Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 468 ggr
[Sarah90]
1

Jag vill bli "mormor"

Det är ju alltid första gången för någon när man planerar och tar beslut om man ska låta sitt djur få ungar. Idag finns en sådan tanke då båda mina gerbils är väldigt charmiga, trevliga, friska och snälla.. Men man blir ju "mammig" direkt och vill därför ha lite svar på frågor som snurrar omkring i mitt huvud:

1. Hur går själva parningen till? Sätter man ihop dem en timme och sedan får hanen gå tillbaka till sin bur eller hur länge ska han stanna kvar hos honan?

2. Ska man skilja burkompisarna (honorna) just innan födesel eller kan den andra vara kvar tillsammans med henne och ungarna?

3. Vad ger ni för mat under dräktigheten/när ungarna har anlänt?

4. Kan man sätta in den dräktiga honan (och då eventuell sin burkompis) i ett mindre boende så man har lättare koll? De bor idag i en 220x110 cm med mycket inredning.

5. Kan mamman + burkompisen + honorna från kullen bo tillsammans "livet ut" eller måste man skilja åt dem när de blir "leveransklara"?

Super tacksam för svar!!

Anne.K
2

Min första fråga till dig som jag skulle uppskatta att du svarar på innan jag besvarar dina frågor är: Hur länge har du haft gerbiler som husdjur? Sedan finns det jätte bra artiklar att läsa här på forumet om avel :) . Utöver det så är mitt råd att först ha haft gerbiler som husdjur gärna mer än 1 år och att du även ägt båda kön. Detta för att du ska bli bekant med hur gerbiler beter sig och fungerar. Sedan när man börjar planera avel så kontaktar man en seriös uppfödare så att man kan få hjälp och råd med hur du ska välja rätt avelsdjur. Det är viktigt att avelsdjuren har känd stam så att man kan ta reda på vilka sjukdomar som kan dölja sig i släkten. Man ska INTE avla på djuraffärsdjur eller omplaceringsdjur från privatpersoner då du troligen inte kommer veta något överhuvudtaget om vad den gerbilen bär på. Sedan förutom djurval så är ekonomi en viktig del. Har du råd att hålla och föda upp en kull? En buffert på ett par tusen är bra att ha ifall man behöver veterinärvård. Sedan, har du plats att behålla en hel kull? Det krävs en och annan extrabur. Som du säkert förstår är det väldigt mycket att tänka på :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Sarah90]
0

Självklart!! Jag har haft gerbils i 4 år (sen så har jag haft kaniner, marsvin, råttor, hamstrar, möss och degus). Har haft kanin och hamster kullar, men inga andra.

Oh den måste jag ta och läsa :)
Jag gillar alla tips och förslag, vill att allt ska bli till det bästa. Mina gerbils (och hon jag främst vill ha kull på) är från en privat uppfödare och det är även hon som har en hane jag är väldigt förtjust i. Pengar och utrymme finnes och jag vill gärna behålla minst 2.

ks.gerbil
0

jag råder dig läsa på dig ordenkligt, och inte bara om speciella frågor utan om allt möjigt, börja med artiklarna här på sidan, dem är väldigt bra

Gerbil-hemsidan hittar du R