Äntligen Gerbiler! *bildtråd*
Idag, för typ en timme sen köpte jag ett par gerbilkillar :)
(Tyvärr i butik) men de djur som vi köpt i affär har funkat bra!
En svart/vit kille och en beige/vit kille! Skulle vara kul om ni visste vad färgerna heter. Dom är 12v och rätt så handtama. Vi har en stooor bur till dom och köpt massa nytt för att dom ska trivas.
Dem är super pigga och verkar inte riktigt vara så stressade. Dom är även bröder och det syns på teckningen ganska bra. Det är mina första Gerbiler fast egentligen så skulle jag kolla på akvarium hos en privat person men jag ville kolla på fiskgrejer i butik så vi åkte dit och kollade. Sen såg jag dom här två! Så vi kom för att kolla akvarium men åkte med Gerbiler. Har inga namn än men kommer att hålla röstning om det senare.
På bilden är dom tillsammans i sin nya transportbur. Vi har en större hemma sen tidigare gnagare, men vi behövde köpa en ny sa dom:(
det är lättare att säga vilka färger dem är om du lägger upp bilder. fattade inte riktigt om de bor i akvarium eller vadå 😛 lägg gärna upp bilder på det med!
till nästa gång, dubbelkolla alltid att det inte finns en uppfödare nära dig på sajter som denna, för det är inte saken om det funkar bra eller inte att köpa från en affär utan att man stödjer något fruktansvärt genom att köpa från djuraffär (oftast i alla fall)
Jag har inte haft internet när vi varit på mitt landställe så imorgon kommer MASSA bilder upp, dem är väldigt tama. Har kollat hemsidor och liknande men ja, som sagt tidig födelsedags present så jag kan ju inte välja bort :/ Dem bor på landet i en dunabur då vi oftast är där på helger annars har jag en annan bur hemma. Dem bits inte, dem går att ta upp, dem är inte rädda för saker eller händer och dom gillar att springa i min säng :) Fast dom gillar att springa dit dom inte får….. Jag kan inte fatta att jag inte köpt gerbiler tidigare! Dom i affär sa att man inte skulle ha hjul, men jag testade att lägga ner hjul under uppsikt och den lilla svarta älskade hjulet och fortsatte ett bra tag (allt på hjulet är i plast och inga springor eller någonstans där dom kan fastna). Går det bra att ha hjul eller en sån där "disk"???
#2 nej du ska inte ha hjul eller något av plast för de gnager väldigt mycket och det är inte bra om de får i magen🙂 hjul ska man inte ha för de kan skada ryggen. men kul med gerbiler! vill gärna se bilder🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Va roligt, du får vissa massa bilder sen på sötnosarna! 😃
Angående det där med hjul så bör du nog ta bort det. Det som inte är bra är att gerbilens rygg och svans, som är en förlängning av ryggraden, hamnar i en onaturlig ställning när dom springer i hjulet. Om du känner att du måste ha hjul kan du köpa en Flying Saucer (största varianten), men ha den inte i buren hela tiden, utan kanske 20 min varje dag. Annars funkar det jättebra att släppa ut gerbilerna på sängen eller i en hage. 🙂
Och som lollynonna sa ska du inte heller ha någonting av plast eftersom gerbiler gnager väldigt mycket och det kan bli väldigt farligt om de får i sig plasten. 😮
Vad kul att du skaffat gerbiler! 😃
Säger som de två över att du inte ska ha hjul till gerbilerna, eftersom svansen är en förlängning av ryggraden och när den böjs uppåt kan gerbilerna få ont i ryggen. Du ska inte heller ha plast i buren eftersom de gnager så mycket och på allting.
Din "vita" har precis samma färg som min 6 veckors hona, men min har röda ögon. Skulle oxå vilja veta vad den färgen kallas😃
Antar att du har tagit dessa bilder utan blixt, för jag kan ana en viss ton av röda ögon på "vit". I så fall skulle jag tippa på att han är i färgen Lilac pied collared (pied collared är benämningen på den vitteckning han har).
Svart är i färgen Black pied collared.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Den "vita" har röda ögon, bara att man inte ser det på bild…ögonen Skiftar lite i rött och svart men mestadels är dom röda. Jag använder inte blixt då jag inte vill skrämma eller blända dom.
Jag tror att den ljusa är Lilac Patched faktiskt och den svarta kan eventuellt vara Black Pied variegated men det beror på hur resten av kroppen ser ut på den svarta om den har vitt på rygg/rumpa som man inte kan se på bilderna?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#20 ja just det kan nog stämma att den svarte är variegated, tittade för hastigt först. Men kollade en gång till och det syns ganska tydligt att den är variegated.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Jättesöta, lycka till med dom! 😃
När jag såg bilden på "svart" när han låg på rygg , såg jag inga pungkulor på honom.. Vilken butik köpte du dem på? Jag fick fel kön en gång , jag döpte dem till Edward och Jacob men sedan blev det Bella och Roze ! Eller ja , Isabella och Roselina.. Bella ser ut som din "svart" . Ta en till bild upp och ner på dina gerbiler så kan jag kolla könen.. För det är inte kul att man tror att man har 2 killar och sedan plötsligt när man ska sätta ihop dem med 2 andra killar och så får dem riktiga killarna damp och stäppar med fötterna (parnings ljudet) och sedan åka tillbaks till affären och få veta att det är 99% killar , och sedan komma tillbaks 5-6 veckor senare och så visar det sig att det är 99% tjejer! Snälla ta en upp och ner vänd bild på dem!! Vill inte att du slutar som med mig!!!
Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥
"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"
"vit" är absolut en hane, men jag är inte hemma just nu, jag kommer att kunna ta bilder på Tors. Alla tecken visar på att "svart" är hane+att han då har sina pungkulor… Kollade bilderna men jag hittade inget bättre än denna bild om det hjälper… Skulle ju vara jättejobbigt om det visade sig vara en hane och en hona !!!
#26 Vad jag kan se så är "svart" också en hane, det syns ganska tydligt.
#26 "svart" är absolut hane.😉🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Både "svart" och "vit" ser ut att vara hanar, bilden i #26 ser man det tydligt på "svart" och bilden i #19 på "vit". 🙂
Vad bra :-) visste att svart var hane, men när nån tar upp det blir man ju lite orolig… Om man vill se mer av dom, har jag skapat ett konto på instagram som heter: gerbilen Lägger upp bilder och filmer då o då.
Va sööta!😊