Fråga om färg och gener
Hej!
Jag är inte särskillt duktig på färger men försöker att lära mig:)
Jag har blivit lite fundersam eftersom en del av mina gerbiler har börjat byta färg, har även en äldre hane med samma föräldrar som bytt klart.
De föddes färgade som Dark eyed honey och nu ser åtminstone den som är äldre för mig ut som en nutmeg, efter att ha kollat på google.
Jag har även läst att det är vanligt att nutmegs gör så.
Byter de alltid ifrån samma färg de byter eller kan det vara olika?
Vid vilken ålder är det vanligast att de börjar byta färg och ungefär hur lång tid tar det?
Pappan är black och hand föräldrar är black och agouti, så tror inte att färgen kommer från det hållet. Mamman är Dark eyed honey och vet inte vad hennes föräldrar var för färg. Kan det vara så att det kan ha slagit igenom ifrån hennes sida?
Försöker som sagt lära mig mer så är mest nyfiken:)
Black är aa C- D- E- G- P-
Dark eyed honey (DEH) är A- C- D- ee G- P-
Nutmeg är aa C- D- ee G- P-
Detta betyder att nutmegens föräldrar i det här fallet måste vara:
aa C- D- Ee G- P- och mamma Aa C- D- ee G- P-
Som du kanske vet så får ungen "en bokstav" från varje förälder. Dvs ungen som blev nutmeg har fått ett a från pappa och ett a från mamma. Och så har den fått e från pappa och e från mamma. Men föräldraparet hade lika gärna kunnat få en agouti, om ungen hade fått det stora A:et från mamma och lilla från pappa (Aa) och det stora E:et från pappa och lilla från mamma (Ee).
Alla nutmegs som föds ser i princip ut som Dark eyed honey när de föds (dock lite mer orange i färgen tycker jag). Vid omkring 8 veckors ålder börjar de fälla sin päls och när fällningen är klar har de fått sin nutmeg-färg. Denna drastiska färgändring är typisk för just nutmeg, få andra färger förändras så pass mycket från unge till vuxen.
Nutmegs kan även långsamt blir mörkare med åren.
Bifogar lite bilder på en nutmeg från bebis till fullvuxen.
Tack så mycket:)
fem av de andra i kullarna är agouti, men i den yngre kullen nu verkar åtminstone tre stycken ha börjat byta färg:O Hoppas jag får åtminstone en ljus liten flicka kvar:P
den äldre nutmegen ser nästan precis ut som min äldre(min är kanske något orangare)