Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1289 ggr
jossi03
0

skilja på mor och barn

Fick i onsdags 8 st små av en olyckshändelse. Det jag undrar nu är, vad ska man gör med modern om man tar bort bebisarna redan nu. Hon ska tillbaka till hanarna om 2 veckor när de blivit kastrerade. Börjar få en anning panik om detta.vet ju att det inte är så lätt att bli av med smådjur och Avlivning är ju tyvärr den utvägen det blir iså fall.. Men det kanske är lättare att göra det nu innan de blivit fina söta råttor så att säga.. läste att Avlivning kostar 200-400 kr st och det blir för mycket pengar efter nytt akvarium och kastrering.. Frågan då är hur honan reagerar om man tar bort dem nu..klarar hon sig själv i 2 veckor eller behöver hon ha sällskap av en annan hona. Blir galen på detta..

Disyerto
1

Har ännu ingen egen erfarenhet av hur svårt det är att "bli av" med gerbilungar, om nu skall kalla det så. Men vad jag har förstått så brukar man för eller senare få sålt dem eller lämnat dem till annat hem. Vet inte riktigt hur honan skulle reagera emotionellt utom att undra var de tog vägen. Andra djur och även vi människor kan ju dock bli dåliga av mjölkstockning som är stor risk för att uppstå nu när mjölkproduktionen har kommit igång så pass.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Disyerto
0

Marknadsför ungarna på olika offentliga platser, som att sätta upp lappa på mataffärer och andra platser för att uppmärksamma att de är till salu. Borde ju ge något bättre effekt än inget iaf.

Alenzi
1

På vissa djurslag behöver man vänta ett tag innan man sätter ihop honor och hanar efter kastrering, iom att de kan vara fertila ett litet tag till. Vet inte hur det är med gerbiler. 

Spontant tycker jag det låter väldigt otrevligt att ha ihjäl ungarna, har man satt dem till världen (oavsett hur det gick till är det ägarens ansvar, även vid olyckor. Min åsikt.) kan man gott ta ansvar för att de hittar hem också. I allra värsta fall kan man säkert dumpa dem i en djuraffär. Risken finns ju att de kommer till hemska spontanköpshem (menar inte att alla spontanköpshem per automatik är dåliga, men visst ökar risken?) eller blir reptilmat, men de får iaf en chans.

jossi03
0

Självklart är det inget jag vill göra..men 3 har nu blivit 11 st..kan ej behålla alla hur länge som helst, det bästa vore att hitta bra hem åt dem och de är så jag och min fru har sagt vi ska göra.. Men nu måste jag lära mig könsbestämma dem så jag kan sära på hanar och honor vid 4-5 veckor. Vet ej om veterinären kan göra det och samtidigt kolla så de är vid god hälsa. Vore skit att sälja 2 st och det blir som det blivit för mig. Provade att kolla på hanarna igår men de vill ju inte vara medhjälpliga på det.. Finns det någon i örebro trakten som kan hjälpa mig och visa hur man ser skillnad så vore jag tacksam..

Alenzi
0

Det låter som en galet jobbig sits (antar att ni fick hem en joker som visade sig vara något annat?), önskar er lycka till hur ni än gör.

Disyerto
0

Tyvärr bor jag inte i närheten av Örebro, annars hade jag gärna hjälpt till. Men jag kan säga att jag var lite nervig inför att det skulle vara svårt. Jag själv bestämde könen efter bröstvårts metoden och jag skulle nog säga att det var inte ett dugg svårt, syntes väldigt tydligt vilka som hade bröstvårtor och vilka inte. Det var bäst att kolla detta kring när de är 11 dagar gamla. Man ser bröstvårtorna eftersom pälsen på magen har växt ut så påss att de skapar som en liten markering runt bröstvårtorna.

jossi03
0

Ja det är en riktigt jobbig sits, skillnad om det var planerat. Jo jag läste och sett bilder på dem vid 11 dagar och det syns ju tydligt. Men hur görmgör man sen. De kanske ser lika ut alla:-/ hade tänkt skilja på dem vid 4-5 veckor och haft hanar och honor i olika burar. Får rita en siffra med märkpenna på dem:-D nej jag ringde djurkliniken här i stan och de hade en vet som kan hjälpa till att göra det, så det ordnar sig nog

PaaatyPalm
0

Du kan ju i värsta fall skänka/sälja till en djuraffär, inget jag personligen skulle gjort men bättre än Avlivning.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

jossi03
0

De tar ej imot dem, har redan frågat eftersom det va de som klantade sig och inte kan sitt jobb.

Disyerto
0

Aha…jo det är klart att det kan vara svårt att skillja dem åt sedan, då de ibland kan vara väldigt lika. Jag vet att inom kattuppfödningsvärlden finns det många uppfödare som tar och målar klorna på kattungarna med någon giftfri tuschpenna i olika färger för att skillja dem åt. Alt finns det även andra som använder sig av nagellack, då en mild variant.

Asa-S
4

De bör gå ihop med sin mamma tills de är 6 veckor. Då har de fått rätt uppfostran och lärt sig det de behöver av mamma 🙂Jag skulle inte kastrera hanarna..stor risk att de inte klarar narkosen. Låt dem gå ihop och spara en dotter som kan bo med eran hona. 🙂 Här är en länk med bilder så ser du vilket kön de har. http://www.gerbilbreeding.com/sexing.htm

Asa-S
2

Tror oxå att det kommer att bli jätte svårt att få ihop hanarna med honan igen utan bråk. Spelar ingen roll om kastreringen funkar eller inte. Det har gått för lång tid och 1-2 månader ska man inte ha hanar ihop med honor efter kastrering..gäller de flesta däggdjur. Annars kan det bli ännu fler bebisar. Väldigt tråkigt att djuraffärer inte har koll på könen. Fast tror inte ni får problem att sälja ungarna. 🙂

jossi03
0

Nu är de små 6 dagar, är det någon fara att ta upp dem i handen, tänkte på ifall honan känner lukt av mig eller så där, de är inte så där otäckt rosa längre utan de är mer grå och en del är lite ljusare. hmm man kanske redan nu kan se ifall någon blir black osv🤔

Ikajo
0

Jag fick en överrasknings kull på tre ungar i början av året. Nu fick alla mina ungar på kvar hos mig, honorna fick bo med mamman och hanen bor med pappan. Om du tycker att det är dyrt med akvarier så rekommenderar jag IKEA:s SAMLA, största sorten. Borra hål i locket så har du alldeles utmärkta burar. Låt gärna ett par honor bo kvar med mamman och placera dina hanar i en annan bur tillsammans. Du kan i alla fall inte ha två hanar med en hona. Det blir inget bra.

När man har djur ska man vara alltid beredd på det oförberedda, jag har runt tre små burar utifall att.

Men kolla runt bland dina vänner och dina vänners vänner om någon är intresserad. Lägg ut en annons här.

I allmänhet skulle jag vara väldigt försiktig med att lyssna på djuraffärer och det är inte alltid veterinären har koll på smådjur. Jag har träffat ett par blivande veterinärer som aldrig hört talas om gerbiler. Skulle vara väldigt tveksam att ta mina djur till veterinär hur som helst. Men djuraffärer vill tjäna pengar, så deras råd skulle jag inte lyssna för mycket på!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

jossi03
1

Håller med dig om att djuraffären ej har så bra koll tydligen, men en veterinär litar jag på, ialla fall en som är mer åt smådjurshållet. Mina 2 hanar ska in om 5 dagar på kastrering på karlstad djursjukhus. 

Och det här med samla lådor från ikea har jag inte riktigt förstått, vad är det för mening med att ha ett djur som man aldrig ser. fördelen med ett akvarium som är så högt som mitt 75 cm, är ju att man kan ha mycket spån men även ser dem utifrån🤔

Och jag har tur att bli av med alla ungar om 4 veckor, affären ska ta dem eftersom det är de som klantade sig, men jag ska behålla en fin hona😃

Disyerto
0

Jag har ikea samla lådor och det är inga problem att se dem genom lådan.

Ikajo
1

Det är ju bara att öppna locket och titta på dem! Vanligtvis kommer de upp och tittar tillbaka. Det är klart att du inte ser igenom lika bra som om du har glas men SAMLA fungerar alldeles utmärkt. Det är dessutom billigare och lättare att göra rent. Fördel när man ska flytta också.

Jag skulle låta åtminstone en hona bo kvar med mamman, annars riskerar mamman att bli ensam. Två hanar och en hona är inte en bra idé. Låter du pojkarna bo tillsammans och mamma med dotter slipper du dessutom kastreringskostnad och riskerna som tillkommer.
Så himla mycket mera jobb är det inte att ha två burar. Jag haft fyra och har tre. Då är det lite mer jobb.

Om det fanns en bra smådjursklinik så är det så klart bra men oftast finns det inte så mycket man kan göra när djuren blir sjuka. Åtta gerbiler har dött för mig och ingen av dem dog av ålder. De flesta av dem dog hemma, utan att hinna avlivas.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

stjernblomman77
0

Jag bor också i Örebro jag är också nybörjare på könskiljningen fick hjälp av en bekanta men vi tog fel på könen nu upptäckte jag att en av ungarna är hane också men eftersom den är svart kan det vara svårt att se och pungen ska man kunna se för de brukar vara lite mörkare på pungen och pulpan ska ligga lite längre utanför pungen. Var bor du?

stjernblomman77
0

Har frågar de på smådjurskliniken AB de tar 550 kr för kasterering. Hoppas jag kunde hjälpa dig. Kul att hitta fler gerbilintresserade som bor i Örebro.

jossi03
0

Nu sket det sig med min plan att kastrera de bägge hanarna och ha kvar mamman och en hona. Yohio klarade inte kastreringen utan han somnade tyvärr in igår. känns lite bittert idag men samtidigt är jag glad över tiden vi fick tillsammans och jag visste om riskerna med detta och övervägde fram och tillbaka.. men min plan gick ju som sagt inte i lås. 

så nu blir det så att musse"äldre kastrerad" kommer att få sällskap av några av de små hanarna om det nu är några. Har bokat tid 24/6 hos veterinär som ska hjälpa könsbestämma dem, de är då 5 veckor.

Men fram tills dess så funderar jag på att när de börjar bli så stora att de går och skuttar själva flytta mor och barn till det stora akvariumet som jag har delat av så de kan känna lukten men ej kommer åt varandra.. 

Hur ska jag göra sen när hanarna ska släppas ihop, vad jag läst här på forumet så verkar det som den äldre accepterar ung hanar som ej är könsmogna. ska jag bara släppa ner dem eller ska de vara i transport buren så de får lukta på varandra där först ett tag. Planen är ju att efter veterinären så åker honorna tillbaka till djuraffären och hanarna hem till mig. om det nu inte är någon som vill ta över honorna😉

stjernblomman77
0

Nä vad tråkigt så han somnade in av kasteringen? :( det kan vara riskabelt med kastering vilken djurklinik gjorde det? man måste vara noga med nedsöva såna små djur då ska de helst vägas innan kasteringen så de vet hur mycket dos de ska få. Jag ska också snart sammanföra med en hane unge och äldre hane ska försöka fixa nån bra bur med mindre galler mellan dom jag köpte zinkad galler på granngården då skadas dom inte när de bits i gallret. Min andra hanen blev biten av en hona genom vanlig bur galler och hans nos mot överläpp hängde en bit över det var inte trevligt syn och som tur gick såret över men riskera inte detta igen.

stjernblomman77
0

ungarna kan du ha kvar hos mamman tills de börjar bli könsmogna vid runt vecka 9 då bör du skilja på hanarna och honorna gärna en vecka innan som jag gjorde. Mina tre unga hanar fick flytta till eget bur medan mamman fick bo kvar i den stora akvariet med döttrar och ungarna.

jossi03
0

de blir 5 veckor nu på ons, så imorgon ska jag iväg och könsbestämma dem. sen ska mor och några av de små tillbaka till arkenzoo och några behåller jag, vilka och hur många vet jag ej än. 

vill inte lämna dem till affären men intresset att bli av med dem har varit 0..eller jo en har hört av sig med ett konstigt mail så det kastade jag men annars ingen. 

ungarna äter själv och gräver och det är inga fel på dem så det ska nog inte vara några problem att skilja på dem nu, men sen ska ju hanen och de små hanarna vänja sig oxå, har haft dem i samma bur nu fast med galler mellan dem så de har nosat och kunnat sett varandra lite redan

Camilla Roshamn
0

Hej! Vi har förlorat en av våra gerbilkillar och letar efter en gerbilkille som kan bli sällskap åt vår. Var bor du?/camilla

Camilla Roshamn
0

Har du någon till salu skulle jag ha skrivit!

jossi03
0

tyvärr så var det bara 2 killar, en fick jag såld och den andra har jag kvar själv.