Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 1038 ggr
nischipischi
2013-07-02 19:30
1

Färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har för några dagar tillbaks gått och skaffat mina två första gerbiler! :) En hona och en hane tror jag. Dom är från två olika kullar och cirka 3mån gamla. Undrar om någon kan hjälpa mig med vad deras färger heter?

nischipischi
2013-07-02 19:31
1

Lite dåliga mobilbilder men har inte hunnit fota dom så mycket hehe

lollynonna
2013-07-02 20:30
0

Jag är inte så bra på fäger men jag skulle gissa på att den första är nutmeg och den andra är dark eyed honey. 

Men om det är hona och hane så är det inte så bra att ha de tillsammans då de högst troligt får ungar. Ta kort på de båda så kan vi hjälpa dig med att könsbestämma dem!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Denna kommentar har tagits bort.
[GerbilLooover]
2013-07-02 20:43
0

Den första är Nutmeg och den andra är Dark Eyed Honey (DEH), samma färger som mina gerbiler 🙂

Men bor de tillsammans? Om det är en hona och en hane så kommer de få ungar, det är bättre att ha två av samma kön eftersom man helst ska ha haft gerbiler ungefär 1 år och sen vara påläst om avel innan man tar en kull.

Anne.K
2013-07-03 06:47
0

Om det nu är hona och hane så bör du sära på dom om du har dom ihop och skaffa dom varsin ny kompis av samma kön. Men först bör du vara säker på vilka kön dom har.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

nischipischi
2013-07-03 11:25
0

Tack så mycket för svaren! :) 

Jo har läst runt mycket och börjat fundera varför han jag köpte gerbilerna av sa det är bäst att ha två olika kön ihop för att tex pojke och pojke grälar för mycket för att kunna dela bur. Har hört av mig till han och frågat hur jag ska göra, och han sade att jag fick byta ut den ena om jag vill.. Kan man göra så?.. Om dom inte funkar ihop och så?

Har redan blivit rätt så fäst i dom båda också haha :(

Anne.K
2013-07-03 12:12
0

#6 om du har möjlighet att ha två burar så kan du behålla båda och skaffa nya samkönade kompisar till dom, men inte ifrån den oseriösa person som du köpte dessa av. Jag hoppas du inte har dom i gallerbur också?

nischipischi
2013-07-03 13:17
0

#7 ja de funkar ju också, har bara lite ont om plats för så många djur..

Nej har ingen gallerbur.

UniQz
2013-07-03 16:41
2

#0 Om buren som syns i bakgrunden är buren dom lever i så rekommenderar jag att du häller i lite mer spån, dessa småttingar ÄLSKAR att gräva och bygga fina gångar! Det ser sällan likadant ut varje dag i buren ;) Superkul att du skaffat gerbiler, mycket roliga och mysiga djur! :) (Mina har precis fått ett "superbra" tak i form av ett flingpaket vilket gjort att dom "pajade" sin förra gång med "spåntak" :P)

nischipischi
2013-07-03 19:35
0

#9 Jo det är deras bur för tillfälle, söker en lite större och djupare för dennär är en rätt så liten hamsterbur. Men ska försöka hälla i några cm mera! :) Är bara lite rädd att vattenflaskan ska hamna under spån då dom ofta gräver ner ändan var vattnet kommer från haha :D

Va kreativt ;) Är det svårt att rengöra den?

UniQz
2013-07-03 19:39
0

#10 Buren? Nej, jag byter spån kanske varannan månad/eller när jag känner att det börjar bli dags ^^ Då rengör jag samtidigt med "urinoff" och vatten sedan i med nytt spån :) Mina kissar mest på deras hylla för sand och mat så det blir inte så skitigt! :)

Anne.K
2013-07-03 19:50
0

#10 skaffa akvarium till dina gerbiler. Det är mycket mer lämpligare för dom att bo i då man ska ha minst 15-20 cm tjockt lager med spån. Och se till att sära på dom innan honan hinner bli dräktig.

ks.gerbil
2013-07-03 21:46
0

bäst att sära på dem direkt, speciellt då den du köpte dem av inte låter så seriös vilket gör att gerbilerna kanske har ganska dåligt stam vilket kan orsaka att mamman dör, missbildade ungar m.m. så sära på dem innan hon hinner bli dräktig. alså så snart du kan

Gerbil-hemsidan hittar du R

nischipischi
2013-07-03 23:51
1

#12 #13 Tänker imorgon gå efter nya kompisar så de fixar sig, tack för hjälpen :)

UniQz
2013-07-04 08:54
2

#14 Lycka till, och hoppas allt ordnar sig! :D Och grattis till dina nya gerbiler, super djur i praktisk förpakning verkligen ;) haha :)