler i mellan.
Håller med #18. Jag skulle inte sätta tillbaka den svarta något mer. Jag skulle behålla den som är lägst i rang och lämna tillbaka de andra två till djuraffären. Har haft samma problem som du, en av "ungarna" var lite äldre och redan könsmogen- och dominant. Jag fick tyvärr lämna tillbaka honom till djuraffären (de brukar göra återköp). Den andre nya och min gamle gick sedan bra i hop. Lycka till :)

Att ha dem två och två går säkert oxå bra om du har plats.
Som #20 säger så kan du ju skaffa ett till akvarium (som jag värkligen hoppas att du har ;)) Så kan du ha de två och två.
Hej igen!
Nu idag och en gång tidigare har vi sammanfört den vita med den ena "ekorren" (det är såklart inga ekorrar, men dom ser ut lite sånna. ;) och det har faktiskt gått jättebra. De har bara fått nosa på varandra och träffas korta stunder men än så länge har det funkat bättre än förväntat. *ta i trä* Det verkar som att ungarna fortfarande försöker bestämma sin rangordning. När vi fick dom var den svarta mest undergiven och skygg, sprang ifrån de andra när de började leka, osv. Så det har ändrats väldigt snabbt. "Piff" (den som vi fört ihop med den vita) är mer framåt och social, både mot oss och den vita, men bråkar inte med den svarta, ingen gör det längre. Jag har faktiskt ingen gallerbur och många inom gerbilvärlden verkar väldigt arga på mig för det, men jag/vi har aldrig upplevt några problem med det, så vi ser ingen anledning till att köpa ett akvarium. Får vi problem med att de biter på gallret eller liknande så kommer vi såklart att göra det.
Tack för era svar! :)
#22 bra att det verkar gå fint med ihopsättningen. Angående gallerbur så är det ju inte bara pga gallergnagande som man rekomenderar akvarium. I en gallerbur kan man inte heller ha 20 cm spån så att de kan få utlopp för sitt naturliga beteende som är att gräva och skapa tunnlar under mark.
Achangra: Aha, du menar SÅ. Då förstår jag. I den ena buren har vi faktiskt 25cm spån längst ner(!) för halva är plast och halva är galler. I den andra, större buren har vi ca 12 cm, vilket kanske är lite litet.. vi försöker kompensera det med leksaker och annat de kan busa med istället.
De där tre nya ser ut att vara runt 3 månader gamla. Inte ovanligt att djuraffärer blir sittande med gerbiler länge heller.
MvH Tsunamis

Ja,det är inga 8 veckors ungar ;-) De ser stora ut och inte konstigt att det gick fel med ihopsättningen. Skönt att det går bra med den ihopsättning du gör nu. Som du redan fått svar om så finns många fördelar med akvarium. Det är ofta lätt att hitta billiga akvarium på tex blocket. Inte bara djuren får det bättre utan även vi ägare :) Man ser gångarna och den aktivitet som sker när de gräver gångar. Mycket bättre och gladare djur. :)
Nu hänger jag inte med här! Har dina 2 äldre gerbiler gått bort så att du införskaffat en till ny? Så att du typ har 4 nya? Eller har du 1 äldre och de 3 nya? Fattar inget..^^
#30 Vad jag förstod det som så hade personen i fråga två hanar, den ena dog och personen ville inte ha endast en ny för då skulle samma sak upprepa sig när den äldre dog. Därför tänkte personen köpa två stycken, men då dessa tre var tillsammans redan så fick det bli tre istället för två.
Hoppas du förstod och att jag förstått rätt. :P
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#31 Ja det har jag facktist fattat(;P) men det känns som om hon pratar om fler än 4 gerbiler eller som om hon pratar om 4 st nya gerbiler! (lite tröp här! ^^)
jag tror att rattmor hade 2 gerbiler först den dog en av dom och rattmor Åkte/Gick till djur affären? och köpte 3 nya gerbiler.
Hehe.
#27 Jag tycker också dom ser ut att vara äldre än 8v, fast de verkar inte vara könsmogna ännu (när blir de det?) så jag vet inte.
#28 Ja, det är det. Fast du ser ungefär 1/20-del av buren. ;)
#29 Jag förstår. :) Fast hur menar ni att de ska kunna bekanta sig och nosa på varandra genom ett akvarium?
#30 Nej, jag hade två st, sedan gick den ena bort. Jag ville inte att den jag hade kvar skulle vara ensam, så jag tänkte skaffa två nya gerbiler (om jag bara skaffat en till så skulle ju samma sak hända igen och det skulle bli en ny ihopsättning… ) Fast när jag var i djuraffären så hade de 3 st ungar där som var bröder. Jag ville inte att en av dom skulle vara ensam, så jag tog alla tre istället. Så det är alltså min gamla gerbil nu som jag försöker para ihop med en eller flera av de tre ungarna som jag har nu. :)
#31 Precis! :)
#34 Japp.
Vilken grej det blev av detta nu då, trodde inte jag förklarade så otydligt. ;)
#36 Nej du förklarar inte alls dåligt, det är nog bara jag som är JÄTTETRÖTT! ^^ Hehe, varit vaken nästan hela natten, sen ut och gå i skogen i flera timmar, snaka om att jag är skittrött…..
*Inte läst alla kommentarer*
Det är inte bara gnagandet på gallret som är problemet. Även grävandet som folk redan påpekat, men också att dom kan skada och bryta svansarna mellan gallret. På "plattformen" du har på bilden i #33 är risken stor att svansen åker i springan och fastnar. Då blir det inte kul kan jag lova.. Akvarim finns billiga på blocket, så kika där
Mitt 375L kostade 400:- på en annons på blocket. Fick det för 300:- dock så du hittar nog något billigt.
Och dom kan ju inte nosa på varandra genom akvarium nej, men då delar man av med galler i mitten, eller sätter en mindre gallerbur (ovandelen) i ett större akvarium, så kan de nosa på varandra ändå. Skönt att det går bra med ihopsättningen nu iaf 

Rattmor du kan titta runt här i gif och få massor tips och råd. Jag rekomenderar att kika runt bland gammla trådar oxå. Massor av info om hur man gör ihopsättningar,hur de bor bäst,vad man ska undvika osv :)
Vi bytte till ett akvarium till slut. Fast det funkade bra med bur i flera år och förutom gnagandet (som ev. kan skada deras tänder då) så var det ingen som blev skadad av det. Tycker många gerbilägare blir överdrivet hysteriska när de får veta att man har eller har haft gallerburar, ska svansen fastna där? Va? (kanske bara är jag som inte fattar, sorry isf) Tycker dom borde säga nåt på djuraffärn då faktiskt. Speciellt på ställen där dom är väldigt kunniga i övrigt.
jo visst kan det bli så ibland att djurägare kan bli lite överdrivet skyddande o.s.v. men själv tycker jag faktiskt det är bättre än att de inte skulle bry sig alls. här är saker som inte är bra med gallerbur:
de kan få stereotypta beteenden, gallergnagande, hörngrävande
de är ofta för små
de har ofta en låg botten vilket gör att de inte kan gräva (som åter igen kan ge stereotypta beteenden)
även om de har hög botten är den ofta i plast vilket inte är bra
galler kan ge stora skador som att svansen fastnar eller ännu värre att en tass fastnar
utöver då att de kan gnaga och förstöra sin mun.
djuraffärer brukar inte bry sig, dem vill att du ska köpa det är vad dem bryr sig om (oftast). tror du det är lättast för en okunnig person att köpa en 50 L gallerbur som kostar 200 spänn eller en 200 L akvarium sm brukar kosta över tusenlappen? det är vad dem bryr sig om dem säger att dem är kunniga för att lura dig…
..tyvärr
#40 jag ser det inte som en hysteri om man är emot gallerburar. Gallerburar ÄR INTE bra för gerbiler då det inte går att uppfylla gerbilens behov i en sådan. Jag som uppfödare säger alltid till mina eventuella köpare att de inte ska ha gallerbur och absolut inte lyssna på vad djuraffärer säger då de oftast ger dåliga råd när det kommer till gerbiler. Ska man lyssna på råd så ska man lyssna på seriösa uppfödare av djurarten samt även seriösa och duktiga djurägare. I en gallerbur så är risken att gerbiler bryter av tänder, skaver sönder nosar och även bryta deras långa bakben ifall de råkar fastna. (Svansen tvivlar jag dock på att de kan skada). Sedan som ovan nämnde så får de allt för ofta stereotypa beteenden i gallerburar just för att behoven inte blir tillfredsställda. Jag som uppfödare rekommenderar alltid akvarier eller ikeas SAMLA låda på 130 liter som burar.