Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 930 ggr
fridelfina
0

björkblad?

Gav gerbisarna lite björkkvistar igår att gnaga på och lät bladen sitta kvar, var det ok tro?

De åt på en del blad och framförallt så gnagde de av dem från kvisten så nu är det massor med blad blandat med sågspånet. Ska göra "rent hus" i helgen så då åker bladen ut. Men vad säger ni gerbilproffs om björkblad i buren, gerbisarna gillade verkligen att gnaga på kvistarna så det blir fler grenar att plocka.

tjiggit
0

Var bara noga med att skölja av kvisten innan så att du inte riskerar att få med en massa smådjur i buren så ska de nog gå bra :)

Tina-A
0

Tror inte heller det är någon fara. Inte hört om att björk skulle vara farligt för något djur..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Timotej
0

well, vissa kaninmänniskor bruka säga att det finns ett svagt "gift" på bladen på våren för att inte vilda djur ska äta upp för mycket.

Har dock ingen aning om hurvida bra detta stämmer eller hur detta påverkar djuren. Kaninägare (däribland jag) brukar ju slänga in björk utan några rapporterade dödsfall ;)

Tina-A
0

#3: Samma här. Brukar dock inte ge speciellt mycket på den tidiga våren. Vet inte varför, har väl hört om det där "giftet" och är lite försiktig.. Kanske helt i onödan ^^

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

fridelfina
0

Vad bra, jag håller mig till sommar och höstbjörkar då! Skrattande